Julen gick över förväntan bra, om man bortser från lite tumult kring fjärrkontrollen och några fällda frustrationstårar inne på muggen under inledningen av Kalle Anka. Yay!
--
Sedda filmer under julhelgen:
Finding Neverland (Kate! Johnny! Ahhhh.)
Att angöra en brygga (Gösta Ekman som ung är det snyggaste vi haft i det här landet! Och, som en ren bonus, något av det absolut roligaste.)
Den enfaldige mördaren (Övergången från en smutsig tumme till ett fält är så jävla snygg att tårna krullar sig!)
Ägget är löst
Närkontakt av tredje graden (Inte alls lika bra som jag mindes den, och dessutom är Dreyfuss filur mest ett riktigt arsle som är lite svårt att hålla på. For your entertainment, säg "arsle" på småländska: assle.)
Pixars samlade kortfilmer (1984 såg den avancerade tekniken inte så... avancerad ut.)
--
Lästa böcker under julhelgen:
Låt den rätte komma in (Drömmer om små japhorror-vampyrflickor. Gah!)
The Gum Thief (Yay! Jag och Coupland är i synk igen!)
The Last Tycoon påbörjades men är lite svår att komma in i.
--
Jag funderar på vad jag vill göra 2008. Jag hoppas på mindre... ekorrhjul och mer lek. Och kanske att popmorsan, Jessika Gedin, Kristoffer Poppius och andra roliga människor jag inte känner det minsta ska adoptera mig.
--
Idag har jag jobbat min sista dag på dvoted, i februari börjar jag istället jobba med Drömfabriken. Tipsa gärna om vad ni vill lyssna på för folk och veta mer om!
--
Nu: Förtrollad på bio. Yaaaaay!
21 kommentarer:
Hurra, tillbaka! Ja, vi måste bejaka vår meningslöshet.
Kan inte du få Martin Munthe att tala inför denna öppen ung publik och dela med sig om sitt arbete här i Sverige...Och om hans syn på SFI och vad det egentligen stå för...SKulle vara mest intresant val av talare tycker Jag...Du kan lätt få tag i Honom och så har du också möjlighet att ordnar detta eller hur...Om du nu skulle vilja det.
N.
Du är lättadopterad!
dahnielson: Lets!
N: Tanken har förstås slagit mig - men jag vet inte hur långt jag kan ta nepotismen utan att skämmas. :)
cfh: Oh, så bra! Håller tummarna för att det ska vara den allmänna opinionen.
Det pixar gjorde 1984 var rejält avancerat för den tiden.
senappi: Jo, jag vet. Så här i efterhand ser det bara inte så avancerat ut.
Det heter inte muggen, det heter Pisse Mugg under inledningen av Kalle Anka.
Jag glömde att det skulle vara på småländska.
Själv har jag haft mitt livs stora filmupplevelse med Närkontakt, på vhs med en 14" tv och hörlurar mitt i natten. Det är väl skönt med en huvudkaraktär att inte riktigt kunna hålla på? Jag gillar hur filmen är snorsentimental utan att komma med insmickrande värderingar. Dam dam dam di do.
Emma...Fuck it...Do the right thing in the long perspective...Do whats really true in your heart...The ultimate impact is of course to give the audience and the kids something that is meaningful and relevant for their own journey and I think Martin is someone who fills that role for them...Jag ska inte tjatar om det mer tänk bara på saken.
The problem with nepotisim is that more often than not the position goes to someone who is not competent but in this case no matter what the circumstances are surrounding the choice it would be a great benifit for the quality of the event.
Ciao and have a fantastic New Year...Both of you.
N.
Filmer jag såg för första gången under julhelgen;
Tjuren från Bronx
American Giggalo
Little Miss Sunshine
Brokeback Mountain
The Right Stuff
Blood Diamond
Last King of Scotland
mfl.
