Vad tror ni om Cecilia Stegö Chilò som kulturminister?
Läs mer om henne, till exempel här.
UPPDATERING: Läs också vad gudmundson skriver om den nya regeringen här.
UPPDATERING #2: Läs ännu mer här.
UPPDATERING #3: Och här och här. Här går att läsa vad olika människor i kultursvängen tycker om henne.
Det ska bli oerhört spännande att se vad hon och Cissi Elwin kan åstadkomma på filmfronten!
UPPDATERING: Läs den so far anonyma, nya bloggaren D Kleinfelds analys. Jag misstänker att det är en journalist av något slag, kanske till och med någon jag känner? Argh, nyfiken. Smart är han/hon hur som helst.
48 kommentarer:
vad vet en timbro-tant om kultur? inte mycket enligt henne själv iaf...
känns inte bra det här.
Det är massor av aktiva kulturutövare i det här landet som inte heller har någon aning. De sitter bara och gnäller för att de inte får pengar till usla filmer. :) Men, vi får se. Jag vet väldigt, väldigt lite om henne, bara det som gått att läsa i tidningarna idag.
Det roliga är att hon inte visste att hon också var idrottminister. Äntligen får kulturnördarna lite revansch på sportisarna...
Helt jävla crazy är det. Ska vi bara ha Rawls & Nozick på biblioteken från nu? I mitt tycke kan det inte bli värre. Och nåt begrepp om könsmaktsordningen har hon ju inte heller, det är hon och Evin Rubar.
Den där typen av rädsla för bibliotek fulla av Rawls & Nozick-litteratur tror jag att lite kognitiv beteendeterapi skulle kunna bota...
Det är en av dom ministerposter jag har motsätter mig mest, helt förskräckligt och kulturfientligt, hon kan ställa till med mycket skit på både media och kulturfronten. Men men, du hjälpte till att sätta henne där, hoppas du är nöjd! ;)
Mattias: Utveckla.
Obeah: Utveckla.
Vad är ni rädda ska hända?
Ja, var ska man börja. Att ta chefen från Timbro är ju bara det en rätt tydlig markering på hur man ser på kultur och public service. Hon vill se ett media och kulturliv som är helt marknadsstyrt och där politiken gör så lite som möjligt och marknaden styr allt. Och om man ser på media och kultur-Sverige idag så ser man ganska tydligt vilka som drabbas om politiken dras tillbaka och marknaden får ta över...
Hur mycket hon kommer påverka i praktiken återstå att se, men hennes ideologi gör att målsättning känns skrämmande...
Håller med Mattias. & jag tycker Johan Cronemans TV-krönika ”Varning för mediehögern” (DN 2/10) säger allt om public services öde. Sen är det ju frågan om folk vill lyssna. Om man sedan tar biblioteken ligger de ju verkligen i riskzonen, bibliotekens existens är redan hotad, hur fan skulle det bli om folk fick betala för att låna? Kultur idag är inte så hett att det står på egna ben, men det måste iaf få hjälp att göra det.
Skall bli kul att se dem lägga ner LAVA. Det blir lite som att dränka kattungar offentligt eller sparka på kaniner. Jag fattar bara inte varför. LAVA kan väl inte vara särskilt dyrt i drift och stället ger unga en lokal i betongcity, det är en kreativ miljö, och så vidare och etcetera. Det kan egentligen bara finnas en anledning att lägga ner LAVA och den är rent ideologisk. Och i sådana fall är den också fruktansvärt korkad eftersom den inbjuder till protestdemonstrationer av det slag som inte gynnar en sittande regering: Det vill säga sådana där barns föräldrar engagerar sig, till skillnad från sådana där skyltfönser krossas av maskerade förövare som man kan hetsa opinionen mot. Kanske inte lika mediamässig, men i högst grad sådant som väljare minns eftersom det påverkar deras ungar väldigt konkret.
Det låter orimligt att anta att de borgerliga bara vill förstöra kulturlivet. Jag tror att det vore bra med en översyn, så att man inte tar alla bidrag för givet. Dock, Alliansen är kanske mer road av Dramaten, Operan och andra högstatusscener än de små teatergrupperna.
Att stänga Lava låter spontant dumt, men vem drabbar det? Något säger mig att det är övre medelklassens lekstuga.
SFI borde för övrigt å det snaraste göra sig av med Marianne Ahrne, så vi slipper hennes märkliga syn på män och kvinnor.
Det finns massor att säga om detta. Jag nöjer mig med två saker här:
1. Att välja en människa utan anknytning till kultursfären & utan profilering i kulturfrågor är i sig provocerande. Än mer provocerande är C S-C:s nyliberala hållning, som alla vet står den stick i stäv mot vad en majoritet i kulturlivet önskar sig. Att så strunta i de personer som människan ska basa över uttrycker ett visst förakt. Men att visa förakt för kulturmänniskor, det är av skäl jag skulle önska att någon ville reda ut tydligen OK. Och jag tycker du gör det också Emma när du skriver att "massor av aktiva kulturutövare inte har en aning" utan bara gnäller för att de inte får pengar (vad menar du, vem menar du, varför osv?).
