lördag, oktober 04, 2008

kvällens soundtrack

9 kommentarer:

Mattias S sa...

På tal om något helt annat.
När jag rensade lite gamla mail efter en hd-krasch och grejer så råkade jag läsa ett gammalt mail där du frågar om mma-fighter med kvinnor.
Samma vecka är det en riktigt bra just sådan match som jag ser och tänker att du kanske fortfarande är intresserad.
Du kan se den t.ex här iaf.
http://blog.ronin5.com/elitexc-video-gina-carano-vs-kelly-kobold-video-clip/

Emma sa...

Tusen tack för länken, bra match! Hade tänkt se en muay thai-fight när jag var i Bangkok nyss men det hanns inte med i slutändan. Nästa gång! Beställde hursomhelst Beautiful Boxer när jag kom hem. Har du sett den?

Mattias S sa...

Ja, det var en mycket bra match tycker jag också.
Och eftersom det inte finns särskilt mycket att göra så här dags och jag inte är ett dugg sugen på att gå och lägga mig kan jag ge dig lite bakgrundsinformation om matchen.

Tjejen som vann, Gina Carano, är den tjej som verkligen pushas som stjärnan inom kvinnligt MMA. (I USA då.)
Det finns dom som är betydligt bättre men inte som är lika snygga och charmiga.
Hon är fortfarande relativt ny med MMA men visar på ständig förbättring.
Men för att se till att hon kommer fortsätta vara obesegrad så fick hon till en början möta väl utvalda motståndare som hon enkelt kunde besegra. Nu har hon börjat få möta tuffare motstånd men den viktklass hon fightas i är för lätt för henne. Hon väger in för tungt varje gång. Just i den här matchen klarade hon vikten till slut men inte utan att det var lite fuffens.

Så det är intressant att se hur en stjärna inom kvinnlig MMA byggs upp jämfört med en manlig stjärna.
Också intressant att se hur det pratas lika mycket om hur snygg hon är och hur mycket man skulle vilja knulla henne som det görs om hur hon faktiskt är som fighter.
Även på dom mer seriösa mma-forumen.

Beautiful Boxer har jag inte sett men jag har sett t.ex Rallarsving när dom är och tränar med hon filmen bygger på och lite andra klipp.
Tur att du påminde mig, har velat se den filmen länge. :)

Såg förövrigt att jag inte längre ligger etta på din "tycker som" lista på filmtipset. :)

Emma sa...

Jo, den uppfattningen fick jag av att se bara den här matchen, utan att ha så mycket bakgrundsinfo. Kvinnliga idrottare inom de flesta sporter har lättare att få sponsorer/uppmärksamhet om de ser bra ut eller spelar på sitt utseende eller charm. Men att man inom kampsport/boxning är noga med att välja ut motståndarna/göra upp en strategi är väl lika vanligt både för män och kvinnor?

Det där Rallarsving-avsnittet såg jag också tror jag - har sett fram emot att se filmen länge, men har också glömt bort det. Sedan i Thailand fanns den överallt, givetvis utan text. Köpte förresten Tony Jaas andra film efter Ong Bak eftersom det stod att den var engelsktextad - men det visade sig vara rent lur.

Har inte betygsatt filmer på filmtipset på länge, kanske hamnar du där igen om jag gör det. :)

Anonym sa...

Ang. Gina Carano där.

"Hon väger in för tungt varje gång. Just i den här matchen klarade hon vikten till slut men inte utan att det var lite fuffens."

Var det inte då hon strippade ned till naken bakom hjälpligt uppsträckta handdukar för att få ned vikten det där lilla extra? Det konstiga var att hon gick ned 250 g av att ta av minikjolen och trosorna, sedan gick hon ned ett kilo till när bh:n flög. Nått fuffens är det helt klart. Men om det är viktfusk eller bara Gina som kör väldigt mycket "falsk marknadsföring" är svårt att säga.

/Max

Mattias S sa...

Emma: Ja, när man byggs upp som stjärna är det viktigt att bygga upp med gradvis svårare motstånd men som ändå passar en och så vidare. Men hur man gör det skiljer sig lite mellan män och kvinnor märker man här.

Ok, jag såg att den släpps i november på DVD här i sverige.
Ja, det är lurigt det där med texten på thailändska filmer. Har också råkat ut för det där.

Det får du se till att göra!

Max: Ja, det var ju något "problem" med vågen också. Jag tycker det är synd att det ska vara så för Gina är en mycket bra fighter med stor potential. Synd att sånt här ska förstöra.

Emma sa...

Oj, det här med Carano verkar ju vara något jag borde läsa in mig lite mer på...

Anonym sa...

Du behöver inte läsa alls mycket, hela spektaklet finns på film.

/Max

Emma sa...

Ska kolla upp det!

Så, jag gissar att ni inte går igång lika mycket som jag på Trans-X?