söndag, januari 20, 2008

INT. BIOSALONG - KVÄLL

Inhyrd "tevekändis" agerar konferencier på lokal filmvisning i en svensk småstad. Ställer två, tre snabba frågor efter varje film till de regissörer som är på plats.

"Tevekändis": Två av er pluggar på konsthögskola, en av er är dramatiker - hur kommer det sig att ni bestämde er för att göra film?
Låtsassvår konsthögskolebrud/nybliven regissör med ett severe case av premiärnerver (som hon försökt dämpa med ett glas rödtjut eller två): Men nu ska vi väl inte stå här och svara på töntiga frågor. Blablablabla... blablablabla... eh... jag tappade bort mig... vad var frågan?

19 kommentarer:

Anonym sa...

Haha! Vilket hat.

Anonym sa...

Oj vad nedlåtande du var mot henne då. Nåt personligt er emellan kanske?

Emma sa...

Anonym: Du menar något personligt förutom det att hon låter mig agera spyhink för hennes nervositet? Nej.

Anonym sa...

who is it??

Anonym sa...

"Det sista som lämnar en är hatet" var det någon klok man som sade.

Anonym sa...

fick ingen feedback på kortfilmen.

Emma sa...

Anonym: Så mycket hat kan jag inte påstå att jag känner, men det vore underligt om jag inte kunde bli arg/förbannad när någon random människa är oförskämd mot mig. Är det inte en rätt normal reaktion?

(Men, eftersom jag är en störtlöjlig människa tog jag bort citationstecknen kring ordet regissör. Det kändes lite för elakt och below me, och passar sämre i skrift här än när jag berättar för mina polare.)

Emma sa...

...och Henrik: Lugn och fin. Jag har inte varit hemma, och jag undrade ju vad du hade tänkt dig annorlunda med filmen? Det blir lättare för mig att ge konstruktiv kritik då. :)

Anonym sa...

In med citationstecknen igen! :)

Anonym sa...

Emma - Nej, asså .. jag skulle spela in annan idé från början. Men istället valde jag den här idén. Det är alltså två helt olika manus och idér. Tack.

Anonym sa...

Hejsan Emma, Vad tyckte du annars om filmvisningen, ingen kortfilm som du "fall" för...

Anonym sa...

Men Emma, jag brukar ju vanligtvis stå uppför dig i alla väder, men i det här fallet kan jag nästan hålla med henne, dina frågor var liiite klena? No offence;)

hej hej från lisa

Emma sa...

Henrik: Okej, here goes. Snygga inledningsbilder! Sen är det faktiskt några grejer jag inte fattar i din film. What's up med baklängesrösten? Varför blir killen slagen?

ino: Jag tycker hemskt mycket om Dreamscape, och sen var det några av trailersarna som gjorde mig sugen på att se det färdiga resultatet. Som Ronja Yus dokumentär och filmen om Boda Kurre.

Lisa: Nu vet jag ju inte vilken Lisa du är, men trist hursomhelst om du var där och inte sa hej! Sen angående frågorna, tjaa, jag har fått några mail från folk som tyckte att jag var jättebra, du tycker att mina frågor var klena. Man kan inte riktigt tillfredsställa alla. Vad tycker du att jag skulle ställt för frågor istället?

Frida sa...

oj vad jobbigt man måste ha med sin självild om man kallar sig själv "tv-kändis" på var fjärde rad och i kraft av det ser sig föranledd att trycka till k-h-"brudar". det där "jag-en-tv-kändis" lös igenom i småstaden, men det går inte hem ens där. svårt att komma in på konsthögskola vettu...
jag var på plats i småstaden. "tv-kändisens" frågor var ingen stor journalistik precis. hon har antagligen aldrig varit en "journalisthögskole-brud"

Emma sa...

Nu var det ju inte jag som kallade mig själv tv-kändis förstås, utan jag introducerades på det sättet. Därav citationstecknen. Jag har ganska många issues med min självbild, men den dagen jag går omkring och kallar mig tevekändis kan jag pretty much kasta in handduken. Där är vi överens.

Och javisst, det kommer alltid att finnas människor som tycker att man beter sig som en diva bara för att man en gång visat trynet i tv, och hur mycket det än retar mig finns det inte så mycket jag kan göra åt den saken. Och eftersom konsthögskolebruden nu kände sig föranledd att trycka till mig först tänkte jag att hon och hennes vänner nog fixar ett litet tjuvnyp tillbaka.

Angående stor journalistik kan man ju som jag sa i mitt svar till Lisa ovanför ha olika åsikter, precis som när det gäller konst och film.

Anonym sa...

Emma, Jag tycker du regerade! Jag var där, såg det, hörde det och njöt av din snabba retur!

Anonym sa...

Fantastiskt synd att jag missade denna batalj, fick den återberättad för mig när jag var i stockholm på guldbaggen, haha. Ja skulle åkt till växjö.. haha
Btw, du missade inte nåt med guldbaggen. Galans efterfest var ganska så tråkig... och showen kunde man ju sett hemifrån! =)

Emma sa...

Fast nu känns det lite som att det här blev en lite större grej än vad det faktiskt var... Rykten som färdas hit och dit och folk i Gbg som ber om ursäkt och grejer. SÅ lätstött är jag inte. :)

Hoppas att allt är väl med dig JP hursomhelst!

Emma sa...

Fast nu känns det lite som att det här blev en lite större grej än vad det faktiskt var... Rykten som färdas hit och dit och folk i Gbg som ber om ursäkt och grejer. SÅ lätstött är jag inte. :)

Hoppas att allt är väl med dig JP hursomhelst!