2. Det är intressant att C S-C nämner Fassbinder o Herzog som filmare som gjort intryck på henne. De är ju nämligen båda produkter av den mycket aktiva filmstödspolitik som fördes i Västtyskland under 60-talet. Självklart finns det ingen naturlag som säger att offentligt finansierat filmstöd måste leda till dålig film.
Mattias och Obeah:
Vilka anser ni drabbas om "politiken dras tillbaka och marknaden styr allt"? Det är möjligt att jag är för insnöad i filmens värld och inte förstår vad alliansen kommer att göra för Kultursverige. Det jag vet är att det existerande systemet för just film inte fungerar, det är gammeldags, det är helt ur fas med det existerande filmklimatet, ny teknik, nya distributionssätt, nya sätt att se på film etc, etc, etc. Det är helt fel att staten ska styra vad som är godkänd filmkonst, när staten dessutom sällan är med och upptäcker nya talanger utan bara ger pengar till samma mossiga filmfarbröder år ut och år in är det helt åt skogen.
Vad tycker ni är bra som kommer ur Kultursverige idag, vad skulle ni sakna? Biblioteken håller jag helt med er om.
Det här är alltså inte retoriska frågor, det är genuint nyfikna frågor.
Fungerar kulturpolitiken som hittills förts? Jag vet inte - det beror väldigt mycket på vad man menar med kultur. Går unga människor i större utsträckning på teater, på opera, läser mer böcker? Fungerar satsningarna? Ändå, det känns som om fler människor än någonsin ägnar sig åt kultur i olika former. Är det politikerna som kan ta på sig den äran?
D Kleinfeld: Jag köper din filmpolitik, vilken dag i veckan som helst! Vem är du? :)
Charlotte: Jag visar inte förakt för kulturarbetare.
Gå till Filmhuset på vilket seminarium som helst. Jag lovar dig att du 80% av tiden kommer att lyssna på människor som klagar över att de inte får pengar till projekt som kanske skulle dra 3 tittare till Zita en regning söndag. De som gör de filmer jag verkligen älskar i Sverige gör filmer utan pengar från SFI, de får på sin höjd pengar när deras projekt i princip är färdiga. Med det inte sagt att det inte ska göras film av alla sorter i Sverige, men hur mycket stöd man får måste väl någonstans stå i proportion till hur många som får och vill ta del av det? Och allt måste inte gå på bio.
"Självklart finns det ingen naturlag som säger att offentligt finansierat filmstöd måste leda till dålig film." Nej, men som det ser ut nu är det så i kanske 9 fall av 10. Varför det är så är helt obegripligt.
Nej, det är inte alls så i 9 fall av 10. Du kan också tänka på Frankrike som har starkt offentligt filmstöd och mycket bra film (alltid svårt att tala om vad som är bra iofs, det finns olika måttstockar osv men det visas mycket uppskattad fransk film runtom i världen). Sen har vi Danmark, ett annat exempel. Att det görs så kass film i Sverige behöver inte bero på finansieringsmodellen.
Dessutom tycker jag du verkar förväxla de personer som kommer på filmhusets seminarier med de svenska kulturarbetarna i stort. De är en fan så mycket större grupp.
Charlotte: Jag läste din kommentar slarvigt - och menade att filmer från Sverige i 9 fall av 10 är dåliga. Självklart finns det ingen naturlag som säger att offentligt finansierat filmstöd måste leda till dålig film. Det beror naturligtvis på grindvakterna som pyttsar ut pangarna, och vad som anses vara godkänd filmkonst etc.
I Danmark har de kört med ett 50/50 system, det går ut på att om man fått ihop hälften av pangarna själv får man lika mycket till av DFI. Så helt statligt fionansierat är det inte, om jag förstått saken rätt.
Det har du säkert rätt i. I gengäld har de dock en betydligt större mängd offentliga pengar att pytsa ut totalt sett (fast det har talats om nerdragningar har jag för mig).
Nå, vi är i alla fall överens om en sak: det görs för mycket kass film i Sverige.
Det svenska filmsystemet gör oss alla till hobbypolitiker. Här är några punkter (det finns ju fler, så mpnga fler) för ett bättre filmklimat som jag skrev ihop i någon slags debattiver och ville få med andra intresserade på, men som jag sedan aldrig tog hela vägen och gjorde något av. Somliga idéer har ni anatgligen sett och hört i anrdra sammanhang, andra inte. Kan ju i alla fall väcka lite debatt och funderingar här.
