fredag, november 10, 2006

Shortbus & två väldigt konstiga drömmar

Såg om Shortbus idag. Mindes mest hur rolig, vågad och provokativ den var - och hade glömt att den var så väldigt, väldigt fin. Och sann. Och alldeles, alldeles... underbar. Se den. Premiär om några veckor.

--

Inatt drömde jag två väldigt märkliga saker:

1. Min fot satt fast i ett skruvstäd och långsamt, långsamt strimlades den sönder, skiva efter skiva, till salamiskivor. Upp till halva vaden ungefär innan jag vaknade.
2. Gustav Gelin ringde, hörde knappt vad han sa, han bara sluddrade. Sen kom han - i form av en gammal gubbe - och hela hans familj med fru och två barn hem till mig. De tog massor av plats, var elaka och åt upp min mat. På en av hans döttrars tallrik låg en blandning av pärlor och sallad som hon nöjt glufsade i sig fast jag sparat salladen till mina föräldrar. Jag blev tvärförbannad och tog en näve mat och tryckte ner i hennes hals tills hon höll på att kvävas, och jagade ut henne ur mitt hus. Till Gelin/gubben skrek jag att "han var en gammal Dallas-magnat som inte hade nåt att leva för längre". Han sa "men jag har blivit svärfar", och jag skrek tillbaka "ja? vart tror du det leder dig?!".

En inte alltigenom harmonisk dröm gissar jag.

13 kommentarer:

Anonym sa...

hoppade in mitt i texten och fattade inte att det var drömmar du beskrev. att gustav gelin ringer sluddrande gjorde mej inte särskilt förvånad, en sanndröm!

Emma sa...

Ha ha ha, I wouldn't know - jag känner honom inte alls.Vet inte varför hans telefonröst dök upp i min dröm. :)

Anna Nio sa...

Hahahaaaa, you're killing me med dina drömmar, helt fruktansvärt roliga att läsa. :D Jag måste börja anteckna mina bättre, jag glömmer dem jämt efter bara nån minut tyvärr.

Anonym sa...

jag säger som en av de där kommentarerna på imdb; Akta er för den här shortbus-epidemin.
Den är över snart.

Emma sa...

Anna: Gör det! Det är hemskt roligt att läsa dem efter några månader och man förstår dem lite bättre. :)

Anonym: Gillar du inte filmen? Eller hur menar du?

Charlotte W sa...

Wow, jag önskar mina drömmar vore av den här kalibern....du borde nästan bearbeta dem konstnärligt på nåt sätt...

Anna Nio sa...

I natt drömde jag om Lynette i Desperate Housewives och att jag hade ett sjukt fult vardagsrum, hmm. :D

Olle Lidbom sa...

Är Shortbus 2000-talets svar på Deep throat, som väl också fick okej-stämpel så medelklassen gick och såg den?

Gabriel sa...

Nej, Shortbus är 2000-talets svar på samma torkande färg som tråkade ut oss under 1900-talet. Taffligt regisserad och agerad, det enda minnesvärda med filmen är den bisarra inledningen (som jag med bristande akrobatik försökte efterhärma - jag har nu ont i nacken och ryggen och klurar på om jag kan stämma filmens distributör..?)

Emma sa...

Lidbom: Nja, jag ser inte riktigt Shortbus som porr - det här är som det stod i Nicholas Wennös intervju i DN idag "Woody Allen med sperma". Den har inte samma upphetsande syfte som Långt ner i halsen. :)

Gabriel: Jag tycker den är fantastisk, och varken taffligt agerad (okej, några av dem är kanske inte tiptop) eller regisserad.

Anonym sa...

Emma: nej jag gillar inte filmen. Tyckte den var rakt igenom usel. Korkad dialog, dåligt spel, helt ointressant innehåll. Förstår inte varför inte fler ser detta. Kanske är de rädda bli uppfattade som hämmade eller nåt. För mig tävlar den med "Kill your darling" om årets fiaskofilm.

Emma sa...

"Förstår inte varför inte fler ser detta. Kanske är de rädda bli uppfattade som hämmade eller nåt."

Så du menar att du har rätt och ser rätt saker medan alla andra har fel och tycker om filmen av fel anledningar? Intressant.

Anonym sa...

Jo visst är det så jag menar. You got me. Jag försökte att inte låta dryg, men misslyckades som vanligt. Shit.