lördag, november 11, 2006

finkultur x 2

Gårkvällen tillbringades i finkulturens tecken; Terror på Elm Street 4 och The fast and the furious Tokyodrift. Angående den sista har jag några frågor. Om man nu ansträngt sig för att få med black interest, japanskt interest, latino interest, hillbilly interest - varför inte klämma in en tuff brud som alibi? Och inte bara menlösa idioter i väldigt korta kjolar? Och det här med drifting - är inte det något man i princip lär sig grunderna i genom att spela Sega Rally? Och det här med att snordyra bilar verkar vara subventionerade av den japanska staten, stämmer det?

--

Ikväll prisutdelning för Videomarathon live kl 22 på SVT. Har man en gång haft förmånen att göra bort sig live inför 1 400 000 pers plus den svenska filmeliten, är ingenting längre lika otäckt.

17 kommentarer:

Anders Dahnielson sa...

Jo, grunderna går väl kanske att lära sig i de flesta rejsingspel. Konsten är att att drifta så länge det bara går. Top Gear hade ett inslag om det förra hösten i UK, som gick i repris på Femman förra söndagen, med japanska D1 drifters.

(Själv kollade jag på Tysklands Grand Prix från 1967 på Nordschleife i går kväll. Och jag säger bara: Bil skall köras sidledes!)

Emma sa...

Aha! En driftingexpert! Måste erkänna att mina kunskaper på området är bristfälliga - och att Tokyodrift inte i någon vidare mån ökade mitt intresse för fenomenet. Gissar att det kanske skulle krävas något som Tysklands Grand Prix från 1967 för det. :)

Anonym sa...

Jag tror dom räknar med att Fast and the Furious målgrupp är mer intresserade av kvinnor med lite kläder än kvinnor med egen personlighet. Iaf på film... :)

Anonym sa...

Mattias: Jo, men borde de inte vilja bredda målgruppen lite? I ettan hade de ju ändå med Michelle Rodriguez som bilköraralibi. Tjejen i den här var ju på tok för fånig.

Anonym sa...

ahh såg just ett Filmmagasin program på 5:an "Go C" Med Hans Wiklund.. Va ganska bra.. du borde vara där med honom Emmma :)

ahh ska bli kul att se vem som vinner ikväll! hoppas det är ett bra bidrag ananrs blir jag ledsen :P

/ Skådis

superkryp sa...

Jag är helt och totalt ointresserad av bilar. Tjejer som gillar bilar och som pratar om bilar (varning för generalisering) som killar, känns mer ospännande än tjejer som klär ut sig i Star Trek-kläder, på nåt sätt.

(Av killar kan man inte förvänta sig annat av än att de ska gilla både bilar och tjejer i Star Trek-kläder...) Det låter kanske (och är kanske) dumt och jättekonstigt men bilar = sömnpiller (more or less).

Det är klart att det finns undantag, men ovanstående princip gäller för det mesta, för mig. (Kommer säkert säga emot mig själv innan kvällen är slut...)

Conan sa...

"...göra bort sig live inför 1 400 000 pers plus den svenska filmeliten"? Nu blev jag extremt nyfiken. Utveckla. :-)

Emma sa...

Skådis: Nu kan alla de nominerade filmerna ses på videomarathon.se. (och I wish femman ringer! :) )

Conan: Ha ha, jag menade mina insatser på Guldbaggegalan förra året. Jag klistrar in en kommentar jag skrev hos superkryp angående nervositet som syns/inte syns för ett tag sen, enjoy:

"Jag fick höra efter Guldbaggen förra året att jag ändå gjort helt okej ifrån mig under eftersnacksintervjuerna. Alltså, efter omständigheterna helt okej. Vilket är ett jävla mirakel eftersom jag inte minns någonting. Alls. Vi hade knappt hunnit genrepa min del , intervjudelen blev minst sagt styvmoderligt behandlad. Under sändningen kommenterade jag live, sen skulle jag direkt upp på scenen och intervjua vinnarna. Man hade sagt mig intervjun skulle göras på scenen, men att man skulle ha hunnit tömma salongen på folk. När jag kommer ut på scenen blir jag så chockad av att alla sitter kvar så jag gör en tjuren Ferdinand och kliver tillbaka in bland kulisserna. De får knuffa ut mig. I shit you not. I salongen sitter 1200 pers. Den svenska filmeliten. De hatar förmodligen filmkritiker. (Dagen efter ringer producenten och säger att det blev nyheter för henne under sändning att folk satt kvar. jo tack) Jag vet inte hur lång tid jag har på mig, eftersom de missat att berätta det i stressen. Ser bara att någon gör tecken, och den röda lampan på en kamera. Kör. Live. För första gången i mitt liv (förutom nån HUltsfredsgrej med ZTV). 1 400 000 pers tittar. De intervjuade är otrevliga, spelar coola inför sina kollegor, är förmodligen lite vinst- och champagnerusiga. Dessutom hör de mig inte. Intervjun går ut i hela salongen i ett PA-system som göra att det blir någon slags besynnerlig rundgång. Det är värre an alla mina återkommande mardrömmar tillsammans. Ser att kameramannen gör tecken att jag har SEX minuter kvar. Försöker hålla allting flytande i några minuter till, sedan gör kameramannen handen över halsen tecknet, som i brytförihelahelvetenu! Gör det. Säger till de intervjuade "Fan, jag blev skitnervös!". Det visar sig att ljudmannen inte hunnit dra ner mitt ljud och att det gått ut i TV. Stapplar av scenen. Hittar ingen jag känner. När jag äntligen hittar nån jag känner börjar jag skaka helt okontrollerat och börjar tokböla. Det var fanimig det värsta jag varit med om i yrkeskarriären. Men jag ser det så här: det kan aldrig någonsin bli värre. Och tydligen såg jag inte jättenervös ut."