Vi vill inte att Svenska filminstitutet skall skrotas – ett starkt
kulturstöd behövs i Sverige! Men vi vill att det ska nå fler personer och
gynna rörliga bilder och film. Det handlar inte bara om mer pengar till
filmen. Det handlar om att utbilda, skapa diskussioner och diskussionsforum.
Och det handlar om att bredda utbudet. Det är först om man stimulerar
publiken att upptäcka film utanför den absoluta mittfåran som man kommer att
vinna dem till biograferna och till svensk film.
Vi föreslår detta:
Annorlunda och okonventionell film
År 2006 behöver det inte kosta 10-15 miljoner att göra film: alla vill inte
göra långfilmer med jättebudget eller konventionella spelfilmer. Och alla
vill inte slå huvudet blodigt mot SFI i 15 år innan de får loss pengar till
en svindyr långfilm. Publiken ska ha möjlighet att se även andra filmer.
Vi vill se en svensk ²lågbudget²-satsning; en New Swedish Screen som årligen
ger fem debutanter chansen att göra långfilm.
http://www.dfi.dk/filmstoette/nds/talentudvikling.htm
Flytta makten från distributörerna
Vi måste komma bort från systemet där enbart distributörerna bestämmer produktionen.
Nu säljs filmen först in hos en av de fyra verksamma distributörerna, vilket
gör att det är publiksuccé som är målet. Filmer som inte är konventionella,
som söker något annorlunda, blir lidande. Ett förslag på att ändra produktionsrelationen till utbudet är att slopa35mm-kopian. Då skulle man spara ca 3
miljoner på varje långfilmsbudget. La man pengarna i en pott så skulle man
kunna göra fler svenska långfilmer. Distributörerna kunde sedan
lägga bud på de filmer som de vill visa på sina biografer.
Vi vill att kraven på filmkopia, tidslängd och biodistribution slopas från
filmstödet.
Mer pengar
Det nya filmavtalet som träder i kraft i år ger nya större resurser som
innebär att svensk film kommer att disponera ungefär en halv miljard kronor
årligen. Detta är mer än en fördubbling från 1999. Men de 310 miljoner
kronor som staten nu skjuter till är fortfarande hälften av vad den danska
staten bidrar med till filmindustrin i vårt framgångsrika grannland. Nej,
pengar är inte allt, men de behövs i en stark filmindustri.
Vi vill att stödet till svensk film dubbleras.
Andra sorters stöd
Vi vill se en differentiering av stödet till filmare. SFI:s pengar skulle
kunna fördelas av producenter. Just nu sitter två långfilmskonsulenter och
själva bestämmer vad som är ²kvalitet². Den makten behöver komma närmare
produktionen och delas ut av personer som till skillnad från
långfilmskonsulenterna tar en ekonomisk risk med projekten.
Det bör dessutom tillsättas en talangkonsulent som går igenom refuserade
manus en andra gång med en extra pott pengar.
Filmare ska inte enbart kunna få stöd utifrån en enskild manusidé. Ge dem
som bevisligen har något att komma med kontinuerligt stöd under en period av några år.
Filmkrönikan är skandal
En tung publicitetsapparat ska inte vara enda sättet att marknadsföra film.
Publiken ska få upptäcka även annan film. Det behövs en vital filmtidning.
Framförallt behövs ett starkt filmprogram i public service-TV. Att
Filmkrönikan är det största regelbundna filmprogrammet är skandal. Public
service måste balansera mellan konsumentupplysning och konsumentvägledning.
Filmkrönikans betygsätter enbart det som redan finns på repertoaren. Ett bra
filmprogram utforskar både det som visas och det som skulle kunna visas.
Vi vill se ett program där initierade personer med bred och djup kunskap om film utforskar regissörer, filmländer, teman. På det viset kan man erbjuda publiken en möjlighet att smaka på annan film än den som redan finns på repertoaren.
Den digitala revolutionen?
Biografen är en underbar visningsform. Självfallet skall SFI kämpa för att
få upp biobesökandet. Men år 2006 är film inte enbart långfilm på bioduken.
Film visas i mycket högre utsträckning i hemmet. Det är på Internet den
digitala filmrevolutionen sker.
Ett stort problem med det nuvarande stödet är att det inte finns några
pengar öronmärkta för utveckling och forskning kring digitala visningsformer
och digital filmproduktion.
Vi vill se pengar avsatta till forskning om digital film och digitala
distributionsformer av film.
PS Jag ogillar att ta Danmark som det eviga exemplet. Men jag gillar verkligen det danska systemet, där konsulenternas roll faktiskt verkar fungera mycket bättre. Jag tror det tyder på att det kanske inte är helt fel med ett konsulentsystem, men att det föreligger andra problem i det svenska systemet. Kanske på personnivå? danskarna verkar också ha fattat det här med att samarbeta, där etablerade regissörer tar nykomlingar under sina vingar. De stora satsningarna på ungdomar och film är också imponerande.
