tisdag, december 30, 2008

En summering av 2008

Okej.

Jag såg 738 filmer. Jag skulle tippa att ungefär 250 av dem var kortfilmer, men det är ju helt stört hur som haver. (Se lista på mina favoritfilmer från det gångna året i slutet av inlägget. Skrev också en minisammanfattning av året i Aftonbladet.)

Jag läste 40 böcker, varav 7 var skrivna av Richard Yates (ingen av dem har varit ens i närheten av dålig, Young hearts crying och Easter parade var allra bäst), 4 av F Scott Fitzgerald (är ärligt talat inte så förtjust i honom alls, även om man hittar ett och annat briljant stycke) och 7 av A M Homes (ingen var i närheten av dålig där heller, men Music for torching, Jack och Things you should know tyckte jag mest om).

Jag såg 18 kompletta säsonger av olika teveserier, var på teater endast två sorgliga gånger och såg två musikaler. Serier är hyfsat nytt territorium för mig och jag försöker komma ifatt - vilket förstås känns lite som en hopplös uppgift. Men rolig. Friday Night Lights, Gossip Girl, 30 Rock, Studio 60 och Spaced var favoriterna.

Jag köpte 104 album. Av dem lyssnade jag mest på Kleerup, Titiyos Hidden, Into the wild-soundtracket, Oasis senaste, Zeigeist, Slagsmålsklubben, Portisheads Third, Roisin Murphys Overpowered och en hel del på Rolling Stones, Yazoo och Sparks. Ashbury Heights Smile (Remix By Marsheaux) gick på loop.

Resmässigt har 2008 varit ett helt fantastiskt år! Har fått nypa mig i armen löjligt många gånger. Filmfestivalmässigt gled jag på en räkmacka och blev inbjuden till Tammerfors (där jag överlevde ett bastukalas, blev piskad med björkris av en fullständig främling och badade i isvak), Locarno (där jag fick en nära livet-upplevelse och skrev om den på Weird Science), Bangkok och Wien. Sedan hade jag småknäck som gjorde att jag också fick uppleva filmfestivalerna i Växjö, Göteborg, Umeå, Karlskrona, Falun, Trollhättan och på Gotland. Semestrade i Paris och hos pappa i Cumbria. Och så åkte jag till Köpenhamn och lyssnade på Kenneth Anger.

Jag var programansvarig för Drömfabriken. Världens roligaste jobb! Som blev ännu roligare av alla fina människor jag jobbade med, och alla fina människor som kom dit och gjorde att det blev besöksrekord. Jag ska jobba med Drömfabriken 2009 också (trots att jag faktiskt fick förfrågan dagen efter att jag drömt en Drömfabriken-mardöm) så hojta om det är något särskilt du vill veta mer om, eller någon särskild gäst du skulle vilja se!

Jag demonstrerade för första gången i mitt liv. Det hjälpte inte så värst.

Jag blev som vanligt attackerad av en och annan Neil Straussare.

Min kompis E fick en liten knodd kl 07.01 den 28 december. Jag går nu in i en helt ny era av Tant Emma-ness.

Allt detta fantastiska, plus att jag har världens roligaste, mest lyxiga jobb alla kategorier och allt som en människa överhuvudtaget kan behöva för att må bra - ändå känns det som om jag kravlat mig upp ur fler svarta hål än någonsin. Jag är med andra ord en komplett livsdyslektiker till idiot. Jag har förvisso varit ångvältsglad ganska många gånger också, men ja. 2009 tänkte jag hursomhelst försöka göra något åt det hela. Men then again, det säger jag varje år.

--

2008 års bästa filmer, utan inbördes ordning:

4+
Margot at the wedding
Buddha föll av skam
No country for old men
I'm not there
H:r Landshövding
Across the universe
The Dark Knight

4
I could never be your woman
Then she found me
My best friend's girl
De ofrivilliga
Battle for Haditha
Låt den rätte komma in
Definitely, maybe
TV junkie
En enastående studie i mänsklig förnedring
The Mist
Sex and the city
Mamma Mia!
Barnhemmet
Bedragaren
Air Guitar Nation
Paranoid Park
Familjen Savage
Mellan väggarna
Dixie Chicks: Shut up and sing

UPPDATERING: Såg Maggie vaknar på balkongen på tok för sent, men den seglade hursomhelst upp bland favoriterna från det gångna året.

33 kommentarer:

superkryp sa...

Kul läsning! :) Overpowered gillade jag med, trots att jag hatar disco. Intressant.

Men The Mist (två ggr t.o.m.)! Jag som tyckte att den var rent av bedrövlig. Men sen vände den, när han klev ur bilen i slutminuten. Ha ha.

