onsdag, januari 14, 2009

Drömfabriken 2009

Idag hölls första spånmötet inför Drömfabriken, och precis som förra året vid ungefär den här tiden väcktes jag av exakt samma anledning ur vinterdvalan: av ren, pur jävla lycka över att jag får hålla på med så här roliga saker. Drömfabriken 2009 kommer att bli bra.

Nu undrar jag: vad vill ni se, vem vill ni lyssna på? Finns det ämnen som ligger er extra varmt om hjärtat? Något filmyrke ni vill veta mer om? Finns det någon gäst ni skulle vilja att vi tog hit? Shoot!

--

Via André Johansson hittade jag Björn af Kleens briljanta betraktelse över Revolutionary Road. Jag tänkte samma sak när jag var på pressvisningen av filmatiseringen. Här sitter vi i en ganska liten salong och tycker att vi är speciella och tittar på en film om människor som tycker att de är speciella. Det var så påtagligt att det nästan blev klaustrofobiskt där inne. Och så tänkte jag på lyckan och lättnaden man ibland känner när man är på väg hem från en middag där man inte pratat om allt det där som man lätt fastnar i.

24 kommentarer:

Anonym sa...

Få dit Hoyte Van Hoytema så blir åtminstonde jag glad!

Emma sa...

Tack för förslag, keep them coming! :)

Anonym sa...

Jag skulle vilja se att oberoende filmare fick snacka mycket, hålla seminarier och sånt där, och på så sätt ha åtminstone nästan, nästan, lika hög status som de där filmarna som är en del av det vi kallar för "branschen". Min fördom om Drömfabriken är att de flesta talarna kommer från just branschen och att det på så sätt blir lite Kalle och chokladfabriken när vanliga, dödliga myror får träffa på och gå in i, ja just precis det, Drömfabriken. Det är säkert hela poängen med Drömfabriken, men existensen av den framtida filmproduktionen utanför branschen blir ju hotad om man inte lär kidsen att det finns en sådan där värld utanför branschen. Men jag har å andra sidan aldrig varit på Drömfabriken. Kanske har jag helt, helt fel. Jag hoppas det. Men namnet, och tidigare års seminarierbeskrivningar tycks, åtminstone i mina egna ögon, bekräfta fördomen. Var är gubbarna o gummarna som varvar filmandet med jobb i servicesektorn? Utanför entrén kanske? :)

Emma sa...

Mikael: Önskar att jag kunde länka till förra årets, och föregående års program - men de verkar ha försvunnit i omgörningen av sfi:s hemsida. Annars hade jag kunnat motbevisa dig lite grann, och peka på att Drömfabriken handlar om både tunga elefanter och nybörjardebutanter. Film från hela landet-blocket t ex handlar bara om filmer liknande dem som visas på Novemberfestivalen, med en film från varje region. Förra årets machinimafilmare är inte direkt etablerad filmbransch, inte heller kan man räkna Heja Degerfors/18-gänget eller Plattformsfilmarna till den etablerade branschen (eller ja, de har inte varit det jämt i alla fall, och de har varit gäster flera gånger). Men ja, vi kanske inte har haft några gubbar och gummor från servicesektorn som gäster - men väl som besökare.

Och du, i år tycker jag att du ska pallra dig till Drömfabriken så du får veta vad du snackar om. Vi fixar billigare priser på vandrarhem och hotell, och tågbiljetterna är snorbilliga om man bokar i god tid. Vi ses 23-25 april! :)

Anonym sa...

Härligt att höra. Det gläder mig faktiskt.

Absolut. Jag borde ta ett besök innan jag öppnar käften.

Emma sa...

Det skulle glädja mig alldeles fantastiskt mycket om du kom till Drömfabriken! Håll ögon och öron öppna, och håll dig uppdaterad om programmet här och på sfi.se/dromfabriken. Och, om du kommer på någon som absolut bara MÅSTE komma till Drömfabriken, hojta!

JKL sa...

Kommer Ruben Östlund kommer jag. Såg intervjun i Kobra med honom i höstas och han verkade så, tja, vanlig. För att vara en "tung elefant" menar jag, och det var rätt befriande. Yrkestiteln regissör brukar ju annars i regel medföra ett visst svårmod.

Emma sa...

Vanlig vet jag inte just om jag skulle kalla Östlund... :)

JKL sa...

Haha nähä, okej. Fick det intrycket då iaf men jag får väl kolla youtube eller nåt och eventuellt modifiera.

emma sa...

shane meadows skulle locka hur många kids som helst! jag kommer i vilket fall, förra året var superbt!

Tomas_Timelock sa...

Jag skulle tycka att det skulle vara kul om ni på drömfabriken, lite som en mot reaktion till den konsolidering av små produktionsbolag som bla SFI förespråkare - medvetet valde arr bjuda in aktörer från de lite mindre bolagen. Dvs inte bjöd in företag som är del i stora koncerner, medlemmar i branschorganisationer osv.

Anyway, har följer lite förslag:

Bjud in någon eller några av alla de svenskar som etablerat sig internationellt som VFX-artister och håll en paneldebatt mellan dem, författare, regissörer, producenter och konsulenter på temat - Varför så lite VFX i Sverige?

Bjud in några stuntpersoner för att prata om stunt och specialeffekter. (Tex. Tim Man)

Bjud in en regissör, skådespelare och kostymtecknare för att prata om klädernas betydelse.