Dessutom: Dogma 95 må vara mycket, men som marknadsföringsjippo för en liten filmnation var det ett brilliant drag. För den som är intresserad av den danska filmindustrin, med bra, välgrundande och välinformerade teorier om små filmnationernas möjliga roll (till exempel varför vissa små länder har en filmindustri och varför andra väljer att inte ha det) i dagens och framtidens globala filmvärld rekommenderar jag Mette Hjorts bok Small Nation, Global Cinema
HYnek: Stående jävla OVATIONER! Mer sånt i svensk filmdebatt! Verkligen!
Och, fram för ett svenskt New Danish Screen, OMEDELBART! Och, som du säger, det scvenska filmklimatet är spå mycket snålare än det danska, på många olika sätt.
Charlotte: Du nämnde att Fassbinder och Herzog var produkter av en generös filmstödspolitik i Tyskland på 70-talet. Du får nog ta ett annat exempel än Herzog eftersom han har varit konsekvent mobbad när det gäller stöd i sitt eget hemland. Under lång tid sågs han ned på som spekulativ och med osunda ambitioner (han höll ju på med filmer som i första hand skulle vara internationellt gångbara - och blev det).
"Att välja en människa utan anknytning till kultursfären & utan profilering i kulturfrågor är i sig provocerande. Än mer provocerande är C S-C:s nyliberala hållning, som alla vet står den stick i stäv mot vad en majoritet i kulturlivet önskar sig. Att så strunta i de personer som människan ska basa över uttrycker ett visst förakt."
Är det en självklarhet att en viss grupp av människor, ett särintresse, på sitt område har en minister som den gruppen önskar sig? Det medför naturligtvis en och annan pervers komplikation.
Om jag blev degraderad till kulturminister och någon påstod att jag basade över personerna i kulturlivet skulle jag verka för att avskaffa allt vad statligt kulturstöd heter. Halvt av princip, halvt på ren djävelskap.
Allmänt, det verkar som att en stor del (men inte hela, av denna blogg att döma) av kultur-Sverige blivit hysterisk och inte kan tänka klara tankar just nu. Att Cecilia Stegö-Chilò blivit kulturminister betyder förstås inte att hennes tankar och idéer om kulturpolitiken , vilka de nu är, genomförs. Om vi tänker oss ett best case scenario så finns det en opposition som alldeles självklart motsätter sig en sådan politik. Det finns en stor majoritet av alliansens riksdagsledamöter som motsätter sig , och förmodligen en lika stor majoritet i regeringen. Kanske har kulturministern de mest radikala åsikterna av alla i som sitter i regeringen och i riksdagen, det gör sannolikheten ganska liten att hennes tänkta agenda är den som realiseras. Och om det ändå skedde så skulle det förmodligen inte hända inom de närmaste åren, och det skulle dessutom finnas kulturstöd i kommunerna och i landstingen.
Jag tror inte på någon revolution inom kulturpolitiken, inte än i alla fall. Men förhoppningsvis blir det en intressant debatt när de hon "basar" över lugnat ner sig.
Du har fel om Herzog, Munthe. Hans första filmer kunde göras tack vare de olika priser och bidrag som kom till under 60-talet. Både han o Fassbinder kunde starta de karriärer som så småningom gjorde dem internationellt framgångsrika tack vare en kombination av bidrag, priser o skattelättnader som inrättades i BRD på 60-talet med det medvetna syftet att få fram en internationellt bärkraftig konstnärlig film. Flera av hans sjuttiotalsfilmer gjordes med stöd av det filmavtal som gjordes mellan (den bidragsberoende) branschen & TV i mitten av 70-talet i BRD. Att han inte var/är allmänt älskad är en annan sak.
Jag är f ö tämligen kunnig vad gäller tysk film, främst tysk 70- och 80-talsfilm eftersom jag arbetar på en doktorsavhandling som involverar densamma.
"Om jag själv blev DEGRADERAD till kulturminister".... en stor del av kultur-Sverige har blivit "hysterisk...kan inte tänka klart"....Hur känns det att vara så uppblåst, Dennis?
F ö, även jag tycker Hyneks tankar låter bra. De går inte alls ihop med Kleinfelds nyliberalism.
charlotte: Det är inte Herzogs version av det hela i "Herzog on Herzog".
Charlotte: kul. antar att du känner till Thomas Elsaesser. Han har skrivit utförligt om tysk film; böcker om fassbinder och den inflytelserika Weimer Cinema and After.
http://home.hum.uva.nl/oz/elsaesser/
Elsaesser är årets Ingmar Bergman-professor vid Stockholms Universitet och håller i en kurs vid filmvetenskapen baserad på sin senaste bok European Cinema: face to face with Hollywood. Väldigt bra bok - ett kapitel handlar till exempel om hur europeiska filmer samlar kulturellt kapital på filmfestivaler - och en fantastisk kurs. Mycket av det som diskuteras där hänger ihop med debatterna här, som frågan om nationella/europeiska filmindustrier och det regionaliserade medialandskapet.
