fredag, november 03, 2006

Borat

Alltså, jag har inte sett den. Jag har inte fått någon pressinbjudan. Har hört genom andra att Fox "testar nya vägar" och att de "låtit journalisterna själva hitta till den". På Malmö filmdagar gick Fox & co från den lilla samlingspuben, med sig hade de en samling Rätta Människor som skulle få se den. (Needless to say, jag var inte en av dem.) Jag blir ärligt talat lite förvirrad. För vad är egentligen poängen med att inte pressvisa en film på normalt sätt? Let's face it. Detta är 2006. Filmkritiker har noll och ingen makt när det kommer till hur många som går och ser en film som Borat. Så vad skulle det spela för roll om jag fick ett litet mail som sa, där och då visas den? Jag är för alla nya, innovativa sätt att marknadsföra film på, utom de direkt löjliga. (Och de som får en att känna sig som den där sista ungen som ingen ville ha i sitt brännbollslag.)

Uppdatering: Degrell verkar inte heller ha fått någon inbjudan. Oh well. Jag är i alla fall i gott sällskap.

21 kommentarer:

Anonym sa...

Hm, annorlunda approach indeed. När bolagen försöker undvika förhandsvisningar med pressen brukar de ju ofta innebära att filmen är dömd att misslyckas med dåliga ratings etc. Tycker själv att det även på den typen av filmer är ett oförståeligt sätt. Men på Borat? Även om den är riktigt hypad bland de som hänger på internet så finns det ju en ordentlig marknad utanför. Så tror faktiskt de skulle behöva all publicitet de kan. Frågade ett par 50-talister vad de ansåg om Borat. Svaret blev: Borat? Det är ändå människor som har rätt bra nutidskoll. Men men.

Emma: Här finns det dagliga boratnyheter, länkar, videoklipp etc.
http://www.funkymusic.se/category/borat/

(ta bort den om du anser de vara egenreklam, ville bara tipsa)

Hannes Dükler sa...

Hej. Kom in till mig och läs ett komiskt citat om Borat.

Emma sa...

Funkymusic: Möjligt att det här är något alla vet och så, men vilka står bakom Funkymusic? Och varför ägnar sig en musiksida så mycket åt Borat? Är ni några utslumpade Rätta Människor, eller kanske bara Människor Som Fattat Borat-hypen? Eller får ni rentav betalt? :)

Hannes. Ha ha!

Anonym sa...

Emma: Bakom den står två norrlänningar som brinner för musik typ. Att Borat kom och blandade sig i motiverade vi med:

"Borat på Funky music? Inte musik, men väl Funky. En av definitionerna för Funky är: “something is funky when it’s different/strange but cool”. Synonymt med Borat eller hur?"

Vi älskar han helt enkelt. Kan inte få nog av han. Vi har inte ens fått biljetter till filmen och tänk vad mycket reklam vi gjort ;)

Anonym sa...

bah va trist fredag.. sitta hemma med öl å skriva när man inte har någon motivation över huvudtaget och varje rad känns som en pina :(

är alla andra ute å festar? eller möjligen å ser borat?

Anonym sa...

"Filmkritiker har noll och ingen makt när det kommer till hur många som går och ser en film"
Eh.Vad är detta darling? Tror du själv på det?
JeSUS...du är ute och cyklar...Fast det lät iofs mer bittert än förringande!

Anonym sa...

Borat höll alla förväntningar och lite därtill. Så inatt är de öl och gamla Ali G som gäller.

Emma, jag håller med Wu ming och tror att ni påverkar en hel del. Åtminstone för mig och den skara som följer filmer lite mer seriöst. Själv brukar jag försöka identifiera mig med de recensenter som jag vet passar min smak och tycke. På detta sätt utgör ni den första utgallringen i valet vad se eller inte se. En av anledningarna till att jag uppskattar och respekterar er väldigt mycket.

Typiskt exempel, läste just din post angående förslag till filmer på Stockholm Filmfestival. Hade i stort sett lyckats pricka in de flesta av dem du rekommenderade de dagar jag är där. Så om jag var osäker på valen då, är jag betydligt säkrare nu :)

Hah, på tal om recensioner. Ryktas om att filmkrönikan blev spoofad i Hey baberiba. Känns som man inte får missa den reprisen ;)

Unknown sa...