Finns det något bättre än ett marathon med filmer man nästan säkert vet är bra men som man väntat med att se? (alla köpta på rea på ICA)
**
På drömfabriken skulle jag vilja se;
1. Någon företrädare från ett svenskt datorspelföretag prata om spelbranschens och filmbranschens förhållande eller icke-förhållande. Samt hur det skulle kunna utvecklas.
2. Näringsminstern och/eller arbetsmarknadsministern tala om filmbranschens betydelse för arbetsmarknaden och/eller näringen.
3. Johan Staël von Holstein (styrelseledamot i kulturrådet) tala om hur filmens kulturella betydelse i framtiden och/eller kanske behovet av att utveckla nya affärsmodeller i filmbranschen.
4.Någon från mediaingengörsprogrammet i Nörrköping i debatt med företrädare för DI och/eller HFF -tala om vilken kompetens de utbildar och hur behovet/efterfrågan för den kompetens ser ut på arbetsmarknaden och hur de bättre skulle kunna samverka mellan skolorna.
5.En distributörspresentation för produktionsbolag, där ditributörerna presenterar sig med vilken typ av filmer (budget, genre, format etc) de har specialicerat sig på. För att underlätta för produktionsbolag att vända sig till rätt distributör med rätt projekt.
6.En debatt om hur jakten på fildelare påverkar den personligaintegritet med tex föerädare för IFPI, piratpartiet och något sakkunnig IT-expert antingen från datainspektion eller oberoende (tex Per Ström).
7. En debatt mellan företrädare för filmbranschen, mobiltelefonbranschen, DVD-branschen (inkluderas ju inte i filmbranschen enligt nuvarande filmavtal), bank-, finans- och riskkapitalbranchen om hur man skulle kunna utöka samarbetet.
8. En debatt på temat "Vem kritiserar fimkritikerna?". med deltagare från både produktionsled, distributionsled, kritikerkår och utbildningar - som kanske leds av någon företrädare från en OBEROENDE organisation (typ liknande PO).
9. En debatt på temat "att filma utan manus". Med tex Colin Nutley eller Sussane Osten (eller ännu hellre - orginalet - Mike Leigh) och Ruben Östlund och kanske en dramaturg (tex David Wingate) och en klippare (tex Michal Leszczylowski)
10. sist - men inte minst - den där debatten om nepotism.
Ta dit herr Munthe tillsammans med Martin Borgs, Othman Karim, Ruben Östlund och Roy Andersson och andra som kritiserat SFI. Kanske i kombinatin med att bjuda in Daniel och Thomas Alfredsson samt Cissi Elwin. Kanske även någon från riksenheten för korruption och/eller riksrevisionen etc.
Kan helt klart bli en spännande debatt. Speciellt om man redogör för hur satsningen på färre filmer med högre budget föll ut - och testade giltigheten i produktionsbolagens argument om dålig ekonomi genom att gå igenom årsredovisningar, budget och annat.
Helt enkelt en debatt med ekonomiskt och juridiskt fokus snarare än konstnärligt.
/tomas
Åh, för Låt den rätte komma in. Jag blev nästan kär i John A. när jag läste den. Han skrev sig rakt in i hjärtat på mig. :)
Tomas /
I love this LIST of yours.
N.
Och kanske att popmorsan, Jessika Gedin, Kristoffer Poppius och andra roliga människor jag inte känner det minsta ska adoptera mig.
Ha ha, förresten, ungefär så där brukar (min kompis) Elvis oxå "hålla på". (Just om Jessika Gedin oxå, men kanske mer om att bli kompis med.)
Jag är vääääääääääääääääldigt ytligt bekant med en halv (eller hel)känd gitarrist och när jag stöter på honom blir jag livrädd just för att han är halv-/helkänd. Han verkar väldigt trevlig, men jag blir (nästan) bara pinsam och vet inte vad jag ska prata om så jag brukar akta mig lite i stället när jag ser honom. Ganska astöntigt, men men...
