onsdag, november 01, 2006

kortfilmer, förebilder & de stora frågorna

Om ni vill se några av kortfilmerna som visats i Uppsala, kila in på Filmhuset och Cinemateket kl 19 ikväll. Filmerna som visas är

KITCHEN SINK av Alison Maclean, Nya Zeeland 1989, 14 min.

ALONE. LIFE WASTES ANDY HARDY av Martin Arnold, Österrike 1998, 15 min.

UN JOUR av Marie Paccou, Frankrike 1997, 5 min.

GASMAN av Lynne Ramsay, Storbritannien 1997, 15 min.

BLIGHT av John Smith, Storbritannien 1996, 14 min.

ILHA DAS FLORES av Jorge Furtado, Brasilien 1989, 15 min.

A GIRL'S OWN STORY av Jane Campion, Australien 1984, 27 min.

STAPLERFAHRER KLAUS av Jörg Wagner, Tyskland 2001, 10 min.

MEDIANERAS av Gustavo Taretto, Argentina 2005, 28 min.
--

Igår när jag skulle somna försökte jag komma på vilka mina tidigaste förebilder var. Vet att mammas var Robin Hood och Sherlock Holmes, Ms var Stålmannen och Läderlappen. Jag tror att mina var George (pojkflickan i Fem-böckerna) Coco i Fame, eller kanske hon den roliga i Fame, hette hon Doris?, Momo, Ronja Rövardotter, Ayla i Grottbjörnens folk-serien och sen Madonna. Vilka var era?

--

Eftersom jag är en obotlig härmapa, och egentligen borde jobba stenhårt utan någon som helst paus, har jag snott en annan grej från Dexo. En låt-musikshuffeln-svara-på-de-stora-livsfrågorna-grej, so to speak. Här är den:

Will it be ok?
KL - Vive la fête

How are you feeling today?
Vild - Ratata (hihi)

How do your friends see you?
Ode to LA - Raveonettes (från albumet Pretty in black, men de brukar snarare klaga på att jag alltid har svart på mig)

Will you get married?
Mess around - Ray Charles (oj då)

What is your best friend’s theme song?
Disappear - Mazzy Star

What is the story of your life?
Hypnotise - White Stripes

What was high school like?
Trouble - Coldplay (damn right!)

How can you get ahead in life?
Green eyes - Coldplay

What is the best thing about your friends?
Black math - White Stripes

What is today going to be like?
Pop Star - Cat Stevens

What is in store for this weekend?
Dedicated to the one I love - Mamas'n'papas (låter bra)

What song describes you?
Thieves in the temple - Prince

Här skulle det vara något om mina far- eller morföräldrar, men låten blev Ms Fat Booty med Mos Def, så det kändes elakt.

How is your life going?
Survivor - Destiny's Child

What song will they play at your funeral?
Tell me this night is over - The Ark

How does the world see you?
Guidance - Guru

Will you have a happy life?
Shund - Latin Kings

What do your friends really think of you?
Work it out - Beyonce

Do people secretly lust after you?
Walk idiot walk - The Hives

How can I make myself happy?
Winning a battle, losing the war - DJ Kicks, Erland Øye

What should you do with your life?
Wild world - Cat Stevens

Will you ever have children?
Romeo - Bob Hund

Känner att jag borde uppdatera iPoden, har inte fyllt på med ny musik på evigheters evighet.

Uppdatering kl 18:10: Nej, om man skulle ta och äta lunch?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Va snabbt nästa inlägg kom :)

Hmm jag vet inte riktigt vilka mina var, dock vet jag att min syster gillar Ayla i Grottbjörnens folk-serien eftersom hon heter "Ayla" på msn :)

Jag antar att dom flesta av mina idoler/förebilder var sportmänniskor. Peter Forsberg, Wayne Gretzky osv. sen hade jag även John Wayne, Clintan och Dean Martin..

Allt detta har ju då ändrats med åren men tror faktiskt det va så. oh juste, även Belgarion - Fantasy serien skriven av David Eddings (bland mina första böcker jag läst). Hehe fan det va kul att tänka på detta tema..

/skådis

ps. denna "word Verification" man är tvungen att skriva in när man lägger ett inlägg blev bokstäverna "piggy" komsikt, ialf lite !

superkryp sa...

En av mina absolut första förebilder var Burt Lancaster i Höken och pilen. Jag skulle än idag mörda för att göra hans akrobattrix. Typ. :)

Ricard sa...

Min tidigaste förebild måste nog ha varit MacGyver. Jag vet, kasst, men jag var bara sex år. :)

Anna Nio sa...

Kitty förstås (inte Jutbring, Kitty Drew ska det vara)!

Och ja, den roliga tjejen i Fame hette Doris, Doris Finsacker, eller liknande, i efternamn. :)

Hanna sa...

Pippi Långstrump och Laura Ingalls. En ganska konstig mix egentligen.

Anonym sa...

Förebilder:
Förskolan: Lotta på Bråkmakargatan (gick även jag loss med saxen i en pyjamas), Mellanstadiet: Sherlock Holmes, Högstadiet: Lucy Honeychurch (efter "förvandlingen"), Gymnasiet: valfri tung, fransk författare, Nu: mamma (jo, faktiskt, hon är bäst).

Anonym sa...

Mina forebilder som barn: Professor Kalkyl, Skalman, Prins Valiant, Alexander Lukas, Kitty och Sofia i Broderna Lejonhjarta. GAY, GAY, GAY.

Emma sa...

Med dessa förebilder, what could POSSIBLY go wrong?! (Vilken söt samling förebilder vi haft ändå.)