Jag vet (för det är det väl?) att det är samma snubbe som gör Ali G som gör Borat. Det jag inte fattar är vad det roliga är med dessa karaktärer.

Egentligen borde jag knipa käft då jag aldrig sett en hel sketch med någon av dessa karaktärer. Har försökt kolla Ali G men det går bara inte. Jag mår så dåligt att jag måste stänga av. Antar att det hör till saken att jag är 27 år gammal, tycker Jackass 2 är det roligaste som gjorts och att jag är en "man".

Jag fattar bara inte.

Anonym sa...

Nej vad taskigt. Och jag som fick leta mig halvt fördärvad efter ngn som ville ha biljetter igår. Men, men den är i alla fall h-y-s-t-e-r-i-s-k-t rolig på sina ställen. Och ja. Bra mycket bättre än den där berätta-ekkliga-skämt-filmen :)

Emma sa...

Wu Ming: Nej, men allvarligt - jag TROR verkligen inte att filmkritiker har någon makt när det gäller hur många som går och ser en film eller inte. I alla fall inte när det kommer till en film som Borat.Jag är varken bitter eller särskilt förringande.

Björnen: Du hade ju redan valt de där filmera, och jag hade ju ingenting med saken att göra. See.

Peter: Vaddå, tror du att Borat i första hand riktar sig till medelålders kvinnor? ;)

Alx: Jo, jag ska ju absolut gå och se den. Så klart. När bitterheten över utebliven inbjudan lagt sig. Knaske redan ikväll.

Anonym sa...

Emma: hmpf! Ville ju bara bekräfta din fina smak ;) Som sagt, på stora mängden biobesökare har ni inte någon speciell påverkan. Bara titta på siffror hur filmer med bra betyg går dåligt och vice versa. Tyvärr gör nog bilden från filmen som är bredvid eran recension i en tidning mer än själva textens innehåll.

Ni har dock en riktigt stor plats i mitt intresse för film. Kan hända är det pga att jag är fascinerad i hur olika människor tänker och tycker om filmer. Varför gav just Emma Gray Doom en 4a men Aftonbladet ger den en 1a? Bara en sådan grej gör mig än mer sugen att just se den filmen, samt att diskutera den med vänner, i forum etc. Så, filmkritiker kanske fungerar mer som referensramar för många, kanske inte i termen att se eller inte se filmen, utan mera något som väcker tankar och diskussion om en film. Bara fenomenet Borat och hur i stort sett alla recensenter gillar den är för mig fascinerande. Hade nog aldrig kunnat föreställa mig det då jag trodde många "äldre" skulle avskräckas av den ytliga kiss och bajshumorn, och därför inte se det viktiga bakomliggande budskapet som också finns. Förhoppningsvis kan nog recensenterna se genom det, så de inte beror på de socialpsykologiska fenomen att undvika att skilja sig från mängden.

Okej då. Du har nog rätt. Ni påverkar nog inte de ekonomiska resultatet nämnvärt. Kanske just därför FOX tycker ni är "onödiga" och väljer andra vägar. Hellre screena den för massa tonåringar som msn:ar hela sin kontaktlista, än er som skriver en genomgående analys som ändå de flesta tittar bilden och läser rubriken på.

Iofs, kanske den stora vinningen med era recensioner för gemene man är att ni berättar vad filmen handlar om (vilket i stort sett vem som helst hade kunnat skriva), och på det sättet påverkar potentiella besökare?

Finns det ingen vetenskaplig rapport om detta? Annars vet jag vad min skall handla om iaf ;)

Peter: Hehehe. Skulle jag ha räknat andelen 27 åriga män som gillar Jackass 2, hade den nog varit störst på visningen igår. Gå och se den själv, du lär inte ångra.

motherfakka sa...

Borat for president!

Anonym sa...

hej. jag heter bella och peppad på din kommande bok, tycker om din penna. "Destricted", kan man se den i sthlm?

Emma sa...

Björnen: "...filmkritiker kanske fungerar mer som referensramar för många, kanske inte i termen att se eller inte se filmen, utan mera något som väcker tankar och diskussion om en film". Ja, i bästa fall. Men det är rätt många filmkritiker som är ganska meningslösa. Ibland tillhör jag dem, ibland inte. :) (Och Doom fick en fyra för att jag tyckte den var fet. :) )

Ska försöka se Borat i veckan.

