onsdag, november 29, 2006

imperfekt, presens, futurum

Inatt snarkade M högre än jag någonsin hört någon människa snarka i hela mitt liv.
Just nu skrattar, kvillrar!, barnet i lägenheten bredvid så förtjust att jag också börjar skratta.
I morgon släpper SFI sina planer på hur de ska "sätta svensk film i fokus".

Spännande.

--

Nu är det förresten officiellt. Både Herr Bergström och Conan the Librarian käkar svamp. Först tyckte en av dem att Rosa pantern med Steve Martin var rolig, nu påstår de båda två att The Host är jättebra, en av dem påstår till och med att The Host är den bästa monsterfilmen som någonsin gjorts. Alltså, bättre än... till exempel Alien? Mina förväntningar var högt uppskruvade efter deras lovord. Men näevetnivad. Inte ens i närheten faktiskt om ni frågar mig. Jag hade genom hela filmen en gnagande känsla av att jag missade något, att den försökte säga saker om Familjen och Staten, och att den dessutom ville vara slapstickrolig på sätt som gick mig whoosh rakt över huvudet. Men okej, slutbilderna gillades. Förstås.

10 kommentarer:

Herr Bergström sa...

Vi träffas varje torsdag och käkar svampsoppa och kollar på dåliga filmer. Häng på någon gång!

Herr Bergström sa...

och lite seriösare:

The host är jättebra. Men det är inte den bästa monsterfilmen som gjorts. Ingen slår hittills Alien(s) på fingrarna. Jag tyckte mest det var ett otroligt gripande familjedrama som var kryddat med ett skitsnygg monster (brohoppningarna!) och några delar tratta-på-ändan-humor. Summan var ändå att regissören fick ihop delarna till en rolig, sorglig och nagelbitande helhet. Rosa Pantern har jag inte sett men kommer absolut käka svamp innan jag försöker.

Emma sa...

Du kommer att behöva det. :)

Anonym sa...

Var en besvikelse även här. Hade väldigt höga förväntningar så spelade nog in en del. Men men. Något som är fascinerande är ändå asiaternas förmåga att blanda stiler och genres. Seriöst drama ena minuten, slapstick andra. Samma tendenser ser man i animen.

Så! Creds till dem för att de vågar. Iofs, det är la så naturligt för dem så inget de direkt tänker på. Skulle vara intressant att se en svensk film ta den approachen. 3- av 5 till The Host, och det är just.

Anonym sa...

"The Host has just taken 6 awards at the Korean Film Awards, including Best Picture, Best Director, Best Sound Effects, Best Special Effects Best Lighting and Best Cinematography."

Conan sa...

Fast jag sejfade ju och skrev "kanske den bästa monsterfilmen nånsin". Alien i all ära men den är ju Sci-Fi, och Aliens är en krigsfilm, så de går bort. Carpenters The Thing däremot... Den är nog bäst.

Emma sa...

Björnen: Det där är ju danskarna också ganska bra på, att pendla mellan skratt och tårar, typ. Kanske bättre än vad jag tycker att Koreanerna är i just det här fallet. :)

C: Yeah, yeah, yeah. Enough med ursäkter, du hade käkat svamp. Och Aliens=krigsfilm? Pöh. :)

Anonym sa...

Lite nyfiken om ni överflödiga värdelösa kritiker nånsin förstått att den som gör en film eller skriver en bok eller vad det kan vara faktiskt har bestämt att resultatet är det rätta eftersom man släpper filmen eller boken eller något annat. Ni verkar som besatta av att hitta fel men det är ju just det att man inom kulturen får säga vad man själv känner som är poängen men det är klart att ni som är så rätt och trendiga men i grunden misslyckade måste hitta andra former att mobba andra för som ni bar er åt i skolan kan ni ju inte göra nu. Kulturen är ju en arena för bortskämda medelklassungar med curlingföräldrar och således människor som har för mycket tid och ork att välja att inte leva istället!

mvh, Eskilstuna

Anonym sa...

Emma borde låta sig själv få mer kuk och sluta upp med att tro att hennes efternamn är coolt!

Emma sa...

Om kulturen är en arena för bortskämda medelklassungar verkar filmkritikerkritikerna bestå av åtminstone en debil Eskilstunabo.

Mvh/Stockholm