Bjud in en författare, scenograf, regissör och skådespelare för att prata om förhållandet till filmens fysiska universum och hur detta återskapas.

Ordna ett smarbete med Klubb super-8 på temat: Glömda svenska hjältar och bjud in några av de som medverkade och/eller stod bakom alla dessa klassiker. (Christian Lindberg, Mats Helge Olsson mfl)

Bjud in någon etablerad jurist att förläsa på temat: Viktigt att tänka på vid avtalsskrivning.

Bjud in distributörer, producenter och en produktionsekonom för att tala om finansiering, redovisnings- och bokföringsmetidermetoder och andra tråkiga med nödvändiga administrativa delar av filmproduktionen.

Bjud in manusförfattare, producenter och regissörer till en debatt på temat: Projektförberedelser. Tex som en work-in-progress. (jag har en film som nog på olika sätt skulle passa för det om ni är intresserade av det)

Bjud in några producenter, författare och dramaturger (OBS! Ej regoissörer) till en debatt kring: Att planera och finansiera manusprocessen. Kanske även en debatt på temat: Tekniska hjälpmedel för manusutveckling, Typ som final draft, story view och dramatica etc. (www.dramatica.org)

Bjud in någon från tex skolor och bibolotek för att prata om bra litteratur för dem som vill läsa sig till kunskaper på egen hand.

Bjud in en skådespelare, regissör och någon expert på kroppsspråk - för att tala om just detta: Kroppens eget språk och hur man kan använda det i filmmediiet.

Återkommer med mer vid senare tillfälle!

//tomas

SweJens sa...

Filmmusik. Kan filmmusiken få uppmärksammas 2 minuter?

Bjud in:
Peter Bryngelsson
http://shorl.com/bopoboponegra

Nathan Larson
Finfint score till The Woodsman och mkt annat.

Johan Söderqvist
Kompositör till Låt den rätte komma in. Får du dit Hoyte Van Hoytema kan Johan vara med två gånger.

Ja det är bara till att forsätta bjuda in folk och ha ett samtal om filmmusik, varför den oftast behandlas styvmoderligt i svensk film... elle är det en förändring på gång där?

Emma sa...

Emma: Shane Meadows försökte vi få hit förra året, men det stämde av olika anledningar inte. Det hade ju varit hemskt kul förstås!

Tomas: Tack snälla för fina förslag! Några av dem har jag lurat på själv, vi får se hur det blir...

SweJens: En av mina drömgäster skulle vara Lalo Schifrin, och jag har funderat mycket på svensk filmmusik. Nu senast t ex när Fläskkvartetten gjorde musiken till nya Wallander-filmen. Nathan har varit gäst tidigare. Tack för tips!

Hojta om ni kommer på något mer, vi är precis i uppstarten och allt är möjligt just nu! :)

Anonym sa...

Bara appropå att du nämde Heja Degerfors-gänget. Hörde förut att det var nån långfilm på gång, vet du nåt om det är påväg? Hittar inget när jag googlar.

Emma sa...

Hmmm, någon långfilm vet jag inte om jag hört något om. Men jag skulle onekligen se fram emot en sån! Mitt tips är att du följer Marcus Carlssons blogg och håller koll på det sättet:

http://marcuscarlsson.blogspot.com/

André Johansson sa...

Håller, så klart, för övrigt med om att Björns text om RR (boken) var lysande. På pricken på ett litet obehagligt sätt. Uppgörelse med sig själv enligt gammal fin sed från kinesisk kulturrevolution. Den känslan.

Emma sa...

Har ni läst Young hearts crying av Yates? Den är ännu bätte, och ännu mer en knytnävsmacka rakt i ansiktet. Fantastisk!

André Johansson sa...

Nej, inte läst, men är nu på väg. Tack för tipset!

Emma sa...

Läs alla hans böcker när du ändå är i farten, ingen enda har varit dålig.

Tomas_Timelock sa...

Kom på att jag ju skrev ner en del tips inför Drömfabriken på din blogg förra året:
http://shootmewhileimhappy.blogspot.com/2008/01/drmfabriken.html

Kanske finns något där som går att återanvända.

//tomas

Emma sa...

Dem har jag förstås redan samlat ihop. :)

Anonym sa...

Jag tror jag skrev det efter förra gången, men det är väl bra att upprepa:

Jag önskar mig fler förberedda föreläsningar och färre oförberedda paneldebatter. För min del betalar jag gärna någon hundring för att lyssna på en bra föreläsare, om det är vad som krävs.

Anonym sa...

Förra året var jag knäsvag i flera dagar efter Per Hallbergs föreläsning. Finns det kanske någon liknande svensk Hollywood-doldis man kan ta in? Kanske låta Killinggänget eller liknande prata om komedi? Sen kan man ju alltid drömma om att få höra Malin Åkerman komma och prata om Watchmen. I sex-sju timmar. När jag ändå svävar ut så är ju Kevin Smith en fantastisk föreläsare.

Ser också gärna något på temat hur unga som inte läser på t.ex. DI ska kunna få in en fot i branschen. Hur hittar man en producent, och så vidare, men lite mer riktat än 'gå till filmpool'.

Det vore också kul att få höra någon från DICE, Starbreeze eller Massive prata om berättande i spel.

Förra året var jättebra, förresten!

Emma sa...

Tack snälla ni för förslag och tankar! Fortsätt gärna.