Anonym sa...

Ohh shit :( fan va illa... btw du såg jätte bra ut igår på prisutdelningen ialf :)

jag tycker att bidraget som vann var ganska kul, dock fanns det många med mer talanger som deltog och inte gjorde så bra ifrån sig: Ivica Zubak, Johannes Pinter osv.. men men..

/skådis

Emma sa...

Skådis: Vi i i juryn delade upp oss i fyra olika grupper som såg en fjärdedel av filmerna var - sen nominerade var och en av de grupperna tre filmer var från dem som sen alla skulle se. Så det finns massor av filmer jag inte sett. Sen fick vi ju inte veta vilka som gjort vad heller, eftersom alla bidrag var anonyma och utan eftertexter. Är såklart nyfiken på om jag kan ha sett Ivicas och/eller Pinters - vet du vad de handlade om?

Jag hade en del favoriter som inte gillades av övriga jurymedlemmar, skulle vara intressant att veta vem som gjort dem. Måste undersökas! :)

Anonym sa...

Ursäkta, men hur gjorde du bort dig?

Anonym sa...

Visste inte att bidragen var anonyma. Tycker det är lite fel, tänk om picassos tavlor va anonyma vid en prisutdelning, då kanske ingen skulle vilja ha dom.. om du förstår mitt tankesätt.

Ivicas handlade om 2 äldre gubbar som disskuterar mobiltelefoner, jag tycker det var en riktig rolig scen, dessutom kunde man bygga vidare på den eftersom slutet var nice :)

Pinter handlade om en skrivare som skriver en skräckis men inte är nöjd med den och skriver om samma scen felra gånger (då får man se varje gång vad skillnaden är), den var helt ok, snabba klipp gjorde den läskig :)

näe nu ska jag jobba lite (skriva) sen blir det hockey och mys pys.. ha en trevlig dag.

/skådis

Emma sa...

DExo: Nej, jag har ju fattat i efterhand att jag inte gjorde bort mig så farligt mycket som det kändes i huvudet. Men just då ville jag typ fly landet och aldrig komma tillbaka. Blir fortfarande helt svettig när jag tänker på det. :)

Skådis: Men det är väl just det som är poängen - att ingen ska bli belönad för att de "är Picasso", utan att det tvärtom ska vara lättare att bli belönad som oetablerad filmare. Jag tror att det är bra. Mer rättvist så.

Ivicas film har jag inte sett, men Pinters gillade jag, helt klart.

Anonym sa...

Jamen VAD gjorde du?!

superkryp sa...

Jag flinar fortfarande åt att du hade SEX minuter kvar. Sex minuter live måste nästan vara som sex SL-minuter (ibland hur långa som helst och ibland några sekunder). ;p

Conan sa...

Hehe, jesus vad jobbigt! Men jag kan trösta dig med att det inte alls såg så illa ut. Jag var där, på plats i Götlaborg (min tjej ingår i "filmeliten", själv är jag bara en kändiskåt hanger-on) och jag tyckte du klarade dig bra - det jobbiga från åskådarplats var ju att galan var slut och alla rörde sig mot utgångarna för att hinna ta bussen till gratismaten, samtidigt som ni gick på scen och började prata. Och ljudet var kasst, och man förstod inte först vem intervjuerna var till för, oss i salongen (vilket var lite pinsamt eftersom alla var på språng därifrån) eller tv-tittarna. Så jag tror inte eliten tyckte du gjorde bort dig! Däremot vet jag inte hur det såg ut i tv... :-)

Men: 1,4 miljoner tittare, är inte det ruggigt bra för att vara guldbaggegala?

Emma sa...

Dexo: Vaddå, bortsett från att stå och svamla och bli ignorerad av intervjuobjekten i teve framför publik? Vill du ha MER anledningar?

Superkryp: Oääändligt lång tid. :)

Conie: Jag tittade faktiskt aldrig på publiken, så jag såg faktiskt inte vad som hände i salongen. Hade jag tittat dit är det mycket möjligt att jag hade exploderat i en kaskadspya av nervositet. :)

Skönt att höra att det inte såg så farligt ut i alla fall. Angående tittarsiffrorna har jag ingen aning, det kanske var nån som ljög om dem. Själv förstår jag inte riktigt varför så många skulle vilja titta.