tisdag, november 14, 2006

fanmail part 2

HÖRRU, filmkritiker, tål du inte LITE KRITIK?? Handen på hjärtat, du skrev ; “Filmkritiker har noll och ingen makt när det kommer till hur många som går och ser en film som Borat” ok, det är ju jättebra, men du skriver ”en film som Borat” - alla andra filmer då , där har du makt att påverka tyckandet tror du, eller hur? Sen (kolla jag kan läsa!!!) skriver du: “Så vad skulle det spela för roll om jag fick ett litet mail som sa, där och då visas den? Jag är för alla nya, innovativa sätt att marknadsföra film på, utom de direkt löjliga. (Och de som får en att känna sig som den där sista ungen som ingen ville ha i sitt brännbollslag.)” Åhhhhhh, stackars, stackars dig, du lilla grinOlle, att du har blivit så förbisedd!! Hur fucking pretentiös är du egentligen???!!! Åter igen: kom tillbaka till verkligheten och skaffa dig ett riktigt jobb. GET REAL! T o m namnet på din blogg osar pretentiöst ; ”shoot me while I´m happy”, DET är ju sååååå speciellt….precis som du, eller hur? HOHOHOHO!! Och du, jag är helt lugn. Men du är kanske lite stiff och en aning anspänd?
Bästa Anonym, du verkar jättelugn. Verkligen. Jag har sagt massor av gånger på den här bloggen att jag inte tror att filmkritiker har någon makt vad gäller påverkan på antalet besökare på de stora filmerna. Om man som filmkritiker kan påverka tyckandet har jag aldrig ens uttalat mig om, men i bästa fall kan man kanske påverka hur någon tänker kring en film, man kanske kan inspirera att se andra saker, se en film ur ett annat perspektiv, se en film som man annars kanske helt skulle ha missat. Det hoppas jag i alla fall.

(Vad är förresten ett riktigt jobb? Låter inte som något jag vill ha.)

Mvh/Emma Gray Munthe, Filmkritikerbyrån Pretentiös, Grinig, Speciell, Stiff & Anspänd

20 kommentarer:

mattias sa...

Bra svarat, Emmis. Vissa människor, som den här onekligen väldigt avspända anonyma mejlaren, stirrar sig totalblinda på tyckandet. När filmkritiken, i bästa fall ska sägas, innehåller, och ger, så väldigt mycket mer. Och särskilt då när det gäller att få folk att se filmer de annars kanske inte skulle upptäcka. Skulle Farväl Falkenberg (till exempel) nått ut som den gjort utan filmkritiker? I think not.

Anonym sa...

Hmm. Jag tror att fru/herr Anonym hade behövt en dos Take That. För visst hjälpte det?

Trevligt att se dig, förresten.

Tjo, AK

Anna Nio sa...

Haha, "Jaha, vi tyckte visst likadant där men då tänker jag ta för givet att du tycker att du är förmer och att kulturella filmer är bättre än Borat, även fast du inte sagt så! Därigenom framställer jag dig som en intelligent men arrogant kulturtant och mig själv som en människa som inte bara hoppar på folk baserat på godtycklighet, utan även en människa som enbart uppskattar klyschiga humorfilmer av under bältet-typ! Jag fördömer även alla andra sorters filmer samt folk som är fördömande gentemot min filmsmak! Att du inte skäms!" :D

Sen undrar jag när filmkritier upphörde att vara ett yrke egentligen? Jag rekommenderar alla att höra på den underbara låten 'Anonym' med Kjell Höglund för ytterligare glädjespridande. :)

Anonym sa...

Ett riktigt jobb är vad alla gnällisar alltid säger att man ska skaffa, men gnällisarna undviker helst att säga vad de själva jobbar med.

superkryp sa...

Jag tror bara man med ett riktigt jobb menar ett tråkigt jobb. Bara för att man missunnar andra att ha ett roligare jobb än man själv har...

Det är klart att det är lätta att bli avundsjuk men när man blir missunnsam (Det är nästan OMÖJLIGT att stava till missunnsam) får man se upp.

PS Jag vill oxå få hatmejl.

Hieronymus sa...

Oj, jävlar. Här händer det grejor. Kul att hitta "nya" bloggar att läsa.

Anonym sa...

jag vill också få hatmejl! har bara lyckats få det i kommentarerna. roligaste hitills var en tjej som blev arg för att jag överhuvudtaget nämnt hellacopters.

Emma sa...

Mattias: Precis, i bästa fall. Och Farväl Falkenberg, nej, förmodligen inte. Men trots den massiva hyllningskåren var det inte mer än runt 40 000 som såg den - vilket ju iofs är bra för en så smal film.

Finansmannen: Trevligt att se dig också! Jag gick innan Take That ens började... Anledningen till att jag ens följde med vara att jag först önskehörde "A-ha" när min kompis sa "Take That" och blev eld och lågor. När hon väl hade fixat in mig var missförståendet uppdagat, men då kändes det så löjligt att inte gå... :)

Anna Nio: Ja, det finns en hel del märkliga fördomar om filmkritiker. Begriper dem inte riktigt - för vad har vi egentligen för "pretentiösa" filmkritiker (i motsats till svenne bananerna där ute) som får utrymme i det här landet? Inte många va?

