fredag, oktober 31, 2008

Fattigmans-Schulman

Om det finns något som gör mig heligt jävla förbannad och får mig att slösa mer energi än vad jag faktiskt borde, så är det mobbare. Jag vet att jag spelar honom rätt i händerna nu men det provocerar mig något så alldeles oerhört att Klaus-Peter Beiersdorf tycker att han är provokativ och/eller fyndig. Jag läser hans inlägg (t ex detta, om Linda Rosing) och ser inget annat än en fattigmans-Schulman, en skolgårdsmobbare, en lismande backstabber, en självgod, lillgammal, snusförnuftig gymnasist. När han klankar ner på andras skrivande, andras mobbande, andras uppmärksamhetstörst och omdöme visar det på en så monumental brist på självinsikt att man fullständigt tappar hakan. Nu kanske det är någon där ute som tänker att jag gör mig skyldig till exakt samma sak, och ja, absolut, i just det här inlägget gör jag kanske det.

23 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet inte ... kändes inte direkt som mobbing, mer som passionerat hat utan skyddsnät. Sedan så hade han väl också ett par poänger här och där, eller? Felaktigt, kanske det, men iaf ärligt och med en viss substans.

Klaus-Peter Beiersdorf sa...

Emma, du har förstått precis ingenting av vad jag gör. Tyvärr.
Det jag gör är ett experiment för att se vad som funkar bäst för att öka trafik på en blogg.

När jag skriver mina inlägg så gör jag det i samma andas barn som de bloggarna jag läser.

Du som är så intelligent borde ju genomskåda det direkt. Jag är besviken på dig.

OM, och nu säger jag bara OM, du hade höjt blicken och tittat på de andra 1144 inlägg jag presterat det senaste året så hade du kanske begripit det.

Men, och det bevisar min tes, så reagerar du precis som folk i allmänhet som alla gör mot Sculman och Zytomierska. Men blind aversion.

Läs lite mer på min blogg, min recension av Heja Abbe, min morsa, min kusin Tomas eller Vimmelmamman.

Men dom har du naturligtvis inte läst. Eller hur?

Jo, och förresten. Du har faktiskt rätt vad gäller en grej. Lindarecensionen var inte bra. Skulle jag skrivit som hon gör så hade det tyvärr blivit helt obegripligt. Och JA, jag gjorde ett övertramp. För Linda är aldrig, och har aldrig varit elak mot någon.

Men jag är VERKLIGEN ingen Schulman. Där vill jag fösvara mig lite.

Läs lite mer innan du diddar mig totalt. Du kan väl mjukstarta med detta:
http://beiersdorfbloggen.blogspot.com/2008/10/under-en-filt-hos-en-pojke-som-vill.html

Sen kan vi ta denna diskussion vidare. OK?

Detta blev ett långt svar. Men jag trodde faktiskt att du skulle se genom det hat som förblindat dig.

Du som är filmvetare borde ha sett filmen "the wave". Fundera lite på vad jag gör utifrån det.

Mycket kan du kalla mig. Men inte mobbare.

MVH,

Klaus

Konsultpappan sa...

Det är bara en åsikt. Han är ite så märkvärdig. Hon är det inte heller. Strunta i dem, båda två.

Förresten - hörde dig på radio häromdagen. Blev lite förvånad - av någon anledning hade jag föreställt mig att du var norrländska. Dialekten var inte ALLS det jag väntat!

Jag vet, jag vet - jag borde ha sett dig på TV tusen gånger. Min kärlek har gjort det, och hon förstod inte alls varför jag fått för mig att du skulle vara från norrland.

Inte jag heller, nu när jag tänker efter.

Emma sa...

Klaus-Peter: Nej, jag har inte läst dina 1144 inlägg. Men, av det jag läst sedan jag snubblade in på din blogg från Knuff i veckan är några saker tydliga: du är elak, för att sedan varva med något "finstämt". Precis som Schulman gjort många gånger. Skillnaden är att Schulman kan skriva.

