måndag, november 20, 2006

Flätryckande

Av någon anledning råkar jag ganska ofta ut för människor som använder sig av Aggressiv Praktikant-stilen för att få kontakt. Den går ut på att ifrågasätta exakt allt som har med en att göra, och gå ut hårt. Exempel på Novemberfestivalen: en kille kommer fram och säger något i stil med Har du gjort nån film själv eller?
Jag: Nja, men jag har varit regiassistent på två långfilmer.
Han: Jaha, vilka då?
Jag: Baker Karims två filmer, Fyra kvinnor och Fragments of an Unfinished Journey.
Han: Jaha, dem har jag aldrig hört talas om.
Jag: Ja, nej... en av dem gick på bio, den andra visades på Göteborgs filmfestival för något år sen.
Han: Jag skulle se det som ett misslyckande om jag var filmkritiker.
Jag: Jasså, jaha.
Han: Får jag ta en bild på dig när jag håller om dig?
Jag: Suck. Visst.
Han: Får jag sitta bredvid dig på filmen?
Jag: Suck. Visst.
Han (efter varje kortfilm): Vad tyckte proffset då? Och/eller en analys i stil med: För mig fanns ingen självklar huvudkaraktär. Det måste det finnas för att jag ska gilla en film.
Jag: Ja, den var bra/söt/whatever. Och/eller: Ja, nej, så tycker inte jag.

Efter filmerna står vi i matkön:
Han: Var kommer du ifrån egentligen?
Jag: Småland. Därav mina r som jag gissar att du undrar över?
Han: Ja. Du skulle aldrig få jobb på TV3. Det är bara på SVT de är så politiskt korrekta.
Jag: Så politiskt korrekta att de tar in folk som pratar småländska år 2006 menar du?

I det här läget vänder sig en kvinna i kön om och säger: Ja, på SVT sysslar de ju verkligen med mångfald. (Obs! Hon är allvarlig.)

Den 18-åriga slyngeln köper en öl, jag köper också en öl, och hon i kassan ber mig om leg. Argh.

Senare på kvällen vill snubben ha min adress så att han ska kunna skicka mig sina filmer. Suck.

32 kommentarer:

Anonym sa...

Hörde du inte stråkarna ur "Psycho" varje gång killen öppnade munnen?

mattias sa...

Skulle jag varit du hade jag köpt betydligt fler än en öl.

Emma sa...

Björn: Jo, lite.

mattias: Nja, jag drack mest vatten av rena säkerhetsskäl. Skulle vara så osnyggt att börja slåss med 18-åringar på filmfestival. :)

Anonym sa...

"så att han ska kunna skicka mig sina filmer."

Så att han ska kunna sitta och grina i rätt trappuppgång, tror jag. ;)

Magnus Tannergren sa...

Tuff kille.

Lite pepparsprej har ingen dött av...

Hannes Dükler sa...

Artonåringar. Can´t live with them and it´s illegal to kill them.

Victor sa...

förlåt, men jag måste garva ihjäl mig! mångfaldstanten är genialiskt roligt.

deltidsharmonisk sa...

Jag vill att han ska hitta detta inlägg och fortsätta tjata.

superkryp sa...

deltidsharmonisk: Jag tror att han redan är här. :D

eff sa...

Du får lära dig något slags "sleeper hold". En fejkad kram senare ligger slyngeln medvetslös en tre, fyra timmar.

Anonym sa...

haha söt unge. tantens komentar: Priceless :)

Keep on fighting Emma!

/ skådis..

Ricard sa...

Usch, vilken jobbig unge. Är inte hagelbössa och köttkniv standard-utrustning när man är på filmfestivaler? Borde vara det i detta fallet.

Anonym sa...

Naw, stackars liten. Det är inte lätt när det är svårt.

Det är tur att SVT håller mångfaldens fanor högt i alla fall. Så att di där smålänningarna också får synas och folk kan se att de är mest som vi andra.

//JJ

Emma sa...

Nästa gång åker jag helt klart på festival utrustad med en vapenarsenal, och lär mig också lite krav maga eller annan kampsport. Eller så kanske jag bara kollar på lite Seagal-rullar och lär mig den där snabba knäcka-nacken-knixen.

Jag tänker fortfarande på mångfaldskvinnan. Hon presenterade sig senare under kvällen som representant för ett mig närbeläget resurscentrum för unga filmare. I wouldn't send her to represent me, like, evah!

Anders sa...

Av ren nyfikenhet: Upplevde du mig som Aggressiv Praktikant när jag var praktikant på FK?

Emma sa...

Ha ha ha, nej. Du var en strålande och mycket oagggressiv praktikant. Andra, däremot...

petter sa...

haha. jag lider med dig. kul att man hittat till din blog...har kännt mig totalt vilsen efter det att du och orvar försvann från filmkrönikan:-D

Tbird sa...

Det verkar vara tufft att vara filmkritiker ;-)

Unknown sa...

retards. söderländska 'R' FTW!

/ exil-bleking

Emma sa...

kj_: Jävligt snygga bilder på din blogg!

Unknown sa...

tack så mycket!

Anonym sa...

Hey Emma, jag tycker du är cool. Det är skönt med lite kvinnor i rutan ibland.

tjo

Anonym sa...

eh, var zidane-filmen bra eller musikvideo?

Emma sa...

Clementine: Tack, vad snällt! Gissar att du kanske är novemberfilmare? Vilken film gjorde du?

Sleek Machine: Jag tycker att den var bra. Har nämnt den ett par gånger, läs inlägget längst ner för utförligare tyckande om Zidane:
http://shootmewhileimhappy.blogspot.com/search?q=zidane

Anonym sa...

jag har gjort dokumentärfilmen allt mellan himmeln och jorden. redo att lägga den bakom mig och gå vidare till nästa projekt.

så går det efter en sådan helg. ^^

Chris sa...

småländska, kvinna och brunett? det är mig ett under att du har jobb. skriva kan du också; det borde finnas nåt slags påbud om exilförvar för såna som frun.

kärlek!

kidaro sa...

haha! Du är alldeles för snäll. fast man kan ju hoppas att han läser detta. haha!

Anonym sa...

Herregud, vad modigt. Eller ja, sjukt jobbigt också antar jag, men ändå. Jag skulle antagligen inte ens våga gå fram till kritikern i fråga, än mindre dryga mig.

Emma sa...

Clementine: Okej, din film har jag tyvärr inte sett... Men lycka till med nästa projekt! :)

Anonym sa...

Men småländska som är så charmigt(kommer själv från Blekinge). Kul att du kommer tillbax till rutan.

Anonym sa...

Den stilen kan pckså kallas gay logic: den som dissar mest och sätter näsan mest i vädret vinner.
Oj, vilken småskunkig klubb det här är, de har inte haft någon proffsig designer...

Jasså, du har bara cd-albumen med Justin/Erasure/Kraftwerk? Det e ju remixarna och flexisinglarna som är bväst, ovh kolla här mitt originalex på vinyl av "I Love To Hate you" remixad av Marky Mark...

Aha det va i Trastevere du bodde när du pluggade ett halvår i Rom? Själv hyrde jag en gammal tom ateljé i Cinecittà.

Intresseklubben antecknar.

Anonym sa...

Ursäkta mig men det är svårt att inte garva åt detta. Vissa gånger så borde man enligt lag vara tvungen att sparka folk mellan benen