onsdag, november 08, 2006

onsdagsströssel

Dagens sedda festivalfilmer: A guide to recognizing your saints som väl var okej men inget extra, och Half Nelson, som var väldigt, väldigt bra efter de första hey-jag-är-läraren-i-Döda-poeters-sällskap-minuterna. Jävligt välskriven, bra skådespeleri, Ryan Gosling är nästan alltid bra, och Shareeka Epps hoppas jag se mer av. (Närmare efterforskningar visar att hon ska vara med i Alien vs. Predator: AVP2 vilket väl kanske inte riktigt var vad jag hoppades på, men... Hoppas hon får spela en mean motherfucker, hon hade en otrolig pondus. Eller så får hon kanske spela någons unge.)

--

Blev lite hooked på Ugly Betty igår kväll. I alla fall i första avsnittet låtsades den inte vara något den inte var, som Djävulen bär Prada gjorde. (Morr. Jag blir arg bara jag tänker på den sistnämnda. Den där själviske, gnälliga pojkvännen förtjänar ett kok stryk, inte en Anne Hathaway.)

--

Via gubbsoda hittade jag youtube-länken till Chris Markers La Jetée (sv titel Terrassen). Har faktiskt inte sett den, men tänkte göra det vid tillfälle.

--

Nyss inkommet pressmeddelande från Cinemateket: "Cinemateket får besök av en av världens främsta gayregissörer" hette det. Är det jag som är överdrivet politiskt korrekt eller är det en olycklig rubrik? Serien de ska köra med Rosa von Praunheim ser hursomhelst intressant ut. Mer info om regissören hittar du här.

19 kommentarer:

mattias sa...

Ta dig tillfälle snart. Vill läsa vad du tyckte om "La jetee".

superkryp sa...

Hmm, det var ju inte direkt så att den första AVP gav mersmak, eller ens m:et i mersmak...

Emma sa...

Mattias: Rapport kommer. :)

Superkryp: Jag har faktiskt inte sett den, men jag är supertrött, sugen på något hjärndött och på väg till videobutiken nu...

Anonym sa...

Wow inte sett La Jetée. Jag menar det inte snobbigt. Det är nog min favoritfilm från franska nya vågen. Jag såg den på filmstudion i Lund och den kommer aldrig att lämna mig!

Ville Wonka sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Ville Wonka sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Fredrik sa...

Ryan Gosling är skicklig, inget tal om den saken. Ta hans insats i "United States of Leland" t ex. Fast jag skulle inte vilja påstå att han är bra i allt, minns "Young Hercules"...

Anonym sa...

apropå ingenting, jo: korta filmer man kan se på nätet, emma har du sett kirsanovs ménilmontant? rekommenderas iaf: http://video.google.com/videoplay?docid=-3703904169438920634&q=M%C3%A9nilmontant

Anonym sa...

La Jetee finns i en fin engelsk dvd-utgåva, med Sans Soleil på samma disc.

Emma sa...

Fredrik: Okej, nästan alltid bra. Och, om det var samma Fredrik, tack för tipset & länken!

M: Jag inser ju att jag borde ha sett la Jetée, det är så fruktansvärt mycket man "borde ha sett" att jag blir alldeles stressad. Jag gör vad jag kan. :)

Anonym sa...

Hejsan.. HUr ligger det till med video marathon?
någon recension av filmerna du sett men som inte blev nominerade osv osv :)

/skådis

Unknown sa...

Såg i din rekommendationslista över filmer att se att du inte har "The Prestige" där (Christopher Nolans nya). Är det av anledning att du inte gillade den? Själv tycker jag att den om inte är årets bästa film så i alla fall bland de tre bästa filmerna i år.

Emma sa...

Skådis: Prisutdelningen sker live på SVT Temalördag nu i helgen. En helkväll i den svenska kortfilmens tecken. My lips are sealed till dess.

Niclas: Hmmm. Jag är inte ett stort Nolan-fan, därför missade jag att ta up den. Men det är klart jag ska försöka se den också. :)

JS sa...

Har för mig att det var SF som för några år sen anordnade en riktigt skönt nördig filmkväll med filmerna "Vertigo", "Le Jetée" och "Twelve Monkeys", som ju har en del gemensamma nämnare.

Gör de något sånt över huvud taget längre? Några förslag på vem som gör det? :)

Emma sa...

Jonas: Oj, vilket trevligt initiativ. Mig veterligt är det inget filmbolag som anordnat någon sån temakväll de senaste åren - men kanske någon annan vet?

SNy. sa...

Ugly Betty bygger på en maxikansk serie som gjordes hundrafemtio år innan Djävulen bär Prada. Den är bara rätt översatt - vilket så här i efterhand får damerna bakom just Prada att skaka lite extra, Fan, nu ser alla vad vi snott allti från.... SKäms!

Anonym sa...

Är inte La Jetée-dvd:n dubbad till engelska på ett otäckt sätt? Har inte sett den, men är grymt sugen på en original-fransk version. Älskar nämligen 12monkeys.

Emma sa...

Enligt uppgift var regissören mer nöjd med den engelska versionen än den franska.

Anonym sa...

Aha! Då lägger jag till den på min inköpslista, strax under Metropolitan.