Och, minsta småbarn förstår väl att det du gör handlar om att skapa så mycket trafik som möjligt, vad tror du annars att jag skrev att jag spelar dig rätt i händerna för?

Att påstå att jag "hatar" dig vore att ge dig själv en smula mer plats i mina tankar än vad du faktiskt har. Men så här: om jag går förbi ett gäng ungar där några stycken av dem har tagit någon annans rygga eller mössa, då vill jag ge dem på käften, hur förkastligt och omoget det än är. Nu gör jag givetvis aldrig det, man slår inte små barn. Men vuxna människor som faktiskt arbetat som pressinformatörer på SVT och har haft ett vuxet jobb tål en liten knäpp på näsan om de snor nån annans mössa och kastar runt den till sin lilla hetsarflock.

The Wave har jag inte sett, men en snabbgoogling ger vid handen att den handlar om "En historielärare som får frågan om hur nazismen kunde dra med sig så många tyskar under 30-talet och står svarslös." Menar du att att du är den svarslösa historieläraren här? Eller den stora massan som bara följde efter? Utveckla gärna.

Och vad är du, om inte mobbare? Konstnär som leker med begreppet mobbing? You crack me up.

Konsultpappan. Nej, jag VET ju att jag inte borde hesta upp mig. Och nej, norrländska pratar jag ju inte det minsta. :)

Klaus-Peter Beiersdorf sa...

Emma!
OK. Du är arg. Och det är ok. Jag är inte (i magtrakten) helt nöjd med det jag åstadkommit denna vecka. För jag är ingen mobbare. Och kommer aldrig bli.

Ge det en chans. Läs vidare denna vecka så ska jag gladeligen bevisa att du har fel.

Jag kan faktiskt skriva. Och jag blir skitförbannad på dig för att du påstår motsatsen. Att göra ett sånt påhopp mot mig borde faktiskt vara under din värdighet.

För jag jobbar, liksom dig, som frilansare och är, liksom dig, ganska säker på att jag kan leva på detta.

Referensen till ”the wave” bottnar i att man kan få folk att likt boskap gå mot en punkt om tillräckligt många säger att de ska det. Kolla på bloggportalens listor över mest länkade bloggar så kanske det går upp ett ljus även för dig.

Jag tycker att det är insiktfullt av dig att du reflekterar över att du ”spelat mig rakt i händerna”. Vad tror du var uppsåtet?

Faktum är att du yttrat en av de mest nyktra rösterna under hela denna vecka som mitt experiment pågått. Det som förbryllar mig lite är att du inte bara, som jag även påpekade i mitt inlägg om Katrin Schulman, valde att bara vara tyst.

För så tystnar den typ av påhoppare som du så hatiskt ger dig på.

Har du själv varit mobbad? Misstänker att det kanske är så. Och isåfall så är vi nog mer lika än vad du tror?

För du har sannerligen fått vissa saker om bakfoten. Även om du för tillfället ger dig själv amnesti att ha någon form av von oben-perspetiv så är du faktiskt helt fel ute.

Tror du överhuvudtaget att jag skulle ta mig tiden att argumentera med dig i ditt förbannade kommentarfält om jag var en hjärtlös mobbare?

Fundera lite på det, och sen kan du återkomma.

Biß dann..

/Klaus

PS. och vafan har min fd. anställning på SVT överhuvudtaget med detta att göra? Är det din mening att det bara jobbar ängellika individer där. Herregud!
DS.

Klaus-Peter Beiersdorf sa...

Och jag påstår ingenstans i texten att du "hatar mig". Jag reflekterar över att du möjligen hatar det mobbarfenomen som jag försökte belysa genom mina recensioner.

Tyvärr fick jag fler glada tillrop än negativa när jag gjorde dessa övertramp.