Charlotte: Jag tycker att både Kleinfeld och Hynek säger mycket vettigt - och att man i ett idealt filmsverige skulle kunna plocka det bästa ur deras båda idéer. Det viktiga just nu, i alla fall på filmfronten, är att det händer något och att man inte med skygglappar bara traskar på och fortsätter som man alltid gjort.
"Hur känns det att vara så uppblåst, Dennis?"
Det skaver. Jag har inte gått in kulturskorna än. Bra argument i övrigt dock, jag känner mig jätteövertygad.
Munthe: nej, det är det förstås inte. Även Fassbinder framställde ofta sig själv som motarbetad av systemet, "Ingen har fått så många avslag som jag" kunde han t ex säga (vilket förstås inte alls har med sanningen att göra). Man kan inte gå efter vad "primadonna-regissörer" som han & Herzog själva säger/har sagt om sin resp. ställning i hemlandet - kolla producentinfo på filmerna istället. Och eftersom du känner till Herzog vet du att han inte är sådär helt sanningsenlig alltid i andra sammanhang heller (men en j-igt bra historieberättare).:)
Hynek: yepp, jag känner väl till Elsaesser. En skrämmande produktiv man...
Dennis: tycker inte det är meningsfullt att argumentera mot en person som har din attityd.
Du slipper förstås, om du nu inte vill. Flisor, bjälkar, ögon och sådant.
Swedes should be forbidden to even work within the field of film altogether in my humble opinion. Its doomed from the start.
Its a rotten culture with soft p-correct thinking. What is there to be exressed when everyone has already come to the same conclusions as to the causes of certain social conditions.
There is no point to even debate the issue. Its like making tea from toilet water no matter how long you boil it you cannot change the fact of where it comes from ie. Swedes should stick to paper work and leave the creative and inovative end of it to the Danes and other mature Europeans.
Public Enemy #1.
Public Enemy: That's a bit harsh don't you think? SOME Swedish films are good.
No E.G. not at all...Its a bunch of power hungry greedy rats running the show...The entire pipe line is controlled by "You know who" and "You know who" has its agenda and will do whatever it takes to maintain control over media and the messages that get out to the public here...
The public is completely indoctrinated and without references or taste lacking in international perspectives concerning all subjects that could become "Storys"...
I think the entire endeavor should be thrown away completely...You can`t find anyone here is has pure enough intentions to steer it in the right direction...They are now trying desperatly to catch the wave of independance before it gets out and exposes how backward and pathetic the established system really is...
It stinks like a rotting corpse it needs to be buried and forgotten altogether once and for all...
Anyone with a genuine desire to do something authentic and relevant no matter what the genre must leave this country to do it...There is no hope...It will never get better...The corruption is not skin deep its to the very core of the structure...It needs to be demolished new wallpaper is not enough to cover up the stench.
Public Enemy #1.
I saw Gangster yesterday...AN amazing film by an amazingly gifted director...It is so Un-Swedish and fun, sensual and expressionistic something most of its critics don`t quite get after decades of kitchen sink drama...My prediction is that within the near future these guys will start understanding that Sweden is no place to make films if you have any real talent...Its nearly impossible to make money here and if you do its impossible to keep it...becasue its OH-SO-BAD to be good at something and get paid for it...My advice to anyone who reads this is to go and see the Movie and be open to the experience and be a judge for yourself...In other words don`t believe the hype, all the negative press is a very well thought out strategy devised to cripple all attemts at breaking out and being truely independant and free from the monopoly and its affiliates...What would happen if alot of people saw "Gangster" and liked it? Two "Darlings" in one year might be too much for the decision makers holding all the cards to account for. Maybe people would stop asking permission to be creative and then shut down SFI once and for all and do things on their own terms like everywhere else in the world...
I read complaints about type face on the poster and tight skirts??? Get a life...Get some balls...Shut up and trying making a movie with that kind of budget financed outside the system...Good luck.
The film is actually cutting edge in that it has the sensability of the gaming mind...This is where its all heading boys and girls so take note and learn something before you get left behind even farther than you already are.
Public Enemy #1.
I'm thinking you're someone involved in the project somehow, and I haven't seen Gangster yet - but I do agree with you that Swedish film press is very bad behaved when it comes to reviewing genre movies, or movies that are made outside the system or are different in any way. I don't believe that it is part of some strategy or plan from SFI (who I btw now work for), but I do think it has to do with dusty old values when it comes to "good" films.