Tummen upp för 2009!

Unknown sa...

Du lever det kulturkonsumerande liv som jag bara kan drömma om just nu! Måste sluta plugga...

Förresten, har inte Umeå filmfestival lagts ner? Var du kanske i Lycksele?

Anonym sa...

Förstår inte Neilö Straussares gnäll. Personligen tycker jag Nils Petter är överskattad. Bra filmkritiker givetvis, men han gör mig inte intresserad av filmmediet. Under Din/Orvars filmkrönikatid så skapades ett genuint intresse för filmmediet. Och sen dess har man införskaffat säkert 400 dvd filmer som en följd av det.

Håller förövrigt med om din filmlista. Tycker personligen att svenska filmkritiker verkade dissa The Dark Knight lite väl mycket. Alla var eniga om att Ledger stal showen, men många verkade bagatellisera resten av filmen, vilket jag personligen tyckte var ganska orättvist.

Anonym sa...

Gode gud. Jag blev trött bara av att läsa det här inlägget. Hur många timmar har ditt dygn? :)

Emma sa...

Superkryp: Tack själv för listläsning! Tog bort den ena The Mist... Och ja, tummen upp för 2009! Yaaaay!

Magnus: Det här var Umeås lokala uttagning till Novemberfestivalen. Tror jag i alla fall, hann inte se några filmer, var bara där och föreläste.

Yngvelli: Vad kul att man inspirerat till filmtittande, det blir jag glad av att höra! Och ja, The Dark Knight var mäktig.

Crippa: Haha! För få.

superkryp sa...

Tack för alla filmtips förresten. Det glömde jag skriva i natt. :)

Anonym sa...

Kul statistik för ett listfreak som mig själv. Jag klarade med nöd och näppe mitt årsmål med 365 sedda filmer, dvs en om dagen. Av ren nyfikenhet, räknar du enbart osedda filmer eller samtliga filmer du ser under året? (dvs även omsedda filmer)

De fem bästa filmerna från 2008 är enligt min mening:
Maria Larssons Eviga Ögonblick
There Will Be Blood
Låt den rätte komma in
No Country For Old Men
The Dark Knight

Roligast är nog att två av fem filmer är svenska. Har inte haft möjlighet att se De Ofrivilliga än men jag kan mycket väl tänka mig att den är kanon. Det finns kanske hopp trots allt?

Emma sa...

Superkryp: Var så god. Men, om jag inte missminner mig har ju filmtips från mig till dig gått käpprätt förut - så följ magkänslan. :)

Emil: Jag har räknat även omsedda filmer, men de gånger jag sett om samma film flera gånger samma år har jag bara tagit med dem första gången.

superkryp sa...

Ha ha, men bara ett av filmtipset (i alla fall vad jag minns, men jag är osäker på vilken film det var. Jag har för mig att filmen inte var dålig, bara opassande för mig att se, just då)!

Emma sa...

Tror att det var Upside of Anger...

superkryp sa...

Nä, för den gillade jag! Nu dubbelkollade jag. Det var The Weather Man, men jag tyckte att den var helt okej, men inte vad jag behövde just då! :)

Tomas_Timelock sa...

Bästa filmerna jag såg under året. Vet dock inte om alla hade premiär 2008.

Burn After Reading
The old Mill
Sicko
The Pursuit of Happyness
The Hunting Party
Stranger than Fiction
No Cuntry for old men
PS! I Love you

Ang Drömfab: Är det dig man ska kontakta om man vill få med sin lilla lågbudgetpärla i work in progress?

GOTT NYTT 2009!

//tomas

Emma sa...

Superkryp: Ja, så var det ja!

Tomas: Den enda Old Mill jag hittade hade premiär 1937, men jag blev nyfiken - vad är det för film? The Hunting party har jag inte heller sett.

Angående Drömfabriken är det mig eller David Kollnert man ska kontakta, men vi börjar inte jobba med det hela ordentligt förrän den 14 januari. Tills dess går det dock utmärkt att spåna på saker man vill se/lyssna på/veta mer om.

Allt gott 2009!

Tomas_Timelock sa...

Ops! Filmen jag troode hade titeln Old mill heter vissr "State and Main" och hade preimär 2001. Såg även en annan film av av David Mamet - "Spartan" - i år. Även den var riktigt bra.

Se till och se THE HAUNTING PARTY. Riktigt bra. Speciellt om man gillar filmer som utspelar sig i krigszooner och skilldrar undersökande journalistik mm.

GOD FORTSÄTTNING!

//tomas

Emma sa...

Tack för tipsen! State and main har jag för mig att jag sett, men har inget som helst minne av den... Spartan vet jag garanterat att jag inte sett.

