torsdag, december 21, 2006

humor (+ varning på stan!)

Via Bodil Malmsten hittade jag den här Vanity Fair-texten om kvinnor och humor. Visst, några av idéerna är förmodligen på något sätt sanna - men huvudtesen att kvinnor inte skulle ha humor för att de föder barn känns väl inte helt 2007.

UPPDATERING: Dahnielson tipsar i kommentarerna om Language logs kommentar till ovanstående Vanity Fair-text, som i sin tur länkar vidare till annan intressant läsning. Till exempel en text i Discover med rubriken Women don't understand (why Adam Sandler is funny) där det bland annat konstateras att
Women really do enjoy a good laugh as much as you do; they are just wired to focus on different aspects of humor.
Häpp.

--

Nyss inkommet på chatten:

Martin Munthe 12/21/06 1:14 PM
idag var människorna redo att döda för sina julklappar

6 kommentarer:

Anders Dahnielson sa...

BTW, som vanligt har Language Log en kommentar angående Vanity fair artikeln: Flacks and hacks and Hitchens.

Anonym sa...

Nä, inte särskilt modernt. Nu vet vi att kvinnors brist på humor inte har något med barnafödandet att göra utan är helt enkelt på grund av att deras hjärnor är mindre och sämre....

Emma sa...

Anders: Tusen tack för tipset!

Anonym sa...

Å vad trött jag blir. Avskyr artiklar som Hitchens: de utgår från en jobbig knuff-i-sidan-mentalitet som kräver att man som läsare ska hålla med om nåt helt befängt (t ex att män är roligare än kvinnor), som sen är en förutsättning för att hela texten ska bli begriplig. Plus jobbig underton av "håller du inte med är du bara inte tillräckligt ärlig". Påminner inte så lite om dålig ståupp-komik som börjar med "asså ni/vi killar..." alt "asså ni/vi tjejer..." (men det är kanske inte ett fenomen som överlevde 90-talet?). När jag glatt (dragandes kassa skämt som ingen skrattar åt, om jag så behagar) vandrar in i 2007 tänker jag låtsas som att folk som Hitchens inte finns. Om vapen och minnesförlustframkallande droger är en nödvändighet för det, so be it.

Usch, nu är jag istället arg för att jag sitter här och blir arg över idioti. Som sagt, såna puckon finns helt enkelt inte i min värld 2007. Punkt.

Anonym sa...

Kolla in den här lysande Taxi Driver-travestin. I likhet med originalet ställer denna snygga amatörfilm en del obekväma frågor om samtiden. Fast det nog inte är så här man löser samtidskulturens problem:

http://www.youtube.com/watch?v=JAZYpsdBv-0

"How can you teach somebody history if they're convinced they are unique and that nothing ever came before them and will matter? And if all they can take is action?" Hmm, nej just det.

Morelli sa...

jag tyckte det var en kul text &jag håller med hitchens. Men vad är episiotomy-skämt? som han skriver att män inte gillar...kanske vore något att spinna vidare på....god jul o tack för länken, mvh jenny m