torsdag, januari 10, 2008

Drömfabriken

Har suttit i ett många timmar långt spånmöte inför Drömfabriken, som jag ska vara redaktör för i år. Det kan ha varit kaffet, det kan ha varit de två sockerbitarna, det kan ha varit känslan av jag har världens bästa jobb! som trängde igenom mörkertröttheten, ful- och tristessfiltret och de allmänna hormonstormarna. Satanigatan vad bra det kommer att bli! Så otroligt lyxigt att få vara med och fylla tre dagar med föreläsningar och programpunkter som ska få alla som är där att gå hem och göra film, bli inspirerade till nya tankar och nya sätt att se - och framförallt, att väsa filmkris, my fucking ass närhelst andan faller på.

11 kommentarer:

J Buck sa...

Jag vill också ha en drömfabrik att drömma i...

Prettoghettot sa...

när slår detta till nu då?

Anonym sa...

härligt. när blir kalaset?

Anonym sa...

Jag tycker ni ska dit Simon Kinberg (manusförfattare). Han är med på många såna här typer grejer i USA. Dessutom kommer en ny film av honom snart, Jumper, kanske kan göra nåt gästspel i promotionsyfte. Läste Jumper för nåt år sen och den var helt sagolikt bra. Tyvärr verkar inte filmen lika bra, efter att ha sett trailern. Men han är bra att lyssna på, dessutom är ju manusinslagen i drömfabriken väldigt populära, ni bör definitivt ha några manusrelaterade programpunkter.
Kolla också upp en brittisk manuskille, väldigt populär, som heter Jurgen Wolff (brainstormnet.com). Han är riktigt grym; inspirerande, associativ och intensiv i sitt sätt. Jurgen arbetar både som manusförfattare och föreläsare, helt olik någon sån här manusguru. Jag var på en workshop med honom där han som hypnotiserade oss, men ändå inte riktigt, sen minns jag att han hade väldigt bra metoder för att utveckla situationskomedi, vilket han också skrivit en bok om. Ser fram emot några spännande, späckade inspirationsdagar. Jag tror de har gjort ett bra val som låtit dig arbeta med drömfabriken. Jag hade ett möte med Patrik förra året angående en manustävling, han tyckte det lät intressant. Informerade dig om den via dvoted också. Det är förövrigt en programpunkt i kanske senaste laget men som borde finnas med årligen. Synd att Drömfabrikens vara eller icke vara beslutas så sent så det verkar vara svårt att jobba med något mer långsiktigt. Hade kontakt med nån på informationen som tyckte jag skulle ta kontakt med er igen nu i början på året. Nu har jag dessvärre lagt ner mitt arbete, tillfälligen i allafall, så förbannat svårt att få igenom, trodde jag lättare skulle få med mig sponsorer men så blev det inte. Jury, etc. var lättare, fanns många engagerade, väldigt etablerade som var beredd att ställa upp i olika omfattning. Jag tycker ändå att det saknas en manustävling sorligt mycket. Just manussidan finns inga bra processer för att vaska fram nya talanger. Det är skandal att 90 procent (typ) av alla filmutbildningar de startar är manusutbildningar men att det sen inte finns några forum för att slå sig fram.
Lycka till med fabriken. Som sagt, jag tror du passar utmärkt som redaktör, hoppas du får fortsatt förtroende även nästa år. Bästa hälsningar
/Jimmy

Emma sa...

j buck: Du kan få drömma i vår Drömfabrik om du vill? Sista helgen i april på filmhuset i Stockholm.

prettoghettot och anonym: Se ovan! Och kom dit! Och ta med era kompisar!

Jimmy: Aha! Är du DEN Jimmy? Tusen tack för dina tips! Och, för lycka till:et!

Mikael sa...

