måndag, januari 21, 2008

Vad är väl en bal på slottet?

Man blir inbjuden till Guldbaggegalan för första gången utan att behöva pröjsa för spektaklet. Vad händer? Man ligger hemma dubbelvikt, grön i nyllet och med varma filtar runt magen. (Fast, någonting säger mig att jag skulle trivts bättre här hemma med hämtkäk - friterad anka! ananas! - och glass hursomhaver. Jag har blivit lite asocial på äldre dar. Eller så är jag rädd att någon regissör eller filmbolagsmänniska skulle vinsluddra i mitt öra om att jag "missuppfattat" någon film. Det vore i så fall inte första gången.)

Så, det blir tevekollning istället. Fram med skämskuddarna!

UPPDATERING: Fem minuter har passerat efter galans slut och det enda jag minns är bruket av Börje Ahlstedts hjärna, de ovanligt lyckade skojfilmerna, Michael Segerströms tacktal och världens bästa Gösta.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Fick slå över strax efter att Kyle var klar med inledningen: Varför kan inte vi när andra kan ha galor och vara festliga?

Det blev "Mannen som talar med hundar" istället. Bättre att titta på hundar än att skämmas som en...

Anonym sa...

Hade ingen aning om att det finns folk som får BETALA för att gå på galan. Trodde det bara var inbjudna. Jag står gärna över - det är inte ett dugg kul och i år... Fy fan.

Skulle inte ha pallat att vara på plats en gång till när Roy Andersson får pris - för vad? Undrar alla utom juryn varje gång...

Emma sa...

Andreas: Jag och M skrek rapeshower, rapeshower, rapeshower några sekunder in i inledningen, men sen lugnade vi ner oss och tyckte att det funkade rätt okej. Förutom att det inte fanns något vidare spänningsoment eller någon film man brann för eller riktigt hejade på.

Anonym: Jo, jag tror att det brukar vara en ganska kostsam historia. Jag har faktiskt aldrig varit där, bara jobbat en gång på galan. Och tjaa, det där med manuspriserna till Roy är ju onekligen lite egendomligt...

Anders sa...

Bäst var ändå kommentaren: "Det är jättemånga som har jobbat med den här filmen. Säkert flera hundra."

Anonym sa...

Rapeshower... Hahahaha!

Själv sitter jag och blir irriterad på mig själv för att skämmas å andras vägnar. Dessa andra är människor jag inte är så imponerade av till att börja med (läs Regina Lund)

Sen läste jag att Arn fick publikens pris. Då blev jag nöjd att jag valde Golden Retrievern med blå ögon och issues...

Emma sa...

Anders: Eller HUR?! Nä, troru? skrek vi mot teven.

Andreas: Jag vet, jag är likadan - jag klan inte TITTA på genanshumor eller annat med hög pinsamhetsfaktor.