För jag, till skillad från vissa andra bloggare (förhoppningsvis inte dig inkluderad) inser nämligen mina egna begränsningar, ofullkomlighet och tillkortakommanden.

Och tror därmed INTE att jag på grund av ETT inlägg kan få någon att hata mig.

För en sådan person, vore i ärlighetens namn, en väldigt nyanslös individ.

Allt är inte bara svart eller vitt.

Ibland finns det gråtoner också.

/klaus

Emma sa...

Några grejer:

"Jag kan faktiskt skriva. Och jag blir skitförbannad på dig för att du påstår motsatsen. Att göra ett sånt påhopp mot mig borde faktiskt vara under din värdighet.

För jag jobbar, liksom dig, som frilansare och är, liksom dig, ganska säker på att jag kan leva på detta."

Du hoppar på andra som uppenbarligen kan försörja sig på sitt skrivande/bloggande, och säger att de inte kan skriva. Är det i par med din värdighet?

"Referensen till ”the wave” bottnar i att man kan få folk att likt boskap gå mot en punkt om tillräckligt många säger att de ska det. Kolla på bloggportalens listor över mest länkade bloggar så kanske det går upp ett ljus även för dig."

Du vill alltså visa hur dumma alla andra är genom att vara dum själv? Vad tillför du? (Det är alltså en ärlig undran.)

"Har du själv varit mobbad? Misstänker att det kanske är så. Och isåfall så är vi nog mer lika än vad du tror?"

Skarpt Sherlock. Ja, jag har varit mobbad. Hur i hela fridens namn skulle det göra oss lika?

"Även om du för tillfället ger dig själv amnesti att ha någon form av von oben-perspetiv så är du faktiskt helt fel ute."

Läs igenom dina inlägg om exempelvis Blondinbella, Linda Rosing, Katrin och återkom om du fortfarande vill prata von oven-perspektiv.

"Tror du överhuvudtaget att jag skulle ta mig tiden att argumentera med dig i ditt förbannade kommentarfält om jag var en hjärtlös mobbare?"

Absolut.

"och vafan har min fd. anställning på SVT överhuvudtaget med detta att göra? Är det din mening att det bara jobbar ängellika individer där."

Ja. Det var precis min poäng. Ho ho. Självklart var min poäng att du borde ha lite bättre omdöme.

"Jag reflekterar över att du möjligen hatar det mobbarfenomen som jag försökte belysa genom mina recensioner.

Tyvärr fick jag fler glada tillrop än negativa när jag gjorde dessa övertramp."

Titta, vi håller ju med varandra. Du trampade över, jag gav negativa tillrop som du tydligen fiskade efter men inte fick. Alla nöjda och glada.

Klaus-Peter Beiersdorf sa...

Emma.
Du sitter uppe på tok för sent.
Och att sitta och skriva i ett skitlitet kommentarsfönster börjar faktiskt bli löjligt.
Låt oss ta denna diskussion via mail istället.

Mina svar kommer.

OK?

/Klaus

Emma sa...

Tips annars: skriv i ett word-dokument och klistra in din kommentar.

Klaus-Peter Beiersdorf sa...

Emma: Orkar inte klippa och klistra. Det är lika jobbigt att läsa i detta minimala fönster som att skriva i det.
Dessutom tar jag helst denna typ av diskussioner mellan två ögon.

Efter vi argumenterat klart kan du få avfärda mig som en idiot eller en hygglig person.

Men, en sån uppfattning skaffar man sig bäst enkilt. Inte inför alla bloggläsare.

OK?

Anonym sa...

Om inte Klas-Peter Beiersdorf hade funnits så hade jag utan rimligt tvivel varit mest mobbad. Nu är Klas-Peter Beiersdorf ännu lite mer mobbad, fastän det borde vara jag som är mest mobbad. Så jag vill tacka honom för detta.

Anonym sa...

Jag tror jag har boken The Wave nånstans. Om jag hittar den så kan jag skicka den till Emma. Jag har sett TV-filmen men den äger jag inte, men det är en bild från den på boken. Den unga och vackra Emma var inte född när den gick på TV.

