söndag, januari 04, 2009

kvällens hjältinna

Nu hoppas jag lite grann att en hot whiskey ska göra en Ripley och utrota all hosta och allt snor i min kropp.

--

UPPDATERING: Hittade just den här fina lilla Jocke och Elliot-synthduo-saken hos Beta Alfa:



--

UPPDATERING #2: Drömde inatt att jag ringde mina gamla Älmhultskompisars telefonnummer. Kan inte fatta ur vilken vrå hjärnan plockade fram numren sisådär 20 år senare - men när jag kollade upp dem nyss stämde de. Gasp. Vidare efterforskningar visade dessutom att DN:s Susanne Möller växte upp på samma gata som jag, och alltså måste vara lillasyster till Peter som jag lekte med ibland. Gasp, igen. Jag hoppas jag uppförde mig ordentligt.

11 kommentarer:

eff sa...

Det finns en sjukt ordvitsig nässpray som heter, wait for it, Renässans. Asbra på att driva ut snor ur slemhinnorna. Särskilt det där mest efterhängsna som liksom bara jävlas utan att släppa taget. Innehåller bara koksaltlösning, man blir alltså inte beroende av den. Används med fördel i kombination med avsvällande nässpray, typ Nasin/Nezeril/Otrivin. Gjorde min jul lite lättare.

/f.d. förkyld

Emma sa...

Men her-re-GUD! Jag har aldrig fattat varför den heter Renässans! ReNÄSsans. Åh. Jag är en sån tjockskalle ibland.

On en annan note håller jag mig långt borta från "vanlig" nässpray - var beroende i flera år.

(Hot whiskeyn hjälpte lite, fast jag körde med rom istället, det var det jag hade hemma.)

eff sa...

Ren + näsa + essens. Det är sjukt bra/dåligt!

Jag är restriktiv med avsvällande nässpray, har haft problem med det förr. Men Otrivin verkar funka betydligt bättre för mig än Nasin/Nezeril. Får inte alls samma sluta-med-nässpray-och-få-tredubbelt-värre-nästäppa-problem med den.

Anonym sa...

Varför finns det så ont om kvinnliga badasses i filmer? Så fort en kvinnlig karaktär ska kicka ass, så ska alltid något riktigt ansträngt feministiskt slagord slängas in i varenda scen dem är med i (kanske allra mest plågsamt i Miranda ottos scener i sagan om ringenfilmerna).

Ripley är badass, utan att man egentligen lägger något fokus på hennes kön. Tror det gör mer för jämställdheten på vita duken, än vad det andra, mer övertydliga alternativet gör.

Anonym sa...

Det funkar fint att göra hot whiskey med honung i istället för socker (blir nästan ännu godare - och mer välgörande!). Och ett annat tips - har man inte kryddnejlikor är ett par nysmashade kardemummakorn en alldeles ypperlig ersättare!

Emma sa...

Eff: Ska prova Otrivin, tack för tipset!

Yngveli: Jo, det finns för få kvinnliga badasses förstås - även om jag nog inte håller med dig om att de feministiska slagorden alltid känns så fel. Om du vill ha lite tips på kvinnliga badasses skrev jag om några av mina favoriter här:

http://shootmewhileimhappy.blogspot.com/2006/10/they-are-catwomen-here-them-roar.html

Max: Nya tag!

Josefine: Åh, tack för tipset!

Ni är för rara, har koll på allt från filmer och teve till nässprayer, klockor och hot whiskey.

Sebastian Lindvall sa...

Bland kvinnliga badasses skulle jag vilja slå ett slag för Mace (Angela Bassett) i "Strange Days". Hon skjuter, rullar, slår och sparkar sig ur alla möjliga situationer - allt för att rädda manliga huvudpersonen (Ralph Fiennes).

Emma sa...

Absolut! Skulle även vilja lägga till Strange Days-regissören Kathryn Bigelow till mina favoriter bland kvinnliga badasses inom filmen.

Sebastian Lindvall sa...

Bigelow är grym! Jag älskar "Near Dark" och är riktigt intresserad av att se hennes senaste "The Hurt Locker". Någon som sett? Den ska väl ha dykt upp på några festivaler tror jag...

Anonym sa...

Ripley är ju helt enkelt bäst. En figur (från aliens) som jag alltid tyckt var extremt cool/badass är den här tjejen. Hon fick mig att drömma om att bli rymdpilot när jag var en liten parvel. Tyvärr går hon ju ett tragiskt öde innan karaktären hinner utvecklas..

Emma sa...

Sebastian: Har inte sett den, men vill ju gärna! Near Dark är ett mästerverk!

Olof: Jag är nog mest förtjust i Jenette Goldstein, som ju är med i både Aliens och Near Dark.
http://www.imdb.com/name/nm0001280/ Men Ripley bräcker hon förstås inte.