Nyckfull och superkryp: Jag har skarvat lite på sanningen, jag får inte heller hatmejl längre - jag saxade dem från kommentarerna. Men fankommentar lät så... dumt. Hmmm.

Och ja, nä, det där med riktigt jobb låter inget vidare. :)

Hieronymus: Välkommen tillbaka! :)

Hanna sa...

Anonym har alltid ett riktigt, tråkigt jobb. Det ingår i bilden av Anonym. Anonym Gör RÄtt För Sig. Enda gången jag fick hatmail på min blogg var när jag råkade uttala mig om hunduppfostran. Se där ett känsligt ämne!

Anonym sa...

Hohoho. Han är ju ändå ganska bittert, hatiskt rolig, inte sant? Guuud vad det är härligt med folk som njuter.
Ivfsh ser tycker jag han har en poäng i att ifrågasatta Makten. För givetvis är det KLART att du vill påverka, eller hur? Att påverka är roligt. Att påverka är att njuta. Därför blir det ju intressant att du själv framstår som lite bitter när du menar att du INTE påverkar, för det gör ju att jag som 'läsare' känner att du faktiskt är lite bitter i det: att du inte har möjlighet att påverka MER. Jag tror på nåt konstigt sätt att han och du möts i det. Och att ni ogillar det lika mycket båda två. Konstigt hur man njuter av det man ogillar.
Ivfsh så tycker jag du är fantastisk och jag låter mig påverkas hur mycket som helst av dig i valet av filmerna jag ser och nu undrar jag om jag borde se den där öppningsfilmen på Sthlms Filmfestival. Shortbus var det va?

superkryp sa...

emma: Nä, jag hajade. Hatkommentarer gills/gillas (dialektalt). Asgrymt.

Urologen sa...

Hoppsan, dom måste ha släppt lite för mycket på John Ausonius data- och internetbegränsningar i fängelset, för han mailar ju folk åt höger och vänster verkar det.

Emma sa...

Dexo: "Ivfsh så tycker jag du är fantastisk och jag låter mig påverkas hur mycket som helst av dig i valet av filmerna jag ser och nu undrar jag om jag borde se den där öppningsfilmen på Sthlms Filmfestival. Shortbus var det va?"

Nu blev jag ju löjligt smickrad och glad förstås. :) Och Shortbus ska du ju ABSOLUT se om du kan!

Men jag har funderat på det här med makt: det är klart att jag blir jätte(jättejätte)glad när någon säger att de gått och sett, eller tänker se en film, för att man rekommenderat den. Men har det med makt att göra? Skulle jag vilja kunna påverka mer när det gäller antal biobesökare? Kanske, i alla fall vad gäller de mindre filmerna, som kanske inte skulle uppmärksammats någon annanstans.

Men det viktigaste för mig är ändå att kanske kunna få folk att se på en film på ett annat sätt än vad de först gjorde - och det är ju något som alla kan göra om de vill. Sen är det klart att det innebär makt att jobba med media på något sätt, och nå ut till fler.

Blablabla, tramsrant, blablabla, okej, jag är maktgalen, makt är bra. :)

Anonym sa...

Emma: Kanske är det ordet Makt du stör dig på? För mig handlar Makt om möjligheten att påverka. Att påverka är kul = makt är kul. Makt har fått dålig klang eftersom den förknippas med en Funktion (som i de sämsta fall är "självutnämnd") - istället för att ses som en Relation. När någon ger dig möjligheten att påverka betyder det ju att personen har förtroende för dig. Alla bra ledare utgår från denna insikt: Att ledarskap är en relation - och inte en funktion.
Men, oavsett, så handlar det ytterst om Makt.
Reclaim the word!

Emma sa...

Dexo: Exakt så! Tack för formuleringarna!

Morelli sa...

hej emma! jag har nu sett borat& tycker som du. Jag tror han inspirerades av "uncensored"-som går på fyran- engelsmännens egna crazyfilmer från semestern-han är egentligen bara väldigt engelsk...

Anonym sa...

Äsch.Jag som retar mig på kritiker för att det är ett sånt menlöst yrke.Så ytterst okreativt. Men sen är jag ju en sån blåögd liten pojke som tycker att kreativitet är det viktigaste..och även om destruktivitet är mumma det med så förtjänar det sällan någon uppmärksamhet.
Anyway,har dom inte en aning rätt dina fiffiga små belackare när dom hackar på att du är aningen pompös i ditt ego? Finns inget tråkigare än människor som kräver respekt och tar sig själva på yttersta allvar...

Dagens irl scen:
Sur kapitilistiskt lagd man i kostym-" Jag är konsument i den här butiken och kräver service!"

Trött Konsumarbetare -"Käften,jag sa upp mig för fem minuter sen och nu ska jag gå och munknulla din mamma."

Emma sa...

Pompös i mitt ego? Kräver respekt och tar mig själv på ytttersta allvar?

Nej.

Anonym sa...

Haha! Ja herrejävlar....Jag är visserligen dum nog att fråga..men inte ens jag är dum nog att du tro att du skulle svara ja! Även om nu ett ja skulle påvisat motsatsen mer än ett nej...Ja,se dagens ungdom...

Anonym sa...

Grejen är att "filmkritiker" HAR ganska stor makt.

Biobiljettköp ska man inte alltid mäta makt med.