Jag har aldrig haft råd att åka till Drömfabriken, eller rättare sagt jag har aldrig haft råd att betala för mig och en kompis att åka till Drömfabriken med, men jag har vart på massa andra ställen där branschen möter rookiesen, kidsen, och det har ärligt talat varit väldigt deprimerande. Det har vart deprimerande att se de deprimerade, alla deprimerade branschtanter och branschfarbröder som pratar om pengar och saknaden av pengar. Jag tycker du gör de unga eldsjälarna, det vill säga den nya, om möjligt, optimistiska filmbranschen, en jättetjänst om du gör allt i din makt för att hålla de tanterna och farbröderna (det vill säga mer än hälften av den Svenska filmbranschen idag) inom minst en mils radie ifrån Drömfabriken. Det borde vara company policy, men kanske har det redan varit så. Jag har ingen aning. Men jag tycker verkligen du borde ringa upp unga independentkids och branschfolk som har ett jävlaranamma. De som faktiskt vill göra film! (Ursäkta mig halva filmsverige.) Jag menar de som inte är lata och klagar. De som är ute och filmar med eller utan ett öre från Cissi. Jag pratar om eldsjälar som Plattform-gänget, och eldsjälar som så många andra som finns där ute. Det borde finnas något slags Helgad vare nollbudgetfilmen seminarium, där streetfilmare från gatan presenterar ett filmmanifest som inte tillåter att ett minsta öre skall läggas på produktionen, ett slags sätt att ge alla lata deprimerade branschmänniskor en smäll på käften, att be dem vakna, ta tummen ur, snörvla färdigt, och gå ut och göra film. För de som påstår att de vill göra film och som sedan bortförklarar det med att de inte kan för att de inte har några pengar har i mina ögon bara en dålig ursäkt för lathet. Det menar jag ända in i botten. Jag är villig att slåss om saken. Det hade varit naivt, hobbyradikalt, och oerhört, oerhört inspirerande med ett sådant seminarium. Jag funderar på åka ned och göra det jag själv. Jag skulle kunna stå utanför dörren och hålla det. De flesta skulle förmodligen tycka att det vore löjligt, men jag vet med mig att jag hade sett mig själv som en hjälte, om något en naiv sådan. Någon kanske bjuder på en bulle. Lycka till i alla fall. Det blir säkert jättebra. Vi kanske ses utanför dörren.

Mvh Mikael

Emma sa...

Mikael: Jag är på eldsjälarnas sida vilken dag i veckan som helst! Såklart! Kom dit - och jag LOVAR att du kommer att vilja kliva innanför dörrarna! :)

Kom med mer förslag när andan faller på!

Tomas_Timelock sa...

Hej!

Här kommer lite mer uppslag/idéer på saker för drömfabriken;

DEBATTER;

1. Vad är konstnärlig kvalitet eller konstnärligt värde?
Hur spelar sådant som personligsmak, politiskavärderingar, kunskap, bakgrund, erfarenhet,kontakter och personliga relationer in vid bedömningen.

2. Vad är egentligen personregi?
Att instuera skådespelare? Att repetera? Att lära känna sina skådespalre? Att skapa rätt förutsättningar? Planera? Vart går gränsen mellan det privata och det professionella?

Vilka moraliska dilemman kan man hamna i? Med tex. Reza Parsa, Korosh Mirohosseini, och/eller andra DUKTIGA personinstruktörer.


3. Varför behöver man en producent?
Är producenten bara till för att skaffa fram pengar, sköta adiministration, avtal och ekonomi - eller finns det andra anledningar till varför man har en producent. Debatt mellan författare, regissörer, producenter, distributörer och filmkonsulenter etc. Hur utvecklar man ett bra samarbete och en bra dialog mellan författare-producent alternativt regissör-producent. Ska regissören tex medverka vid möten med finansiärer. Vilka krav kan man ställa på en bra producent ochj omvänt vilka krav kan en producent ställa på en författare och regissör. Såväl ekonomiska som konstnärliga.