Johanna Koljonen, a film critic colleague I not always agree with but always find her writings real interesting said that Gangster "wasn't a film that movie critrics would like, but a film where you could see that it was the film the filmmaker wanted to do". So, I really want to see it and make my own mind up.
I am involved in the industry not in the project directly. But as you are already aware of- (In this little stagnant pond everyone knows everyone else in one way or another)...Aside from that, turn your focus for a moment and take a look at the prior histories of the sitting consultants, check out their previous projects and affiliations and who is and has been getting funding...Just connect the dots and the big picture starts to ominously reveal itself...And take a look at who was sitting before them and what they are up to now, what companys and projects they are getting funding for and from who...
This is an old story and the only remedy is to pull the plug, not re-arrange a new line up or new pop-up shell like... Dvoted, Bratek, Rookie, Filmdelta, and a series of TV programs and web based platforms/windows, where the appearance of neutarlity can be maintained...
But you know as well as anyone who has been in the game long enough to have gotten a glimpse behind the smoke screens who is running the show...
Its not at all about making GOOD films, whatever that ideal is. Be it something that adheres to the politically correct treatment of social subjects or if the agreement that "Good" is commercial success in terms of a measurable record of attendance...That is not the real agenda.
The agenda is to keep control as long as THEY can and weather the storm of the New Government.
Why is everybody at SVT and SFI to the left of center? How can so many people with the same point of view gather at the same place without it infecting the output of production? Are they there to make films or to make propaganda films? Its not a mistake or an accident, people are carefully screened all the way from entrances into the institutions untill their admitance into the work place (which is also very closely informed by an unwritten point of view).
The few production companys out there getting all the booty are also in on it...
We are now at a cross road in Swedish film history...There is an entire generation with enough international savy and tecnical competence to crack the code of how to make and sell a film to a broader market...The day that happens all those institutions and the minions serving it will dispurse and cease to exist...THEY know that and are desperatly doing all they can to block anything made outside their little factory...
Thats what the festivals are all about, nothing more then show cases to motivate their own expeditures...How many films are denied yearly a platform because they are TOO GOOD and that showing an unbiased public what can easily be done without the permission of BigBrother? wouldn´t that facilitate the questioning of the entire monolithic structure including all of its disguised manifestation?...For example, the contestants and winners of GBG International film festival are all picked in advance- its part of the scheme for grooming careers, A spring board...What about that huge 1.000.000 prize, who does it go to and who does it pay??? Bratek- very clever indeed...
And those people positioned as gate keepers at GBGIFF, where are they now? one is at SFI running around, another has a site to influence public opinion and the third one is now a front person for Rookie...
And what is Rookie? Boys and girls read the fine print...IITS A MACABRE JOKE...Who are THEY trying to fool? Beware boys and girls-Its yet another spider web to catch any of you out there who might have cracked something on their own...
THEY know that their days are numbered any day now the dam will break and the walls will come tumbleing down and there will be no turning back...
THEY have to cut down anything that shows the way out of this corrupt system that bogs down the spirit of free thought and innovation. Anything or anyone who acts on their own authority without getting on their knees and begging for permission.
And this leads me to the case of "Gangster". What is a Gangster?...A criminal with some status. A breaker of laws and rules. A BAD BOY.
The Greek Myth Prometheus was one of those. He stole the fire from the Gods. And that really pissed them off.
So back to-Who are writing these reviews? Where do they come from? what are their pasts? and what are their political loyalties?...Connect the dots.
Its totally forbidden here to succeed on your own terms without apology or explanation. Attacking this film "Gangster" so ruthlessly is disgraceful and ugly...Its a personal agenda not a proffessional one based on fair play and perspective of the circumstances and climate it was created.
Its the most beautifully shot Swedish film I have ever seen in recent history...The photography is world class...
Its the only film I have seen where woman are so shamlessly violent and liberated in their treatment of men.
Its the only film I have seen in Sweden where people with different ethnic backgrounds interact with out it being in any way an issue or them being portrayed as victims.
And from an artistic stand point its a hybrid of several genres. Its actually succeeds in bridging the gap between the world of games and that of film which as you know is something very topical at the moment. Its a nightmare not a saga it a dark fairytale. An expressionistic vision...This film will be embraced abroad, in France and Germany where their traditions allow for variation and experimentation and RISK.
Sweden made its first vampire movie 2006. There was actually another script floating around for a couple of years but it never got to see the light of day for reasons unknown...Thats where we are.
These independant films whatever their quality (This one happens to be amazing) should be encouraged not spurned.
These FilmMakers are putting their asses on the line for what they love and believe in...Young people coming up should be told about taxes, treaties, investors, etc to assist them in getting things done internationally...But without the fucking spider sucking them dry...The spider is The Film Institute and anyone or anything in anyway connected to it...
