fredag, december 08, 2006

trevlig helg!


Via Beta Alfa 2.0 upptäckte jag en artikel om pysseltrenden. Jag har inte pysslat på alldeles för länge, mina fingrar längtar efter pyssel, behöver pyssel! (Men minipärlplattor var lite för pilligt för att jag ska orka göra om det tror jag.)

--

Annars, inget vettigare att skriva idag än att önska er en trevlig helg. (Och undra om det var någon annan än jag som reagerade på att dagens kulturdel i DN innehöll två olika texter om pingviner, signerade Gradvall och Strage, samt att begreppet "darra på manschetten" förekom i två av varandra helt oberoende texter.)

--

Tre filmer sedda idag; Dreamgirls, Children of Men och All the Kings Men. En var rätt dålig, en var rätt bra och den tredje var okej, I guess.

4 kommentarer:

gudmundson sa...

Har precis skickat en grej till Svenskan om film, med anledning av seminariet i tisdags. Du nämns. På ledarsidan på måndag, om jag inte blir refuserad förstås...

Anonym sa...

A propos pysselbesläktade sysslor: Skall pga en födelsedag bepröva följande asenkla recept:

http://www.tasteline.com/document/files/vego_p_chokladkaka_222.jpg
kakan:
1 1/2 dl vetemjöl
1 dl kakao
100 g malen mandel
2 dl strösocker
6 msk olja
1 tsk vaniljsocker
1 1/2 dl sojamjölk
6 msk vatten
glasyren:
1 1/2 dl florsocker
2 apelsiner
Ugn: 150°, ca 30min*. Kakan: blanda mjöl, kakao; ha i mandel, socker, olja, vaniljsocker; ha i vätskan; grädda i typ, bröd/kak-form. Glacyren: Skölj väl frukten, riv yttersta skalet, pressa all saft(på fat/liten skål); i med florsockret, rör. Vält kaka på galler och bred glasyr när sval, sprinkla på apelsinskal.
END

Kör en trevlig helg!

*kan variera ganska kraftigt har jag förstått

Anonym sa...

Så du tyckte du "Children of men" var "rätt bra". Jag tyckte den var helt överjävligt bra. Vilken jäkla magsugare - jag var helt oförberedd.

Emma sa...

Gudmundson: Ah, vad spännande! Ser fram emot att läsa!

Jorf: All things choklad är bra, chokladdesserter är det enda pyssel i kök jag är bra på, om man bortser från lax och apelsincouscous.

Anonym: Jag har nog inte riktigt bestämt mig än för vad jag tyckte. Delar var riktigt jävla bra, men emellanåt kände jag att själva handlingen kändes lite... konstruerad.