Jag såg också Att angöra en brygga i julas! Vilka odds var det på det då..? :-)
Det började bra, men sen undrade jag bara HELA tiden varför dom var stenkorkade ena minuten och jättesmarta nästa för att gå tillbaka till stenkorkade igen osv. Samt varför de för helvete inte simmade i land!!
Då hade det ju inte blivit nån film ju! sa min ömma moder...
Ska bli kul att höra vad du tycker om Förtrollad Emma.
Tre filmer till jag såg för första gången nu i mellandagarna;
1. Vanilla Sky
2. A history of Violence
3. Million Dollar Baby
**
Fler tips på saker jag skulle vilja se på drömfabriken;
1. En förläsning eller debatt om filmbranschen ur ett redovisningsperspektiv. Tex gällande utformning av årsredovisningar för produktionsbolag, skatteregler för sådant som upphovsmanna konton, kulturmoms, skattefria stipendier och bidrag. Samt rutiner för redovisning av andelar/royalties vid andelskontrakt/profit participation. (Back-end och deferment). Tex med företrädare för skatteverket, skattebetalarnasförening, bloggen Kulturekonomi.se, producentföreningen och någon erfaren produktionsekonom.
Kanske skulle debatten även kunna beröra 16 kap. 11 § inkomstskattelagen (1999:1229). Som medger de stora aktörerna rätt till avdrag för de bidrag de "ger" till SFI. Men jag misstänker att jag är ganska ensam om att intressera mig för just den delen. :-)
2. En "crash curse" i avtal, definitioner och hur dessa kan användas för att finansiera en film - samt hur de påverkar ersättningen till de inblandade.
3. En debatt om goodwill/förtroendekapital med utgångspunkt i att de flesta svenska filmer är adaptioner av kända förlagor regisserade av kända regissörer (eller regisörer med kända efternamn och/eller etablerade kontakter). Med utgångspunkt i frågeställningen om det är dessa projekt SFI bör stötta.
4. En debatt om producenternas kreativa roll och inflytande - med utgångspunkt i frågeställningen varför auteur tänkandet är så dominerande i Sverige/Europa. Finns det utrymme för starkt producentdrivna filmer av den typ vi ser i tex USA (tex. George Lucas som sällan regisserar själv men ändå är den som kreativt i största del präglar den filmiska/skapande processen)
5. En debatt om vilkoren för små produktionsbolag med tex Gunnar Carlsson (SVT), Charlotta Denward (SFI) och Christer Nilsson eller Björn Rosengren (producent föreningen) samt represenatanter för de olika riksdagspartierna. Mot bakgrund av den artikel som publicerades i DN i sommras där flera av dessa ville att de små produktionsbolagen skulle bort.
6. En debatt om hur EU:s konkurrensregler påverkar den svenska filmbranschen. Med tex företrädare för SVT, SFI, producentföreningen, filmpoolerna samt konkurrensverket, nämnden för offentlig upphandling och kanske någon oberoende expert i EU-rätt.
7. En föreläsning om film på engelska för hemmabio marknaden. Finns säkert någon eller några i sverige som kan den biten. :-)
8. En debatt om VFX-arbetet i svenska filmer, arbetsvillkoren för de som utbildar sig VFX artister i sverige. Kanske kan göras interaktivt med någon på länk som jobbar på något av de större bolagen USA. Kanske även i samarbete med Folkets Bio/Digitala Hus så det kan sändas direkt ut i landet till flera olika ställen. Kanske även i samarbete med SVT 24 så det även finns tillgängligt på webben och i mobilen.
9. En debatt mellan filmbranschen (SFI, SVT, producentföreningen) och olika filmcommunities (filmcafe, dvdforum etc) om villkoren, konkurrensen och utvecklings- och samarbetsmöjligheter.
10. Sedan skulle jag iofs helst av allt höra någon etablerad Hollywood producent tala. Tex. Brian Grazer, Lawrence Bender, Joel Silver, Jerry Bruckheimer, Kathleen Kennedy etc. Men det känns inte riktigt realistiskt att få dit dessa.
