torsdag, februari 08, 2007

suburban angst


(Sa igår att jag skulle posta en bild på min pappas gamla klocka som jag hittade i en låda häromdagen när jag storstädade, apropå superkryps klock-köp. Slår två flugor i en smäll och skriver i samma bloggpost om nyss sedda Little Children. Det är inte så långsökt som det låter.)

Den börjar med klocktickande. Ett högljutt, klaustrofobiskt klocktickande, som i what you're about to see is filled with Angst. Fortsättningen är som att långsamt, långsamt bli överkörd av en ångvält, slängd i iskallt vatten, släpad efter ett tåg, slagen precis i solarplexus så att du inte kan andas om du inte tar det väldigt, väldigt lugnt och sen blir du dumpad framför en förstoringsspegel i elakt lysrörsljus. Du kommer inte undan och du ser varenda jävla por. Hur lever du ditt liv? Har du fastnat? Är du fortfarande hungrig? Vill du mer?

So not what I needed right now. Men, jävligt bra film. Lite övertydlig då och då kanske, men bra.

--

Blev sugen på att läsa Madame Bovary.

--

Rensade mitt skrivbord i storstädningshetsen. No more Mr Crazy Professor. Underst hittade jag en lapp från en lyckokaka jag fick under bröllopsresan i NY:

You are the master of every situation.

Skönt.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan inte låta bli att tycka attMadame Bovary tillhör litteraturhistoriens mest överskattade böcker. Tråkig, tråkig, tråkig.

//JJ

Anonym sa...

nåt helt annat, vad vet du om Guy Maddin och vad gillar du honom ? såg att hans filmer visas på Cinemateket och jag har inte hört talas om honom så..

superkryp sa...

Fan vad grym klockan är!, sade han avundsjukt.

Anonym sa...

Det där var väl den konstigaste, missvisande, "recension" av en film du någonsin gjort, eller en av dom. Tyckte du inte att den var lite humoristisk också? Det tyckte jag, och vad tyckte du egentligen om den? Bra/dålig?

Ang Guy Maddin som nämns ovan så finns någon/några av hans kortfilmer att se på youtube *tips*

Anonym sa...

Apropå annat. Skriver du egna filmmanus?

Emma sa...

Johan: I filmen finns en scen där de diskuterar olika läsningar och tolkningar av den - och jag tyckte det lät hemskt spännande. Har trots allt jag läst om den aldrig riktigt blivit nyfiken, så jag antar att jag borde passa på nu. :)

Heléna: Vet i princip ingenting tyvärr... Har haft The Saddest music in the world osedd och fortfarande inplastad i hyllan i två år. Kanske blir en av helgens filmer.

Superkryp: jag vet. :)

ucj: Jo, den hade helt klart inslag av svart humor - men det uppvägde inte på några sätt, snarare bidrog till, ångestångvältskänslan.

Anonym: Njä, har försökt några gånger, men det har inte blivit särskilt bra. Nån gång kanske. :)

Martin Degrell sa...

Ang. Guy Maddin. Här får ni ett tips: se allt ni kan, framförallt om ni har möjlighet att se det på stora duken. Oavsett om ni personligen gillar eller inte gillar det han gör är han en så egenartad konstnär och filmskapare att en bekantskap är ett måste. Att någon som han gör filmer på det sätt han gör, i dagens filmlandskap, och får uppmärksamhet för det, är hjärtvärmande för alla oss som vurmar för marginaliserad, alternativ film.

Make no mistake, hans filmer är inte för alla, men med lite tur kommer de att vidga vyerna för hur ni ser på film.

Nu vet jag inte vilka filmer Cinemateket visar, men måsten är: Careful, Tales from the Gimli Hospital, Dracula: Pages from a Virgin's Diary och framförallt Heart of the World, världens bästa kortfilm. Säkert visar de något kortfilmspaket; han har gjort fler korta än långa. Om man ska undvika något kan man låta bli Twilight of the Ice Nymphs, hans minst lyckade produktion hittills.

Emma sa...

Martin: Tusen tack för genomgången och tipsen!

Anonym sa...

Intressant. Jag hörde nån säga när jag gick ut från Rigoletto efter att ha somnat till Little Children: Guuud vilken bra film! Jag undrade bara vilken film hon hade sett... Den var INTE intressant. Tyckte jag.