söndag, oktober 19, 2008

en av tidernas bästa förtextsekvenser OCH ett av tidernas bästa soundtrack


Som en liten bonus kan man lyssna på ännu ett utdrag ur ett mästerligt soundtrack: Scorpio's theme hittar ni här. 1.29 in är det såinihelvetejävlabra, och sen blir det ännu lite bättre när körerna kommer in på 2.25. Lalo!

Inlägget inspirerades av opassande.

--

Förresten. En stilla undran: finns det någon skillnad i att för en programledare säga att någon är "lite väl bögig" och en jurymdlem att säga att någon borde bli "lite mer macho"? Kommer huvuden att rulla i Stjärnor på is-juryn?

23 kommentarer:

eff sa...

Jävligt snygg film. Först Jacqueline Bisset alldeles sinnessjukt snygg, sen Steve McQueen alldeles sinnessjukt hunkig i vanlig stickad tröja på ett sätt som gör att man får fantompirr i de obefintliga äggstockarna.

Min favoritfilm, tror jag bestämt.

Anonym sa...

Ja, Steve är ju en av tidernas coolaste killar också! Riktigt bra soundtrack. En konstig sak dock, det finns en låt som heter "Music to interrogate to"... fast den är superglad och energisk. Inte vad man skulle tro kanske.

En annan sak, jag brukar bunta ihop trios av allt möjligt och Steve McQueen passar nääästan in som den tredje i gänget Paul Newman och Robert Redford i egenskap av snygg skådis som slog igenom på 60-70-talet, var med i schyssta filmer och fortsatte sedan vara snygga. Fast eftersom Steve dog hann han ju inte fortsätta vara snygg. Vem ska då vara den tredje mannen (Inte Orson Welles hahaha)

Tobias

Anonym sa...

Macho-killar har precis som alla andra inte alltid så tuffa bortförklaringar, för försenad hyrfilm - lätt livmoderframfall osv.

Emma sa...

Jag fårr fantompirr av Lalo. Laaaaloooo!

Tobias: Steve och Paul spelade definitivt i samma liga. Själv är jag lite osäker på om Redford platsar i det där gänget?

Anonym sa...

Warren Beatty?

En annan trio:
James Dean
River Phoenix
Heath Ledger

(talang, looks, död)
Tobias

Anonym sa...

Steve McQueen är fortfarande Steve McQueen. Så enkelt är det bara.

Vad sen gäller frågan; "Ja. Jättemycket ja. Ja ja ja. Ja."

Anonym sa...

Mitt favoritsoundtrack är det Isac Haze gjorde till Shaft och det där är ju lite i samma genre. Men det verkar ju inte ha getts ut på skiva.

Anonym sa...

Simon, jag har haft den vinylskivan, om du menar den första filmen. Det var en väldigt bra skiva, som jag ljudlade amatörfilmer med. Super-8-filmerna jag gjorde blev bra fastän de var skit, bara för den fina musiken. Hoppas du hittar den. Min skiva finns inte kvar.

Anonym sa...

En request som rör denna post. Kan du säga vilka filmer man skall se på stockholm filmfestival?

Anonym sa...

Lars, bra då ska jag leta i vinylbackarna, leta leta leta. Förstår att det soundtracket gjorde dina filmer bättre, hade du lånat dom rörliga bilderna också hade det säkert kunnat bli jävligt bra:)

Anonym sa...

Simon, fan i helvete, här är den.

http://cdon.se/musik/hayes_isaac/shaft_(soundtrack)-80438

Tomas_Timelock sa...

Snyggaste förtexterna är och förblir dom i Hitchcocks NORTH BY NORTHWEST. Gällande soundtrack så ligger väl BOND-temat i en liga för sig.

Annars kan jag tipsa om en annan bra McQueen film: VANISING POINT. Helt grym!

//tomas

Anonym sa...

Där har vi den ja, tack. Sen låter ju en sån där skiva bäst på orginal lp:n misstänker jag.
Bullit musiken finns tydligen på cd också, fast med nyinspelningar(=lite trist). Sen finns det ju soundtrack som aldrig getts ut på skiva, men kommer inte på vad det jag tänker på heter. Kan du tipsa om mer filmmusik?

Anonym sa...

vanishing point är grym, men det är INTE Steve McQueen

Anonym sa...

Mer filmmusik att rekommendera då. Jag hade en LP med musik från de sk dollarfilmerna av du-vet-nog vem. Mycket bra, kanske nåt som Simon gillar. Annars, John Williams, allt John Williams, undvik nyinspelningar helst, John Barry - Åskbollen, I Hennes Majestäts, Allt Bill Conti, men Rockyskivorna har en del annat också, pröva med Rocky II, den är bäst tror jag. Allt Jerry Godsmith, Rambo. Det var väl allt. Och så, höll på att glömma, Herr Oingo-boingos, allt han har gjort, lysande Spiderman, Ang Lee's Hulk, Batman -89, den är bäst. Hittar du sen en skiva av Mike Post (Magnum PI mm), köp den. Sen tycker jag nog inte att de andra kompositörerna är så mycket att hurra för, musiken till Superman Returns var ju t ex inte så värst bra, för att inte säga förskräcklig, men det kan ju vara jag som inte förstår mig på musiken. Nu ska jag hålla käften och gå och lyssna på Karlstad-Snoddas.

Anonym sa...

Clint Mansell & Kronoskvartettens soundtrack till Darren Aronofkys filmer! Akira Yamaokas soundtrack till Silent Hillspelen- och filmen!
/Tobias

Anonym sa...

Tack för dom, ska kolla upp. Jag svamlade lite i tidigare kommentar men det var alltså 70-tals filmen Rainbow Bridge jag menade, så det blir mitt tips, soundtracket alltså inte filmen(har inte sett den:) /Simon

eff sa...

Benny Hill-introt är bäst. And it makes you think!

Anonym sa...

I min rekomendationsström dök nyligen David Shires score till "The Taking of Pelham One Two Three" upp. Ett av de mer brutalare brass-arren må jag säga.

Anonym sa...

Förresten, om man är intresserad av filmmusik bör man inte missa Bill Wrobels Film Score Rundowns eller Intrada.

Johan Ahlin sa...

Anders; Instämmer helt, kanonbra musik, synd att Shire's feta arr är en efterkonstruktion för fonogram, själva soundtracket var inte så fett, men helt klart fungerande.

Anonym sa...

Mest för kompletthetens skull:

http://www.metafilter.com/77027/Theres-A-Whole-Lalo-Schifrin-Goin-On

Emma sa...

Oj! Ser i och med Anders senaste kommentar att jag öht inte svarat på någon endaste kommentar på just det här inlägget. Skumt! Men ja, ni verkar ju ha klarat er bra ändå. tack för soundtracktipd - och tack Anders, för kompletteringen!