tisdag, oktober 10, 2006

De Palma-Q & A

I väntan på Black dahlia, läs en gammal Playboy-Q & A med De Palma ur arkivet. Har alltid haft lite svårt för hans voyeurism, men han har en hel del vettigt att säga (eller hade i alla fall -85). (Och mina problem med hans voyeurism hade inte varit lika stora om det fanns fler regissörer som filmade män på samma sätt som han - och de flesta andra - filmat kvinnor. Det är balansen det är fel på, inte bilderna. Fler bilder, tack.) Länken hittades hos Stefan.

Note to self: vilken lysande påståendefråga att ställa till en regissör: Defend your critics.

8 kommentarer:

SNy. sa...

Har du köpt Playboyboken The directors ännu ???

Emma sa...

Nope, inte än. Måste ju göras förstås. Har du blivit pappa än?

Anonym sa...

Ingmar Bergman kritiserade ju sig själv under den spexiga pseudonymen "Ernest Riffe, fransk filmkritiker" när han själv stod på toppen. Det duger.

Emma sa...

Ha ha ha, det visste jag faktiskt inte. Intressant.

Urologen sa...

De Palma har ju en ganska hög lägsta-nivå om inte annat. Samtidigt som han har en rätt låg högsta-nivå förövrigt.

Min favorit kommer nog alltid att vara metafilmskräckisen Body double, även om det i ärlighetens namn egentligen inte är någon särskilt bra film.

Emma sa...

Max: Nu tycker jag förstås inte att det var en så vidare värst hög nivå alls på hans senaste två alster, Femme fatale eller Mission to Mars, men...

Min favorit är helt klart Carrie. Känner annars att jag måste se om en hel massa av hans filmer, relativt länge sen jag såg dem nu.

R Meyers obildade avkomma sa...

Kul intervju, mer sånt Emma!
Ibland ger han krångliga svar på enkla frågor. T ex. kan du tänka dej att göra en påkostad riktig porrfilm? Svar: Nej, eftersom "voyeurism" inte kan utgöra en politisk plattform. (ehh? vaa??)

På dina funderingar om voyeurfilmer med män som objekt... Emma, gör en själv!!!

Anonym sa...

Men Emma då! Du vet ju likaväl som Jag att 'De Omutbara' är och förblir De Palmas viktigaste stund in the hall of fame :)