torsdag, september 14, 2006

bits and pieces

Sagt idag på Hollywood Reporter om Extras: "Superior comedy from Ricky Gervais and Stephen Merchant suffers because there's more humiliation than comedy -- but it's still superior to other shows on TV." Måste erkänna att jag inte kunnat kolla på mer än några avsnitt av varken Extras eller The Office. Det går inte. Det är för plågsamt.

--

Betty Skawonius har intervjuat Håkan Bjerking i DN. Hon skriver om hans film att
Det kan vara värt att påpeka att "Inga tårar " är en för dagen ovanlig svensk film, en film för vuxna, i ett filmklimat som domineras av stissig ungdom och svenska poliser.
Snutar, visst. Ungdomar, absolut. Men stissiga? Jag kan inte komma på en enda film om stissig ungdom. Senare i intervjun, apropå Bjerkings förhållande till sin barn och sina känslor, kommer ett "råd" han fått från barnavårdscentralen när han blivit rasande och inte kunnat hantera att hans dotter gråter:

- Spotta henne rakt i ansiktet.

- Va?

- Ja, försök med det, sade sköterskan. Det är något av det mest förnedrande du kan göra, men hon känner inte av det. Hon känner bara att hon blir blöt.
Ursäkta? Vad exakt menade människan på barnavårdscentralen? Vad är sensmoralen? Huh?

--

Idag ska jag försöka hinna se Du och jag, av samma människor som gjorde 14 suger. Den senare var väldigt, väldigt bra, och jag känner att jag kanske har lite för höga förväntningar på den nya. (Kanske handlar den om stissig ungdom?)

--

Dagens bakgrundsmusik: Italodiscomix. Flim Flam 4. Minns ni?

15 kommentarer:

superkryp sa...

Det låter inte som att sköterskan var rätt person på rätt plats direkt.

Emma sa...

Jag fattar faktiskt ingenting av vad hon menade. Det helt rubbat.

Anonym sa...

Ah.Filmkrönikans recensent Göran Everdahl tycker att Wong Kar-Wai är den mest överskattade regissören i modern tid i gårdagans Metro. "Vackra med tråkiga filmer". Mm...herregud,Göran kanske kan film,men poesi vet han ingenting om! Vad ÄR det som gör att svenska folket är så totalt osubtilt?
Jag hänger med till Island...damnit.

Anonym sa...

Ah.Filmkrönikans recensent Göran Everdahl tycker att Wong Kar-Wai är den mest överskattade regissören i modern tid i gårdagans Metro. "Vackra men tråkiga filmer". Mm...herregud,Göran kanske kan film,men poesi vet han ingenting om! Vad ÄR det som gör att svenska folket är så totalt osubtilt?
Jag hänger med till Island...damnit.

Anonym sa...

...jag stammar tydligen. Förlåt?

Anders sa...

Du har väl hört "I'll Be By Your Side" med Sally Shapiro? Svensk italodisco från 2006. Årets bästa låt. www.johanagebjorn.info/sally

Emma sa...

Wu: Äsch. Göran har stenkoll. Han gillar väl bara inte Wong Kar Wais filmer. Inte mer med det.

Anders: Nixpix. Hade helt missat. Tusen tack för tipset!. Kanske inte var riktigt min kopp te i alla fall, men tack.

Anonym sa...

Tror faktiskt att recensenter kan vara det mest onödvändiga det moderna samhället har att erbjuda.
Kan vi inte bara förbjuda hela kulturvetarlinjen och få alla människor att göra något kreativt själva istället för att kommentera andra?

Emma sa...

Anonyma tyckare som tycker att recensenter är onödiga och borde göra något kreativt istället för att kommentera andra - i en kommentarsfunktion är kanske snäppet onödigare förstås. Men okej, jag tycker också att det finns en väldig massa onödiga recensenter. Jag läser recensioner av människor som formulerar sig på ett bra sätt och får mig att tänka nytt, eller som kanske bara är kloka eller roliga - när deras texter helt enkelt har ett värde i sig. Annars kan det lika gärna kvitta.

Anonym sa...

Inte alls.Jag tycker inte man ska recensera konst, att recensera en recensent är dock helt jävla ok!
Dessutom var det bara jag som glömde signera....Och du måste inte älska mig...bara så du vet!

Emma sa...

Fast formulera sig om konst ska och kan man väl göra? Sen kan man kalla det vad man vill. Diskussioner kring konst är väl inget dåligt i sig?

Anonym sa...

Nej,det håller jag med om.Diskussioner är bra,men det är väl inte riktigt så det ser ut idag?
Inom vissa områden har recensenter alldeles för stor makt.Med sina små betygskalor,sågningar eller hyllningar kan dom påverka försäljningen och den allmänna opinionen alldeles för lätt.
Känns inte det lite konstigt? I min värld gör det det. Blir mer uppenbart inom andra former än just film,eftersom det så sällan överhuvudtaget kommer upp några "indie"filmer i Sverige som inte har ett stort produktionsbolag bakom sig som kan ta smällen.
Viist är det lysande kul att läsa Fredrik Strage när han är i sitt esse, men har man någonsin läst Aftonbladet eller dylikt så känns det som att deras journalistisk har ungefär samma funktion som Big Brother...dvs att huvudrollsinnehavarna ska få gå före kön på Berns....eller Riche...

Emma sa...

Jag tror inte att recensenterna har så stor makt. För de stora filmerna spelar de ingen som helst roll. Kanske kan de göra lite till eller från när det gäller de smalare filmerna, men inte mycket.

Anonym sa...

Emma, du måste uthärda. Titta mellan fingrarna. När du väl vant dig kommer du älska honom ju.

Emma sa...

Buster: Jag har verkligen försökt. Men det är så svåårt. :)