fredag, december 12, 2008

what goes up must come down


I onsdags var jag på en arbetslivshearing och pratade med elever från filmvetenskapliga institutionen om vad de kan tänkas använda sin utbildning till. Jag var nog helt fel människa på helt fel plats, för jag har inte haft så mycket användning alls av mina skruttiga 45 poäng och den där c-uppsatsen om Reality bites och Generation X fick tack och lov aldrig se dagens ljus. Jag har istället haft en väldig massa tur när det gäller jobb och har lyckats hamna på rätt ställe vid rätt tillfälle, eller mailat rätt människa precis när de behövt någon. Sen har jag förstås jobbat väldigt, väldigt mycket (i början typ dygnet runt för 6000 spänn i månaden innan skatt om jag inte missminner mig), bluffat om mina kunskaper tills jag lärt mig och har väl inte gjort bort mig allt för kungligt (eller allt för många gånger) någonstans. Men ja, tur och slump har spelat en stor roll.

När jag kom hem från hearingen hade jag fått ett mail med en juryförfrågan från en amerikansk filmfestival jag alltid velat åka till, från en tjej jag råkade hamna mittemot på en middag. Jag tipsade henne om lite svensk film hon borde se, och filmer hon borde bjuda in. Nu sitter jag och håller tummarna stenhårt för att både jag och filmerna ska få åka. Vi får se hur det går. På vissa fronter har saker gått så bra ett tag att jag oroar mig för en annalkande katastrof. En jobbminikatastrof kanske vore lite på sin plats, så att jag håller mig på tårna och inte blir lat och dum.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till! :)

Olle sa...

jag tyckte att du var helt rätt person att komma och prata med oss. det var, tur åsido, väldigt inspirerande. kanske för att jag också halkat in på journalist-banan lite av en slump och haft en hel del tur jag med. så nu sitter jag och hoppas på att turen fortsätter på samma sätt som den gjorde för dig (sen är du faktiskt riktigt duktig också, glöm inte det).

Emma sa...

Här-re-gud vad det känns som om jag jinxar grejer med det här inlägget. Oh well.

Magnus: Tack, tack!

Olle: Vad kul att det kändes inspirerande! (Det var en tjej igår på en manusförfattarhearing jag och Mårten Blomkvist höll i som blev helt avskräckt från manusförfattarkarriären eftersom det var så många av de närvarande författarna som stött på patrull, jag hoppas hon ångrar sig och satsar järnet!)

Och, det är klart att jag är bra - men det är så många som är minst lika bra eller bättre som inte har samma tur, tyvärr. Lycka till med den egna karriären, jag håller tummarna för att allt ska gå vägen och att slumpen ska vara din vän!

Anonym sa...

en av de absolut roligaste managementböckerna som finns att läsa är jim collins »good to great: why some companies make the leap and others don't«. där är ett genomgående tema är att ledarna för de framgångsrika företagen fått dem just framgångsrika genom att arbeta dedikerat och riktigt, och talangfullt fatta rätt beslut. men när de (av jim collins) tillfrågas om företagens framgång hade de som svar lika genomgående framfört att framgången just var följden av tur (och slump). kul att läsa att du är lika ödmjuk.

Emma sa...

På tok för ödmjuk ibland, på tok för kaxig ibland. :)

Anonym sa...

För det första så verkar hårtorken ha det lite mysigt i sin burk. Fast jag skulle nog hellre vara bollen. Nåja. För det andra hade jag en väldigt invecklad kommentar om film på g, men nu blev det om hårtorken istället. Ibland måste man ta den lätta vägen. Tjo och tjim. Kapten Jim.

Anonym sa...

finns det något riktigt bra filmcommunity?

Anonym sa...

Hehe, ja vad kan filmvetenskapen leda till. Har ofta fått försökt förklara för folk varför jag till och med slitit med en d-uppsats i ämnet. Min förklaring har oftast varit slutat med ett mumlande "Det ordnar sig".

Vi skulle ha haft någon som dig för att komma och prata vad man kan göra. En motiverande knuff

Emma sa...

ordsallad: Vad var det för film du ville skriva om till att börja med? Blev så nyfiken.

Anonym: Hmm. Det beror ju såklart på lite vilken aspekt av film man är ute efter, men svenska communities för filmskapare är t ex dvoted.net, voodoofilm.org, filmcafé, för filmälskare finns exempelvis dvdforum.nu och filmtipset.se. Om du börjar där kanske du kan leta dig vidar till utländska diton.

movieloversaresickpeople: SåKLART ni hade behövt. Två frågor: Vad skrev du d-uppsats om och vad blev det av dig till slut? :)

Anonym sa...

Efter att skrivit om animation i C-uppsatsen så tänkte jag fortsätta på den banan. Och fokuserade på Simpsons. Färg, form, ideologi, samhällskritik och bla bla. Men främst en analys om varför serien fungerar så bra och har gjort det i 20 år. Troligen en kombination av det jag nämnde.

Dock är den inte klar. Men det betyder inte att jag inte slet med den. =)

Vad det blivit av mig då. Än så länge inte mycket. Hoppas det leder till något skrivande jobb till slut. Eller får vara delaktig i filmfestivalsammanhang. Filmfestivalen här i Örebro skulle behöva en rejäl uppsving. Inte hört talas om den? Förvånar mig inte. =)

Emma sa...

Lycka till med skrivandet och filmfestivalandet! Det är världens bästa jobb, lovar!

Anonym sa...

Grattis, hoppas du får åka.

Själv väntar man på att Lionsgate eller dylikt ska ringa och bjuda över en :)

Emma sa...

Klart Lionsgate ringer! :)

Vet inte hur det går med festivalen alls, har inte hört något nu på några dagar så det kanske är kört. Oh well. Håller fortfarande tummarna!