måndag, januari 07, 2008

i brist på egna tankar, några nyligen lästa meningar som får bröstkorgen att explodera

"'Everybody's youth is a dream, a form of chemical madness.'
'How pleasant then to be insane!'
'So I'm told,' said John gloomily. 'I don't know any longer. At any rate, let us love for a while, for a year or so, you and me. That's a form of divine drunkenness that we can all try. There are only diamonds in the whole world, diamonds and perhaps the shabby gift of disillusion. Well, I have that last and I will make the usual nothing of it.'
He shivered. 'Turn up your coat collar, little girl, the night's full of chill and you'll get pneumonia. His was great sin who first invented consciousness. Let us lose it for a few hours.'
So wrapping himself in his blanket he fell off to sleep."

Ur F Scott Fitzgeralds Diamond as big as the Ritz.

6 kommentarer:

Space babe sa...

Helt oemotståndligt med boktips i bloggar! Jag fick boken i lådan idag, den var sketbillig på Adlibris. Jag älskade The Great Gatsby.

Jag rekommenderar Marcel Proust, Judith Hermann, Haruki Murakami.

Emma sa...

Vet du, jag har faktiskt inte läst Gatsby - men det vill jag förstås. Jag är inte helt säker på att jag är mer än spridda skurar-förtjust i Fitzgerald - kanske har det mest med att göra att jag i slutet av 2007 läste allt av JD Salinger och varenda jävla mening gick rakt in i hjärtat. Det var mer min typ av språk och stämning, medan den bara glimtar till då och då i Fitzgeralds böcker.

Tack för dina boktips! Ett till till dig: Igår beställde jag en massa billiga böcker av AM Homes på Play.com. Ska bli spännande! Älskade This book will save your life. Ett til tips förresten: Mark Haddon!

Space babe sa...

Ååååh, how could I forget, jag hade min JD Salinger-period typ 2002 och min dotter heter Esmeralda i mellannamn pga For Esme, with love and squalor.

Ska kolla in Homes och Haddon! Tack!

Emma sa...

åh, Esmeralda! Vad fint! Jag funderar på Franny och Zooey och allt det där, men Franny går bort pga r:en tror jag. :)

Space babe sa...

Äh, Fjanny e väl fint! ;-)

Emma sa...

:)