Anonym sa...

I somras såg jag och en vän 50 filmer på en vecka. Det krävde en del planering. Slå det om du kan! ;)

Johan

Emma sa...

50 filmer på en vecka är förstås väldigt bra jobbat. Hade ni något särskilt tema på filmerna ni tittade på?

Tomas_Timelock sa...

Du borde minnas State and Main om du sett den. En film med så brillianta skådespespelare (Philip Seymour Hoffman, Alec Baldwin, Sarah Jessica Parker, William H. Macy mfl)
- som dessutom skilldrar inspelningsförhållanden på ett så träffande sätt, glömmar man inte så lätt...
http://www.imdb.com/title/tt0120202/fullcredits#cast

Nästefter living in oblivion och kanske Adaptiation tror jag det är den bästa "film om film" jag sett.

//tomas

Tomas_Timelock sa...

Btw, hur kan du ha med The Dark Knight och En enastående studie i mänsklig förnedring (gick inte du ganska hårt åt den när den kom ut) - men INTE P.S. I Love You! (som jag fö anser är den bästa romantiska komedin sedan Notting Hill).

//tomas

Johan Ahlin sa...

Hittade inte Weeds i din konsumlista, har för mig att du rekat den nån gång, bästa serien på länge.
Off topic, haru nån synthcanvas eller mjukvarusynth än? Du kan få en Yamaha MU-80 att lattja med om du vill?!

Emma sa...

Tomas: Nu när jag tänker på det var nog State and Main en av de där filmerna jag tänkte se, men aldruig fick till det. Ska åtgärdas, tack för påminnelsen!

Ang. En enastående studie gick jag nog inte så hårt alls åt själva filmen, utan det handlade mer om marknadsföringen.

PS I Love you gav jag en tvåa i Aftonbladet, gillade den inte alls.
(http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/film/recensioner/article1840503.ab). Kul för dig som hade en bättre upplevelse, lyckade romantiska filmer kan man aldrig få för mycket av. :)

Johan: Nej, Weeds hann jag aldrig börja på - men dit ska jag väl också komma. Någon gång. Kanske 2011?

Synthcanvas? Nu pratar du musikerlingo, som jag inte riktigt hänger med på... Har ärligt talat inte hunnit leka så mycket med synthen lika mycket som jag velat än. Och tusen tack för Yamaha MU-80-erbjudandet, men i det här läget ska jag nog satsa mer på mjukvaror än på otympliga grejer som än så länge bara skulle samla damm.

Tomas_Timelock sa...

En tvåa?!? Du måste ha ett hjärta av sten... *asg*

Visserligen visste jag inte ett skit om filmen när jag satte mig ner o såg den (=inte att deras förhållande skulle ta slut efter första scenen).

Tur att jag inte läste din recension innan jag såg filmen. Hade nog förstört en del av upplevelsen.... LoL... :-)

//tomas

Emma sa...

Yup. Hjärta av sten, that's me. :)

Anonym sa...

Årets bästa filmer: Martyrs, There Will be Blood, ReGOREgitated Sacrifice, The Dark Knight

Anonym sa...

Årets bästa serier: Mad Men, Sons of Anarchy, Dexter, 30 Rock, Californication, True Blood.

Emma sa...

Martyrs var jag verkligen inte alls så förtjust i när jag väl såg den. Filmen stod på minst tre olika ben, och stod inte särskilt stadigt på dem heller. There will be blood hade några jävligt bra scener, men som helhet tyckte jag väl att den var så där.

Vad gäller serier har jag en del att ta igen, har t ex inte sett ett enda avsnitt av Mad men, men det måste jag ju såklart göra.

Anonym sa...

Men Emma, kom ihåg att det inte är en tävling.

Emma sa...

Såklart det inte är.

Johan Ahlin sa...

Ok, kolla in Absynth 4 från Native Instruments(finns crackad som torrent om du bara vill testa, för pc iaf)

Sandra sa...

Oh! Jag är helt fascinerad av hur mycket du hinner se, höra o göra! Härligt!

Emma sa...

Johan: Tusen tack för tipset!

Sandra: Jag med ibland. :) Men ja, härligt är det hursomhelst.

Anonym sa...

Hallå!
Inget direkt tema på de 50 filmer vi såg under veckan, men det mesta var troligtvis från 2006 eller början av 2007 då vi skapade en spellista av till att börja med stora delar av DVD-toppen på lovefilm. Allt från "Bilar" till "Da vinci koden".
Vi har bestämt oss för att knäcka 75 nu i sommar. Är man inte storkonsument annars så finns det mycket över, men det finns det väl alltid. ;)

Häls
Johan

Emma sa...

Lycka till med rekordförsöket!