lördag, december 09, 2006

@hjärnkontoret

Jag är bakfull. Väldigt. Och undrar några saker. Så här: Var ute med vänner och käkade. Drack en öl. Sen, två, kanske tre, drinkar hemma hos E. Var bara slightly more than salongsberusad när vi gick hemåt. Efter promenaden från Söder hem till Vasastan smög sig den sista drinken på mig bakifrån, gjorde en halv-nelson och fick ner mig på golvet. Där jag somnade. M drog lite försiktigt i mig och undrade om jag kanske ville ha lite vatten, jag skrek (tydligen) låt mig vaa.

Mina frågor är:

1. Hur gick det egentligen till när min salongsberusning övergick till en helikopterfjortisfylla?
2. Är det verkligen rättvist att M ser fräsch och söt ut som en liten nyponros, medan jag som inte borde ha en uns alkohol kvar i kroppen efter att ha pratat med Ulrik hela natten fortfarande svettas ren sprit och ser ut därefter?
3. Är det verkligen möjligt att vara så här lättpåverkad?
4. Varför blir mina läppar så röda när jag är bakfull?

Det kommer att bli en mycket lång dag.

UPPDATERING kl 15.38: Mår lite bättre, men inte mycket. Det jag tänkte berätta var att jag såg i tevetablån att Hedwig and the angry inch går på SVT1 ikväll kl 23.05. Missa den inte! Så här skrev jag om den när jag såg om den nyligen.

Nu, Bad Santa. M äter pizza. Jag har lyckats få i mig tre strån spagetti.

UPPDATERING kl 17:41: Ser just nu på Go C med Hans Wiklund. Han och Alex Schulman har precis diskuterat varför Britney Spears "visat firren". Schulman kom fram till att det var som "något slags kompensation för att hon inte kommit över fetman hon drog på sig under graviditeterna" och att hon nu "vill visa upp sitt sköte som väl fortfarande är intakt". Spännande.

11 kommentarer:

Anna Nio sa...

Hej och välkommen till De Lättpåverkades Klubb. Jag själv känner av en halv folköl. :D Men mitt bästa tips är faktiskt folköl, det är mycket behagligare och man har betydligt större koll på alkoholtakten, så att säga. Om man känner att man fått tillräckligt så löper man ingen risk för att tillräckligheten ska övergå i attackfylla, förutsatt att man faktiskt slutar dricka också.

Att läpparna blir röda kanske har med blodförtunningen som sprit åstadkommer, att göra? Och att spriten smög sig på kan bero på att man spänner sig/är nervös/försöker ge ett gott intryck, men sedan när orsaken till restriktionerna är borta (ergo, du är på väg hem och slappnar av), så slappnar man av och DÅ klipper alkoholen till. Har hänt mig också, fast utan golvdäckandet. Ack å ve.

gudmundson sa...

Det kan ju ha att göra med att din karl är en halvmeter lägre än du.

Oftast gäller reglerna:

Liten och klen - får gå på frälsningsarmén, stor och stark - går till folkets park.

Liten plätt röker cigarett, stor karl röker cigar.

Undantaget är om man verkligen tränar. Impregnerar liksom. Pröva att öka toleransen med små doser, men dagligen.

Om det sen är rättvist? Jag kan bara tala med Peter Falk i The princess bride: Who says life is fair? Where is that written?

Emma sa...

Anna Nio: Jo, jag brukar vara så himla bra på att känna av hur packad man är, och brukar allttid varva med vatten. Men just igår hoppade den på mig från ingenstans. Det är nog det där med hormoncykler och grejer som ställer till det - något som funkar en dag funkar helt clearly inte alls en annan dag...

Gudmundson: "Liten och klen - får gå på frälsningsarmén, stor och stark - går till folkets park."

Ha ha ha! Skulle tänkt på det, förstås. :)

Anonym sa...

Parasitbloggen:
Baby. Som du dansade igår förstår jag inte hur du kan vara bakfull. Molly Ringwald släng dig i väggen!!!
Vi var aspluggiga och gick upp klockan nio i morse och gick på julmarknad och har druckit glögg och champagne och femkampat oss och åkt nåt som hette nåt med Musen på Gröna Lund och handlat julklappar och nu har T dött i sängen och jag funderar på att bajsa ut en indier.
Snart inflyttningsfest och mer sprit.

Emma sa...

Dexo: Men hur är det MÖJLIGT? Jag har bara legat i fosterställning hela dagen, gärna virad runt toalettstolen. Helt sjukt. MER sprit? KARUSELLER? Galna är vad ni är.

Anonym sa...

Ta för vana att dricka en del vatte nunder festandet! Helt klart har du blivit av med för mycket vatten av allt drickande/dansande/något.

Anders sa...

Såg också Go C förut. Sitter någon inne på insiderinformation om varför bröderna Schulman fortfarande får jobb? De har varit lika värdelösa var jag än sett dem, så det kan inte vara pga att de sitter inne med någon sorts spetskompetens.

Anders sa...

Jag såg förresten A Scanner Darkly nyligen. Den var riktigt snygg med dess rotoscope-grafik, men jag blev faktiskt lite ilamående av att saker och ting rörde sig lite annorlunda. Svårt att förklara, men perspektivet på en del objekt stämmer inte vid kamerapanoreringen. Och utan att ha läst boken kände jag att de antagligen klippt en hel del i historien, troligtvis pga tidsåtgången i efterarbetet.

Anonym sa...

Åhhh vad jag älskar SVT ibland !! Hedvig and the.. på TV, helt underbart. är riktigt glad att jag jobbar i helgen så jag är hemma nu..

Anonym sa...

Förklaringen till att bröderna Shulman tagit sig fram så förvånansvärt lätt - med tanke på deras ringa talang - i den tuffa mediavärlden kan i någon mån ha att göra med att deras farsa är eller har varit högt uppsatt tv-chef (Lars Shulman if my memory serves me right). Har jag hört.
Eller så beror det bara på att de är ännu ett ännu mindre talangfullt Filip & Fredrik, något slags den-ironiska-generationen-gone-extremely-bad-duo.

Emma sa...

Anders & anonym: Jag vet faktiskt inte. Alex skriver ju iofs ganska roligt ibland på sin blogg - även om jag har svårt för den där elakhetsgrejen. Ser inte riktigt charmen i det hela. Men det är det ju helt clearly andra som gör.

A scanner darkly har jag inte sett än, tyvärr...

Heléna: vad tyckte du då?