Anonym sa...

Det går att förstora kommentatorsfönstret ... Och att hävda att Linda Rosing aldrig varit elak tror jag inte tex hennes barn håller med om.

Emma sa...

Klaus-Peter: Så här i eftertänksamhetens kranka blekhet och en natts sömn känner jag att jag gick lite väl hårt åt dig - men det är den där flockmentaliteten och mobbartonen som unleashes the fucking fury. Sen läste jag ditt mail i morse och lite av ilskan blev påeldad igen. Vi delar verkligen, verkligen inte samma syn på kvinnor som Linda Rosing, och jag kommer aldrig någonsin att dela den.

Ska försöka svara på ditt rödvinstintade mail senare idag, helst skulle jag förstås vilja klistra in det här - för jag förstår inte riktigt varför det här är en diskussion som ska tas melan fyra ögon. I så fall skulle du väl också maila Linda Rosing och de andra och säga vad du tycker om dem ansikte mot ansikte?

Har jag din tillåtelse att publicera ditt mail här, eller vill du säga något annat här i kommentarstråden?

Tomas_Timelock sa...

Allt jag vill säga har jag sagt på min blogg:
http://www.pamelaandersonnaked.blogspot.com/

//tomas

Klaus-Peter Beiersdorf sa...

Emma.
Jag har mailat samtliga av de jag recenserat. Den enda som svarat, är häpnadsväckande nog, Katrin Schulman. Så de vet vad jag tycker. Och jag skriver under mitt eget namn, istället för att som så många andra skriva anonymt.

Du har fått ett mail. Där förklarar jag min ståndpunkt. Du kan publicera hela korrespondensen här om du har lust. Mig kvittar det.

Ha en bra dag.

/Klaus

Emma sa...

Om man summerar dina mail går de väl ut på att du ser dig som bekämpare av fördumningen där ute, och på den punkten får vi väl helt enkelt komma överrens om att inte komma överrens. När det gäller påståendet att jag skriver om dig för att jag vill få uppmärksamhet och EN LÄNK lämnar vi nog det också därhän.

(En parentes bara: Varför i hela fridens namn mailar en vuxen människa en annan människa för att säga "Ja, tjenare, hej, du känner inte mig, men följ länken här. Det står typ att jag inte gillar dig och att jag tycker du är dum. Hej då". Vad är liksom den förväntade effekten?)

Klaus-Peter Beiersdorf sa...

Let's just agree to disagree.

/Klaus

Emma sa...

127% humor:

http://beiersdorfbloggen.blogspot.com/2008/11/fattigmans-schulman.html

Anonym sa...

Tycker personligen hela "Dissa Linda Rosing" trenden är jävligt tröttsam. Pga all dålig PR hon får med sig (kanske mest när hon skapade sitt eget kortlivade politiska parti) så ska typ varenda svensk tycka att skämt på hennes bekostnad är underhållande. Själv är jag ganska likgiltig.
Om ni vill ha en rolig wannabee-kändis så är det Robinson-Robban ett mycket bättre alternativ.
Han fick vara med i ett aftonbladetnummer för att han hade dykt upp på en klubb, med kondomer fasthäftade i ansiktet (en bild på Robban med fasthäftade kondomer fanns också med).
Tycker sån idioti är betydligt mer underhållande än Rosing och alla hennes "Nakenshocker".

Emma sa...

Kondomer fasthäftade i ansiktet låter iofs ganska roligt.

Anonym sa...

Hörru Klaus-Beier...se nu till att ät ordentligt med pepparkakor runt Jul. Och inse sedan att man inte plockar några poäng överhuvudtaget på att ge sig på människor som Rosing. Hur spånig hon än är så är det inte otänkbart att hon egentligen också bara vill ha en kram.

Emma sa...

Vem vill inte ha en kram? :)