/tomas
du verkar ha legat i du. vill såhär bättre sent än aldrig tacka för en trevlig dvotedafton på sture. allt var i sin ordning!
Tomas; Du skulle bli en utmärkt moderator i någon av dina debattförslag. Tyvärr tror jag inte att någon av dina punkter klarar sig utan konstnärliga aspekter eller synsätt.
Johan;
Att vara moderator är nog inte min grej.
Jag ser heller ingen motsättning mellan de konstnärliga och ekonomiska aspekterna. Snarare så att de är ett resultat av varandra och det krävs kontroll över båda delarna.
Tyvärr så ignoreras dock ofta de ekonomsika, juridiska och politiska fokuset i debattar i dessa eller liknande sammanhang - till fördel för de politiskt korrekta rödstrumporna.
Något som gör att vi får alla dessa politisktkorrekta filmer med ett produktionsvärde från överskottsbolaget - trots höga budgetar.
Sedan så är det ju - trots allt -inskrivet i filmavtalet att filmbranchen ska betraktas BÅDE som kultur och näring. (tror det står något i stil med att filmbranschen ska utgöra en dynamisk tillväxtbranch).
Mot bakgrund av alla konstiga uttalanden, nedragningar i antal prpduktioner och mer bidrag till de redan stora kapitalstarka så borde en SERIÖS debatt kring detta minst sagt vara på sin plats.
Allt annat vore nästan tjänstefel.
Problemen med "den konstnärliga kvaliteten" har ältats tillräkligt i dessa sammanhang. Debatten går bara i cirklar.
Sedan skriver jag naturligtvis utifrån mig själv. Vad som skulle få mig att åka 50 mil åt fel håll. :-)
Vänder man sig bara till de redan frälsta politiskt korrekta rödstrumporna och inte vågar konfrontera nya tankar idéer eller frågeställningar än "mer bidrag till färre filmer"-tänket. Då ska man nog bjuda in Tarik Saleh Lukas Modysson eller någon annan av de politisk korrekta rödstrumporna.
Vill man ha en riktig debatt som bidrar till ökad kreativitet, mod och fantasi tror jag man ska våga vara lite mer nytänkande.
Men det är klart socialisterna har ju alltid försökt tysta sina meningsmotståndare, så det där med en öppen och fri debatt är väl inget för SFI.
Ibland får jag känslan att det är viktigare att upprätthålla illusionen av en fungerande filmbranch i Sverige än att se till att vi faktiskt gör bra filmer. Filmersom kan vara BÅDE konstnärligt och publikt intressanta.
Det är ju dessutom endast lite drygt två år kvar på det nuvarande filmavtalet och med tanke på vilken cirkus det var sist det skulle sys ihop så börjar det väl bli hög tid att skapa bra förutsättningar för den filmpolitik som ska ta vid efter.
En förlängning på filmavtalet ser jag som uteslutet och orealistiskt.
Redan idag har dvd försäljningen passerat bio i antal sålda biljetter. Under det kommande året spås web-tv explodera. Då - ett år innan avtalet går ut - kommer en förlängning på ett avtal som INTE inkluderar DVD, internet, mobil etc att vara politiskt omöjlig.
En förändring är ett måste och det borde ligga i allas intresse att starta debatten om hur förändringen ska se ut.
/tomas
Mats: Grejen är den att jag verkligen gillade den fösta gången jag såg den, den här gången lade jag märke till helt andra saker.
N: Gott nytt på dig också!
Tomas: Grymma förslag, tusen tack!
Superkryp: Haha! Ja, ibland blir man rätt märklig runt vissa människor. Usch.
Rolfner: Oddsen var nog rätt små. :)
Kalle: Jag var inte så förtjust som jag trodde att jag skulle bli. Hade av oklar anledning förväntat mig mer cynism.
Prettoghettot: Tack själv!
Skicka en kommentar