4. Att studera på egen hand?
Vilka möjligheter finns att lära sig film via böcker, dvd-filmer, onlinekurser etc? Vart ska man vända sig och vad kostar det? Vad finns på bibloteken och vad saknas?

Jag hjälper gärna själv till att ta fram tips för manus, produktion, finansiering och juridik etc. Finns säkert många andra här som kan bidra också.


5. Hur utformar man en bra showreel - och får personer att se den?
Debatt med distributörer, producenter, regissörer, klippare. Har dom tid att titta på showreels? Vad letar dom efter? Hur stor roll spelar egentligen tidigare meriter vid införsäljning av nya projekt - i förhållande till sådant som tex kontakter, manus, projektbeskrivningar och ekonomiska kalkyler.

6. Svensk eventfilm - finns den?
Kanske bjuda in personer från bolag så som Cimneypot, Big Bang, Effektstudion, Svenska Stuntgruppen etc.

7. Svensk humor - hur ser den ut?
Debatt om den svenska humorn. Hur hur den sätt ut genom tiderna och hur ser den ut idag. Gäster skulle tex kunna vara Fredrik Lindström, Lasse Åberg, Peter Dalle, Sissela Kyle, Peter Zettman, Anders Jansson ellar andra komiker och/eller represantater för produktionsbolag som gör komedier/farser. Kanske även någon stå-upp komiker.

8.Att marknadsföra sin film på nätet;
Tex bjuda in Andre Hedetoft för att prata om arbetet med att marknadsföra sin internetserie; Extraordinaries. MySpace, blogger, Facebook, YouTube etc... vilka verktyg finns och hur maximerar man effekten av dessa. Går det att tjäna pengar?

9. Kostymörens, maskörens och scenografens arbetsvillkor?
En debatt om arbetsvillkoren för kostymörer och maskörer? Hur prioriteras deras arbete i förhållande till fotograf, ljussättare etc. Har de tid och och resurser till att göra ett bra jobb?

Kanske även en genomgång av de olika yrkeskategorierna. (tex skillnad mellan kostymör och kostymtecknare, rekvisitör och attributör etc)


10. Video till film - hur ser processen ut?
Låt personer från de olika efterbearbetningsbolagen tala om processen. Kanske i den debatt med posproduktionkordinatorer, line-producers, producenter och/eller regissörer. Hur mycket kan man göra på egenhand för att sänka och vad bör man verkligen överlåta åt proffsen. Med utgånmgspunkt i vad indiefilmare bör tänka på, planera för och ta med i kostnadskalkylen.


Sedan lite rimliga och orimliga önskningar på personer jag gärna skulle se föreläsa... :-)

...Om finansiering
hittade en intressant studie här;
Kanske skulle kunna vara en idé att bjuda in författarna till denna att föreläsa.

...om dramaturgi;

David Siegel
om Nine act story structur/two-goal plotting


Richard Michaels
Om Mega hit Movies

Andra personer skulle tex kunna vara,
Bo Jonsson och Lasse Åberg, om samarbetet på Sällskapsresana filmern och hur man hämtar hanterar starka motgångar (som de gjorde med Kalabaliken i Bender).

eller;
Katinka Fargó (producent)
Anna Asp (scenograf)
Gábor Pasztor (mixning)

fyller på när jag kommer på mer.

mvh

/tomas

Emma sa...

Tomas: tack snälla! Keep em coming!

Tomas_Timelock sa...

Visst! Här kommer några till;

DEBATTER

1. FRÅN BARNSKÅDESPELARE TILL REGISSÖR.
En debatt med tex Harald Hamrell, Peter Schildt, Daniel- och Tomas Alfredson etc. Vad innebär det att komma in tidigt och få erfarenheter framför kameran? Hur tar man steget och ställer sig bakom kameran? Måste man ha börjat som barnskådespelare eller finns det andra vägar att gå för att bli regissör?

