söndag, januari 11, 2009

Ett INTE ALLS alldeles på tok för försenat tips (den finns på SVT Play!)

Om jag haft lite bättre koll på tevetablåerna hade jag i god tid kunnat meddela att Stranded, en av förra årets absolut bästa dokumentärer och en av mina starkaste filmupplevelser 2008, gick på SVT 2 ikväll. Men ja, nu har den hållit på ett tag. Så här skrev jag i alla fall på Weird Science när jag precis sett den.

UPPDATERING: Det är ju inte alls för sent att tipsa om filmen, den finns på SVT Play.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Emma utelämnar "Jag" i början på meningar. Låt mej ge ett par egna exempel: [Jag] Åkte skridskor. [Jag] Satte en rova. Så får man inte inte skriva. Så skulle jag aldrig skriva.

Tycker annars att det var en läskig film. Är glad att jag inte såg den. Ser fram emot nästa Weirds Science-inlägg.

Tomas_Timelock sa...

[Jag] kom hem när den hållt på några minuter. [Jag] tyckte den var helt grym.

//tomas

Anonym sa...

hmm en kommentar till om hur du skriver (hoppas du ursäktar)..

F*n vilken bra artikel du skrev om Stranded. Särskilt partiet om hur de betedde sig då de blev räddade (nervöst skratt&axelryckning) och sen i slutet när månen lyser över den snötäckta dalen. Jag vet inte varför men det träffade väldigt rätt på något sätt, blev nästan lite tårögd (iofs är jag rätt blödig). Men hur som helst, det var fint och inspirerande - Tack!

Anonym sa...

Mycket sevärd: Gripande. Man vill inte tro att det är sant, och att det är sant gör allting...jag vet inte vad...
Vad skulle man själv gjort? För det första, troligt inte överlevt kraschen, och som 19-åring skulle jag nog gett upp? I alla fall efter dag 4...

Emma sa...

Lars: Nähä, jag skriver ju alldeles för mycket "jag".

Tomas: Visst är den!

Olof: Vilka snälla ord, tack så hemskt mycket!

Kristian: Om man inte visste att det var en sann historia skulle man trott att det var buffel och båg. Det är så fullständigt osannolikt...

Unknown sa...

Hej dokumentären finns på SVT Play.
Program brukar ligga kvar där i 30 dagar.
Länk: http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1364424

Emma sa...

Haha, jag hann någon minut före dig - men tusen tack för tipset!

Anonym sa...

SVT PLAY IN MY HEART! <3
Såg precis Necrobusiness och söker febrilt efter Bang och världshistorien. Alla filmer som gått på bioreportoaren, men som aldrig hans med!

Emma sa...

Har inte sett Necrobusiness än, den är mitt dåliga samvete just nu. Den och Himlens hjärta. Vad tyckte du om den?

Anonym sa...

Tack Emma för ännu ett superbt tips, kom ihåg din rekommendation fr WS och såg dokumentären i förrgår. Berörande på ett ohyggligt sätt. Fantastisk film.

Emma sa...

Molly: Du kan inte ana vad glad jag blir när någon följer mina filmtips och ser något de gillar!

Anonym sa...

Necrobusiness är också otroligt osannolik. Jag tycker dock den var lite rörig. Lite lång. Samt funderar på om den redigerats för TV?! Men ett gediket porträtt av en man utan gränser(?) Sevärd. Men för mig, inget som grep sig fast ordentligt.

Emma sa...

Vet faktiskt inte hur det står till med redigeringen av filmen. Men, ska absolut se den!