torsdag, november 23, 2006

Snart...

... moderera seminarium om ungas sexualitet inom den nordiska filmen.

Lava, Kulturhuset, kl 15. Kom dit och lyssna och diskutera om ni har tid och lust.

--

Via weird science igår upptäckte jag förresten Åsa Linderborgs mycket märkliga, mycket korkade text om Marie Antoinette, Kielos svarade, det gjorde också Karin Rebas (som för övrigt skrev en i mina ögon hyfsat ovass ledare om filmpolitik i gårdagens DN. Det är dags att ta i lite mer, ifrågasätta ännu mer och vara högljudd. Som fan. De etablerade filmarbetarna i det här landet är märkvärdigt samkörda och har exakt samma åsikter om allting, vi filmjournalister måste försöka ta på oss de stora diskussionsbyxorna och ta diskussionen till en annan nivå. Snart. Allvarligt.)

13 kommentarer:

Dansk Skalle sa...

rebas ledare var inte mkt mer ännu en reflektion/konstaterande över att svensk film går dåligt. och det är ju sant.
trist bara att det enda man kan komma på nu är att hylla "färre dyrare produktioner"-argumentet. som om det skulle utveckla det svenska filmklimatet långsiktligt - att färre personer får chansen att förverkliga sina idéer.

det behövs en diskussion, helt klart. kanske borde SFI starta upp ett forum/blogg på www.sfi.se där filmarbetare och journalister kan mötas och diskutera. då kan man dels vädra ut den pinsamma tystnaden filmskapare emellan, men också låta konsulenterna få motivera vilka filmer som får stöd.
dessutom kan kritikerna få känna sig delaktiga i processen, och kanske sluta se så onödigt bajsnödiga ut i tevesofforna.

jag kan skriva första inlägget.

Emma sa...

Grymt, då kör jag nummer två!

(och då pratar jag inte om att bajsa i någon tevesoffa)

Anonym sa...

SFI.se hade ett bra forum för typ 10 år sen. Det pågick en livlig diskussion som, jag vet inte vad, ansågs opassande kanske... I alla fall försvann den plötsligt. Forumet huserade många med olika bakgrund och erfarenhet. Synd, men framförallt jävligt konstigt att de valde att lägga ner. Finns säkert nån officiell förklaring, som att resurserna inte tillätt granskning av inlägg eller nåt liknande.
/Jimmy

Anonym sa...

Jag tycker absolut att man borde göra något sånt. Kan inte ni föreslå det till någon som har makten att förändra saker på sfi? kanske en person som är under 40år?
och som faktiskt bryr sig om att förändra å inte bara dricka kaffe å prata skit i sfi's kaffe rum..

/ sur filmskapare..

Emma sa...

JimmY. Jag har bara hört talas om det där forumet - det blev tydligen helt galet mot slutet... Ska man ha ett sådant forum - och det tycker jag verkligen att man ska! - måste det nog modereras hyfsat hårt.

dvoted.net är ju ett annars mycket bra initiativ som riktar sig till unga filmare - kanske kan det gro något bra där? DET är ett nätverkande jag tror på oändligt mycket mer än Förbundet som ännu inte har något namn som samlades för diskussion igår.

R Meyers obildade avkomma sa...

Vänta nu! Är man korkad för att man tycker Marie-Antoinette är en skitfilm?

Emma sa...

Nej.

Anonym sa...

Jag har inte sett filmen ännu och är rätt kluven till vilka förväntningar jag har. Ena sidan tycker jag filmen verkar vara mer en visuell upplevelse andra sidan något djupare. Oftast blir jag rätt besviken på filmer som hypats mycket. Men var du för åsikt om filmen då?? Det kanske du iofs redan skrivit ngnstans.. Ska jag gå och se den?? Jag är ju ett stort Lost in.. fan.

Kristoffer sa...

Händer det, om man är filmjournalist, att man blir sugen på att flytta till danmark?

Emma sa...

Ida: Jag gav Marie Antoinette 4/5 i betyg när jag recenserade den i Glamour. Jag var besviken först när jag såg den i Cannes - men efter några dagar fattade jag (eller fick i alla fall för mig att jag fattade) vad Coppola menade och ville med filmen: skildra en människa och inte en myt. Och det finns väldigt få regissörer som vill eller kan skildra unga kvinnor på samma säått som Coppola. Så, jag tycker absolut att du ska se den.

Kristoffer: Köpenhamn verkar lockande av flera anledningar! När man är ute med sin danska kollega en löningshelg i Stockholm ser man stan med lite andra ögon - och längtar onekligen till Danmark...

Anonym sa...

Dina och Martins åsikter blir ju mer förträffliga för varje dag som går. Jag har ju också varit inne och tjafsat på Birros blog och numera lämnat över stafettpinnen till er och någon anonym nyliberal. Är vi så få som ifrågasätter kulturetablissemanget i Sverige?

Nu var det ju inte det jag tänkte kommentera, utan Rebas ledare. Jag läste också den och tyckte att den var lite väl flat, så jag mejlade henne och sa att vi inte borde slopa biografavgifterna (som egentligen bara är en straffavgift på internationell film till förmån för svenska dussinproduktioner), och ska vi ha det så borde det likna Danmarks mer (inget efterhandsstöd, färre produktioner, högre manus- och produktionskrav generellt). Därför är det ju så kul att du som en av få offentliga personer jag känner till (det är typ du, Martin och Nils-Petter, eller?) tycker att det är dags att ta i tu med hårdhandskarna mot den svenska filmpolitiken. Kämpa på. Det är en hård motvind.

Anonym sa...

Tack! Jo det blir nog en biokväll med Marie A. Jag brukar gilla dina recensioner, dvs det du gillar brukar jag oxå falla för ;) hoppas du haft en skön helg!

Emma sa...

Jocke: Jag la ner tjafsandet på Birros blogg, jag orkade inte munhuggas med korkade floskelslungande människor mer - men Martin är still going strong. :)

Rebas mailade mig efter det här inlägget, jag mailade tillbaka och sa att hon fick ta i lite mer nästa gång och tipsade henne om SFI-träffen senare i veckan för att kolla deras planer för framtiden. Nästa gång blir det garanterat en vassare ledare. :)