Bella: Vad kul, tack!

Destrictd finns på dvd, bl a finns den att köpa på subdvd.com - som också har en butik på David Bagares gata 26B. Öppettider är måndag till fredag 12 – 18 och lördag 11 – 15. Närmaste tunnelbanan är Hötorget, uppgång Olof Palmes gata

Anonym sa...

Emma: Haha okej då, vi är överrens om lite då. "Ska försöka se Borat i veckan", gör du helt rätt i. Btw, du som har insikt i recenserandet, kolla in videorecensionen på Borat hos mig. Bra/dålig?
Anyway, Boratfans going berserk just nu. Trodde aldrig det skulle bli denna anstormning men men kul är det. Får man inte uppskattning från FOX får man iaf det från fansen!

Anonym sa...

Jag fick en inbjudan. Jag är visserligen journalist, men har å andra sidan inte rapporterat om en endaste liten film. I alla fall inte dom senaste fyra åren....

Märkligt, det där.

/a

Emma sa...

A: Du kanske är en Rätt Människa, till skillnad från mig? :)

Björnen: Ska kolla in den vid tikllfälle. Återkommer med synpubnkter då. Påminn mig om jag skulle glömma, är lite snurrig.

Anonym sa...

JISSES! Hallå, ni "filmkritiker"!! Det är dags att vakna, tror ni verkligen att ni påverkar folk?!! Är det vad ni tror? Vilken planet bor ni på???
Tror inte mina öron när du förnärmat beklagar dig över att du inte fått någon förhandsinbjudan till filmen (pressvisning).
VEM TROR DU ATT DU ÄR? Gå och kamma dig, för min del är det ingen tvekan om att det är folket och INTE NI som bestämmer vilka filmer som är sevärda.
Hur i hel-e har du fått för dig att ni filmkritiker har någon makt av något slag? Det är så infantilt korkat..... well, snart kommer du + andra allehanda "kritiker" av ngt slag ändå förlora jobben - tyckandet kommer nämligen (äntligen)alltmer från vanligt folk via nätet. Bloggar etc. They rule!
Kom tillbaka till verkligheten ditt pucko och skaffa dig ett riktigt jobb! (Borat - I love.)

Emma sa...

Alltså, innnan jag skaffar mig ett vettigt jobb kanske du ska lära dig att läsa? Bara ett förslag.

Jag skrev: "när det gäller en film som Borat har filmkritiker noll och ingen makt". Är du med? Jag tar det en gång till: "När det kommer till en film som Borat har filmkritiker noll och ingen makt". Hör av dig igen om du undrar något, nästa gång, räkna bara till tio och ta några lugna anedetag innan du diarréar på min blogg. Tack.

Anonym sa...

HÖRRU, filmkritiker, tål du inte LITE KRITIK?? Handen på hjärtat, du skrev ; “Filmkritiker har noll och ingen makt när det kommer till hur många som går och ser en film som Borat”
ok, det är ju jättebra, men du skriver ”en film som Borat” - alla andra filmer då , där har du makt att påverka tyckandet tror du, eller hur?
Sen (kolla jag kan läsa!!!) skriver du: “Så vad skulle det spela för roll om jag fick ett litet mail som sa, där och då visas den? Jag är för alla nya, innovativa sätt att marknadsföra film på, utom de direkt löjliga. (Och de som får en att känna sig som den där sista ungen som ingen ville ha i sitt brännbollslag.)”
Åhhhhhh, stackars, stackars dig, du lilla grinOlle, att du har blivit så förbisedd!! Hur fucking pretentiös är du egentligen???!!!
Åter igen: kom tillbaka till verkligheten och skaffa dig ett riktigt jobb. GET REAL!
T o m namnet på din blogg osar pretentiöst ; ”shoot me while I´m happy”, DET är ju sååååå speciellt….precis som du, eller hur? HOHOHOHO!!
Och du, jag är helt lugn. Men du är kanske lite stiff och en aning anspänd?

Emma sa...

Anonym: Du har förärats två egna bloggposter för att du är så arg att det är direkt underhållande. Vet inte riktigt på vad dock. Vad exakt är du så arg på?