Häromveckan kom den
här (i sammanhanget egentligen inte särskilt) förvånande frågan upp apropå
En enda man i Malous
Efter Tio. I går, eller idag beroende på när man går och lägger sig, fick jag apropå
Sebbe den (i sammanhanget egentligen inte särskilt) förvånande frågan om det inte var "spännande med tanke på hans bakgrund att Babak Najafi gjort en film om en svensk familj som är väldigt blond". (Jag fick inte sagt så mycket vettigt alls, men om man vill se det hele börjar Filmklubbs-delen ca 1 timme och 25 minuter in
här.)
18 kommentarer:
Ameh vad i hela glödheta helvete?
Att hon får sitta i teve alls, alltså.
Jag drog slutsatsen att Malou har en hållhake på någon efter den underliga intervjun med Roberto Saviano. Hon ställer frågor på svenska, han svarar på italienska samtidigt som det klipps in i bild när hon sitter och nickar med nollställd blick. Intervjun blev inte särskilt intressant.
OMG! Kanske snarare borde Malou bjuda in Beck författarna, och regissörerna, och fråga varför de flesta "bad guys" i Beck-filmerna får spelas av skådespelare med utom europeiskt utseende. Att invandrare förväntas göra "invandrarfilm" är faktiskt ett riktigt stort integrationsproblem, som borde ges utrymme för en egen debatt. Det leder ju i förlängningen till att duktiga regissörer med invandrarbakgrund, inte får samma möjligheter till "vanliga" regiuppdrag. Hur som helst, Sebbe känns som en riktigt bra film! Får ta och försöka se den. (Min flickvän har ju växt upp med en ensamstådne missbrukande pappa, så jag känner verkligen igen situationerna. Hur träffsäkra som helst!) Instämmer med att det verkar vara en film som borde visas i skolorna!
Det här påminner mig om Joss Whedons tal om att han alltid får frågan "Why do you always write these strong women characters" i typ varenda intervju. Han beskriver hur han får den här samma frågan hela tiden och till slut lackar ur och säger "How is it possible that this is even a question? Why don't you ask a hundred other guys why they don't?"
Appropå konstiga frågor som verkligen bara spär på ojämlikheter...
Jag skäms som en hund över att jag EN GÅNG TILL inte fann mig i situationen och sa ifrån rakt upp och ner.
Ååååh!!! Har man inte bara väntat på att den skulle komma från något håll!? Men det finns en slags naivitet i hennes sätt att ställa de här frågorna som gör att man inte riktigt kan bli arg utan mest tänker "å nej, där råkade den där frågan sippra ut ändå, kunde ingen ha distraherat henne med något så att hon glömde den..."
/E
Jag ÖNSKAR så att jag bitit ifrån, någon form av ryggrad skulle man ju ändå önska att man hade även i live-tv - och som du säger, att det skulle komma från något håll var ju tyvärr ganska väntat.
Men är det itne sånt man alltid kommer på i efterhand, att fasiken jag kunde ju sagt till. Blev dock sugen å att se om Crash. PS himla fin mamma-mage du fått nu Emma:)
Jo, så är det väl tyvärr.
Blev också lite sugen på att se om Crash faktiskt, tillhörde definitivt inte dem som hatade den när dem kom.
Och, tack, tack, den börjar bli rätt stadig och skön att vila händerna på! :)
Jag tillhörde dem som avskydde Crash. Usel.
Och vem uppskattar Malou? Vecka efter vecka myser hon loss med cancer, självmord, krukväxter och missbruk. Samt idiotiska frågor.
Brukar inte titta på programmet, men rent statistiskt säger min egna ringa erfarenhet av frågorna ju att det inte bådar gott.
Timelock: Faktum är att filmkritikerförbundet i höstas ordnade en debatt som bland annat tog upp den frågan:
http://news.filmkritiker.se/2010/02/18/svenskheten-i-samtida-film/
Det nämns nu inte i sammanfattningen i länken, men det var en av sakerna som bl a Babak Najafi tog upp. Och det är en viktig poäng - att diskutera både hur icke-vita svenskar får ta plats i film, men också vad som förväntas av regissörer med "annan bakgrund".
När jag intervjuade Babak (I Swedish Film, antagligen inte på nätet) var han väldigt tydlig med sitt val av vita svenskar: om han hade gjort en film om Mustafa och Ahmed i samma situation hade allt för många kunna tänka "det där är inte en film om oss". Och det skär in i ett viktigt ämne: så fort filmerna handlar om icke-vita svenskar kan man börja tala om saker som "kulturella skillnader" "etniska problem" (det olösbaras sfär) istället för att se skiten för vad det är: klass (det lösbaras sfär). Och om Sebbe gör något, så är det att bevisa just den tesen. För nu pratas det bara klass. Och det är mycket bra - och det är en mycket bra film.
Jösses i mössan vilken katastrof Malou är, på alla plan. Fördomsfull, insnöad, opåläst, okunnig, ointresserad och avbryter hela tiden. Man förundras över att en sån människa kan försvara sin plats i rutan. Vem har hon en hållhake på?
Hynek: Jag svarar som jag gjorde på WS: jag står för upprördheten och den knutna näven i fickan, du står för analysen. Tack!
I kommentarerna här finns ytterligare länkar till Hyneks texter i ämnet:
http://www.weirdscience.se/?p=8321
Ziggy: Jag säger inget så har jag inget sagt. :)
Sekundärskam!
Över mig eller frågan? :)
Över frågan förståss!
Man vet ju aldrig. :)
Skicka en kommentar