söndag, januari 06, 2008

instant handsvett

M zappade runt på kanalerna och plötsligt var jag och prisutdelningen på Stockholms filmfestival i rutan. Och Adam Baptiste som - helt orepeterat - bestämde sig för att sjunga om mig. I kanske två minuter. När jag stod bredvid. På en scen. Framför en salong full med människor. Det tog ungefär en nanosekund innan jag fick handsvett och hjärtat började slå konstigt och jag blev tvungen att knipa ihop ögonen så hårt att jag såg dansande färgpluttar och hålla för öronen.

--

Såg nyss Conversations with other women (heter Bröllopsnatten i din lokala dvd-butik) och när man väl slutat irritera sig på att de valt att dela upp hela filmen i två rutor - ett grepp för greppets skull, ett grepp som tillför absolut ingenting och bara leder till förvirrande blickriktningar i 80 minuter - och att dialogen inledningsvis är fånig, stel och överpretentiös börjar hjärtat så sakteliga slitas sönder av ett fint möte på en bröllopsfest där Aaron Eckhart och Helena Bonham Carter träffas - och vad som händer sen. Läs inte texten på dvd-omslaget, det är skrivet av någon som a) inte sett filmen b) går på crack.

--

Skaffa en sida på All Consuming och håll koll på alla filmer du ser, böcker du läser, musik du lyssnar på och annat du hittar på. Det har jag gjort.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ååh, jag blir extremt avskräckt av den delade bildrutan, men mitt hjärta skulle behöva slitas sönder just nu. Av någonting som inte är på riktigt. Så Conversations with other women kanske vore något, ändå.

Jag är dryg och jobbig, ska du veta - jag har utmanat dig i min blogg. Förlåt. Men jag hoppas verkligen att du antar utmaningen, eftersom jag verkligen vill veta vad du väljer. Utmaningen är enkel, det handlar om en slags stafett där du tipsar om en fantastisk låt av ett band på en viss bokstav. Din är Y. Kom igen?

TeachMom sa...

Jag googlade lite om filmen och den verkar helt klart sevärd. Tack för tipset!

Emma sa...

Annika: Utmaningen antagen, jag snodde hänsynslöst av Popmorsan. :)

Teachgirl: Var så god!

Emma sa...

Och förresten Annika: Kanske känns Conversations/Bröllopsnatten lite för mycket på riktigt för att det ska hindra riktig hjärtsmärta - testa Harold and Maude eller Little Miss Sunshine eller kanske Half Nelson istället. Lite mildare.

Anonym sa...

Nej nej, paret i filmen har aldrig setts förr. Berättelsen om deras tidigare liv tillsammans är just bara en berätteldse. Detta enligt en forumpost på imdb. Och så blev allt mer begripligt.

Emma sa...

Fast - det där är ju väldigt öppet för olika tolkningar? Jag tog bort meningen om att de träffats tidigare morgonen efter jag skrivit inlägget just därför. JAG tror i alla fal att de träffats tidigare. :) Men det är sant, allt som berättas i extrarutan har ju inte hänt.