fredag, november 17, 2006

Göteborgsk ordvits och en mycket unken Parfym

Jag, Roger Wilson, Jeanette Gentele och Esbjörn Guwallius bloggar om Stockholms filmfestival på Filmkritikerförbundets nya hemsida. Tyvärr är jag först ut och blev så skärrad över att det plötsligt kändes så officiellt att jag drog till med tidernas mest Göteborgska ordvitsrubrik. Oh well.

--

Såg Parfymen idag. Jag tar härmed tillbaka allt jag sagt om Tykwers genialitet. Den Tykwer som gjort Prinsessan + Krigaren skulle inte ens ta i det här med tång. Sleazyfilm av värsta sorten förklädd till Konst. Katastrofdålig.

--

Face2Facet med John Cameron Mitchell gick som en dans.

10 kommentarer:

Johan sa...

Åh. Hade inte någon som helst koll på att det var han som gjort Der Krieger und die Kaiserin också.

Fantastisk bok, dock.

//JJ

superkryp sa...

Underbart med en Bret Easton Ellis-esque (?!) kursivering av ordet "fantastiska" i bloggen. :)

Anonym sa...

Åh jag vill se Parfymen nu när jag ändå är igång och spyr.

Anonym sa...

Riktigt kul med Ark-missförståndet på slutet av din intervju med JCM. Märktes att du först inte fattade ett smack men försökte släta över.

Schyst att du påpekade det. Hade nog hunnit stänga av innan annars. Bra intervju.
/Jimmy

Anonym sa...

Superkryp: Salinger var före Easton Ellis och någon annan säkert före honom et cetera ...

//JJ

Anonym sa...

Hur skiljer sig filmen (Parfymen) från boken på ett negativt sätt? Sleazy är lite vagt.

Unknown sa...

Ajajaj. Tokgillar Tykwer (och då specifikt "Der Krieger...") och Süskinds bok, så dina ord är mer än oroväckande helt klart.

Anonym sa...

Måste bara säga att jag tyckte du gjorde ett bra jobb med Face2Facet :)

Du är på bild på min blogg...

Schmarro sa...

Ja Emma, F2F gick verkligen som en dans. Du var så duktig, så lugn och lyssnande och ställde jättebra frågor. Me liked very very much. Och på kuppen blev jag kär och fast övertygad om att konvertera och bli bög. Allt för att vinna JCMs hjärta.

Emma sa...

Jessica och Carolyna: tack, tack för dem snälla orden - kan jag leva på i en vecka minst. :)

Angående Parfymen: Jag har inte läst den, än. Vet i och för sig inte om jag blev så sugen heller - om jag ska vara helt ärlig. Är språket i boken helt fantastiskt och omissbart - eller vad är det som ni tycker är bra?

Superkryp: jag har helt snöat in på kursiveringarna nu - det kanske är ditt fel? :)