2. ATT SITTA PÅ TVÅ STOLAR.
Kan man ha två uppdrag samtidigt? Vad innebär det att kombinera olika tjänster. Vilka moraliska dilemman ställs man inför. Med tex Håkan Tidlund (styelseordf. SFI och Boxer TV-access), Lars Weiss (styrelseledamot SFI, Com Hem och Yellowbird mm) Peter ”Piodor” Gustafsson (Filmkonsulent mm), Andrea Östlund (filmkonsulent för ROOKIE och regissör).

3. FRÅN REGISSÖR TILL KONSULENT
Med tex Daniel Alfredsson, Lisa Ohlin och Andrea Östlund. Hur förhåller man sig till tidigare arbetskollegor? Hur undviker man att lägga sig det kreativa arbetet? Har man kunskaper nog inom juridik och ekonomi? Hur snabbt kan man återvända till rollen som regissör? etc.

4. TITLAR OCH TEXTER
Vad står alla konstiga titlar för i eftertexter - och varför ser nästan alla förtexter likadana ut i svenska filmer. Med tex någon erfaren producent, line-producer samt representanter för PR- och/eller reklambyråer, grafiska formgivare och post-production bolag.

5. BANKBARA NAMN
Vilka personer har de starkaste "varumärkena" i filmsverige. Finns det dom som kan låna pengar till sina filmprojekt enbart på sitt namn? Med tex Colin Nutley, Lasse Åberg, Jan Guillo och/eller representater från PR- och/eller reklambyråer samt representatnter för bank- och eller riskkapitalbolag - och kanske SFI.

6. KONTINUITET
Vad ska man tänka på för att bibehålla kontinuiteten i berättandet. En debatt mellan tex regissörer, författare, klippare, scriptor, attributörer, skådespelare etc.

7. DIALOGBEARBETNING
Vad skiljer svensk och amerikansk film i dialogbearbetningen? Vilka möjligheter finns tex genom looping och ADR. Ska man använda ljudet från inspelnigsplatsen eller eftersynka.

8. HUR SER VÅRA FILMSKOLORS KURSPLANER UT?
Ligger fokuset på rätt saker? Arbetar man i takt med tiden? Vad lär man sig och vilken användning har man av kunskapen. Debatt mellan skolornas representanter, politiker och bransch.

9. MANLIGA SCRIPTOR OCH KVINNLIGA PASSARE.
En debatt om varför könsrollerna och yrkesinriktningarna ofta blir stereotypa.

10. VAD ÄR ETT BRA SOUNDTRACK
Debatt mellan musikproducenter, regissörer, jurister etc.

11. SVENSK NISCHFILM - HUR SER DEN UT?
Med tex; Down Film (skidfilmer) och kanske Martin om sina skräck, slasher och Sci-Fi filmer.

12. VEM ÄR CHEF?
Vem bestämmer egentligen på en filminspelning? Regissören eller Producenten. Vem förhandlar man lön med. Vem fattar de konstnärliga besluten - och när ekonomi och konstnärliga visioner hamnar i konflikt - vad händer då?

13. ATT FILMA MED HANDIKAPP
Synliga och osynliga handikapp. Hur stora hinder utgör dessa i arbetet med en film. Går det överhuvudtaget att göra film om man är funktionshindrad. Vilka rättigheter, skyldigheter och möjlighter finns för de olika parterna.

14. MAT OCH HÄLSA I PRODUKTION
Kan man höja eller sänka prestationsförmågan/effektiviteten hos ett filmteam genom bra eller dålig mat. Debatt mellan regissörer, filmarbetare, diaetister, läkare, kockar etc. (Korosh Mirhosseini hade tex en väldigt bestämd uppfattning om att det endast skulle finnas nyttig mat vid inspelningen när jag arbetade med honom)

Fyller på mer efterhand...


/tomas

Emma sa...

Tack Tomas! Fyll på med mer om du kommer på nåt!