Emma since you are working now for THEM maybe you should inform them of this exchange (If you havent done so already) so they have some time to scramble together a way to contain this diatribe before it spreads like wild fire.
Maybe their army of publicists can manufacture a strategy to rhetorically meet this very real challenge they are faceing.
Or perhaps they will try to buy me with some sort of prize or position as they did with Nils Petter Sundgren and Stefan Jarl after they publicly voiced their criticism.
Alas some of us can`t be bought...
There is much more to it then meets the eye. And alot is at stake for THEM. Its their propaganda machine. Their favorite tool of indoctrination.
Public Enemy #1.
Are you by any chance referring to Vampire's kiss? I worked as script on the pilot for that. I'm thinking we might have met?
I agree with you on quite a few things, and my husband Martin Munthe (Camp Slaughter, Stinger, Hjärta av sten) probably agrees on even more. When it comes to dvoted I think it was the best thing to come out of the new deal, and I'm proud to work with it. Hopefully I can somehow help inspire young filmmakers, give them new contacts and tools to go forward - and make films both within and ouitside of the system.
Emma I believe in your sincerity and your commitment.
In my opinion if you are genuine about helping and inspiring the young film makers then I urge you to tell them to study abroad, to work abroad, to work in English in order to escape the tyrany of mediocraty that rules here.
Tell them about finance, which books to read which workshops abroad to take.
Tell them to work for themselves and not feed the machine their work only to get a Tee-Shirt in return for their efforts.
Tell them to defy authority and take matters completely into their own hands and to maintain control over their own career destinys. To never sign over their rights to Memfis, Sonet, Or Filmlance.
Tell them to question everything and to think for themselves. Tell them they can make enough money by doing something in another country to never have to grovel at the feet of talentless beaurocrats again.
Let them see whats on the other side of the fence. Set them free without strings attatched. Tell them how to structure their companies so they can actually make a profit.
And don`t forget to tell them how to arrange ownership of their own equipment so they don`t have to turn to anyone who will filter the messages before granting them usage of those tools.
Set them free from the burden of having to perpetuate the messages of the PARTY in order to gain access to resources enabling them to execute their individual visions.
Ohterwise Emma to keep them bound and dependant to the system is really a dispicable act. One I think a person like yourself should perhaps reconsider.
Its not enough to have a terrace in Cannes and representatives at all the major festivals when the countrys output itself is so far behind everything else. Its a pathetic joke. It doesnt matter how it got that way it just has to stop at once and those who are driving this countrys talent into the ground must relinquish their power or they will have to be over thrown in another way. That process is already in motion. The kids and the public are not stupid.
You can`t have your cake and eat it to. It can`t be new,interesting,innovative,provacative, yet have the strings of the puppeteers constantly tripping them up every step along the way. Breathing down their necks at every turn to insure what? Quality? or what the climax stands for in terms of political message?
This system is very much like a big fat pimp sending its stable out into the world to bring back some booty to Mommy...Set them free without being obligated or indebted in anyway.
Knowledge is not enough. Everyone knows what I am saying is true. Everyone talks about this in whispers in fear that someone in a position to help or hurt might overhear them. It takes courage to act on the knowledge.
And that is what "Gangster" has done. Acted on the knowledge.
Tell the young film makers about Risk Capital and that its the only way to get something done here if you have any self respect and are not willing to kiss the fat ass of some CUNT in a petty position of power.
Tell them that in every other Western Democracy thats how it works. Tell them it actually is a buisness but that you can also achieve great ART in the attemt...
....In regards to the Vampire Film, yes I think it was called The Kiss. I read it many years ago when it was floating around as did everyone else. That script was also written by the author of Gangster.
...In other words that MAN was ahead of his time here. Just as many people who have been doing very interesting feature films within science fiction yet never seeing a dime from the Social Democrats or Communists...(Lets call a spade a spade because thats what it is really about) - (Unfortunately its all political not artistic nor at worst commercial) and not only being shut out but when they do complete a film all the channels and platforms are blocked to them since there exists a monopoly and concentration of power that dictates what gets out and doesn`t. But the same film the same shit can get through when done by their own inhouse people.
And as with all cartels they annialate the competition, in this case through a strangle hold on resources and the built in sanctioning of governmental robbery designed to sabatage any attempts at amassing enough wealth for any individual to act independantly of that system.
Transgressing that tabu is equal to heresy in this context and is severly punishable, If not directly from above the attacks come from below since people are reacting on reflex when this issue is concerned. I think its called jealousy.
"Gangster" managed to be born despite this backward culture. THEY swarm around it like vultures to tear it apart before it even gets to see the light of day...Where are all the Feminists and Multi-Culture people now? The film is ground breaking in its treatment of minoritys and woman...So what if the characters behave outside of a Genus Dramaturgi...Who cares...The film is fun lots and lots of fun!!!...Imagine that. Ever hear of Kill Bill? or Leon?...Matrix anyone?
The moral outrage this film has caused is ridiculous. Trying to dismiss it with a tone of indignant authority like a scolding Mother. Thats what alot of these reviews sound like to me. Its acceptable and fun when Almodovar plays with Kitch isn`t it? So whats the problem with some tits and ass? A couple of shoot outs? Isn`t that what an average Saturday night in town looks like?
Its all just sour grapes we all know that. Whatever the complaint is its still unjustified and totally out of proportion. You don`t swat flys with sledge hammers unless you have an ax to grind.
The people behind GANGSTER and lots of other film makers will continue fighting for what they believe in without bowing down or compromising as they have done through thick and thin for years and years. They will pick themselves up and dust themselves off. They will raise the nessesary capital one way or the other as any true international film maker or producer does. And they will build international careers while everyone else waiting in line at SFI will have to satisfy themselves with meagar bowls of porage clueless as to how opportunity passed them by.
WAKE UP...
Your LIFE is what YOU make of it...
Self made independant film making MEN and WOMAN within the international community look upon these feats (Gangster) with admiration and awe. It is a feat that commands respect within international circles.
Get with the program or step off and get out of the way because the locomotive is on track and gaining speed...Look out.
Public Enemy #1.
Public Enemy #1. I love you.
Oh get a room you two! :)
I definitely see what you mean, and I definitely feel that my version of an ideal film Sweden looks very different to that of many of my colleagues at Filmhuset. But, I would really regret not taking the oportunity to see how it works from the inside.
I know they are looking for writers for their new magazine - people who can be critical of SFI and the system. Poeple who can stir up a debate. I told them my husband would be perfect, but perhaps that would be a bit too nepotistic... You seem to fit like a glove too. Would you be up for it?
Unfortunately Emma my fee is an exorbitant one.
Formulas and blue prints are the work of Architects not layman.
I don`t work for peanuts and at the moment I am already employed, and very well paid.
Survival is the issue at hand.
Theirs not mine.
If there ideeed is serious interest in my services you are welcome to leave an email adress here for me to someone who makes decisions. Someone capable of negotiating a deal on their own with me. And I will contact them about a possible deal.
Public Enemy #1.
I am waiting for an offer or did they think they would get off the hook so easy? Monitoring my moves will not solve their problem, adjusting accordingly is not a sufficient disguise.
Second guessing my motives only reveals their inability to read with any amount of precision.
They are no match.
They are very vulnerable.
Tell them I am not fooled.
Arrange a meeting and lets see if we can work something out.
This is the last time I reach out with this sort of gesture. Make that clear to them.
Ignoring this overture with silence doesn`t mean they are not listening. I know they are.
If I don`t get a concrete serious responce I will go underground and the next time I make myself visible it will be to announce the termination of their institution and to declare a set of new principles along with introducing Sweden to a new line-up of qualified executives to herald in the new era of Film Production to my following and to the general public at large...
I can be reached here:
vaccinfilmproduction@hotmail.com
You know who I am.
Chill. :)
I took some time off last week, and didn't get to tell them about you til today. I will e-mail you a contact address right away.
Congratulations MARTIN MUNTHE on the INTERNATIONAL RECOGNITION ... YOU are recieving for the FEATURE FILMS YOU have Written, Directed, and Produced, Completely OUTSIDE of the Propaganda-Machine commonly known as SFI=The Swedish Film Institute.
http://www.variety.com/index.asp?layout=cannes2007&jump=features&id=2540&articleid=VR1117965329&cs=1
Maybe some of the Boys and Girls over at DVOTED will soon discover for themselves that the scent of cheese at the end of the Institutionalized corridors is a trap and the only way out ... IS OUT !!!
I think all the public ventilating about possible solutions to the issues at hand concerning the state of Swedish film is at this stage destructive.
The sole reason being that everything is monitored and incorporated into their ( SFI ) latest attemts att keeping up or at least giving the impression of doing that.
All the great advice is obsorbed by them (SFI) and still they maintain control. I don`t think that is an option.
As far as I am concerned my objective is to shut them down for good, not to have them (SFI) make reforms based on our free consultations.
An alternative way has to be penned and presented.
A DECLARATION OF PRINCIPLES that excludes their participation in any and every conceivable way.
Listen,there is no point whatsoever in continuing to debate this matter on this old blog post. The only ones who will read it is me and perhaps Martin. And how do you think that piece got into Variety in the first place? Hint: It was one of the girls at dvoted who made that happen.
Where do you suggest this debate continue?
What about over at Dvoted?
Absolutely!
I am making a documentary. Do Mr. & Ms. Munthe want to be in it? Its going to be Historic. It charts the last days leading up to the Institutions fall...
Is that a YES or a NO?
Skicka en kommentar