söndag, oktober 08, 2006

Söndagspotpurri

Off to see Boys in the band på Cinemateket. Läs vad Roger Wilson skrivit om den här.

Såg Firewall i helgen. Oj vad dålig.

(En fråga, varför har Exit fått så vansinnigt dålig kritik? Så dålig är den väl inte? Ovanligt snygg för att vara svensk film, och är helt okej - för vad den utger sig för att vara.)

--

Passa på att göra ett etikfilosofiskt test så här en söndag. Hittat hos Dahnielson.

Mina resultat:

1. Jean-Paul Sartre (100%)
2. Nietzsche (94%)
3. David Hume (88%)
4. Epicureans (72%)
5. Thomas Hobbes (71%)
6. Prescriptivism (70%)
7. John Stuart Mill (64%)
8. Kant (62%)
9. Stoics (59%)
10. Ayn Rand (54%)

och på 19:de plats: St. Augustine (25%)

14 kommentarer:

mattias sa...

Shit, "the cynics" hamnade inte ens bland de tio första på min lista. Hela min självbild rasar samman.

Anders Dahnielson sa...

Mattias: Då är det bara ut och leva som en hund på gatan och göra om testet med jämna mellanrum till dom hamnar lite högre. ;-)

Emma sa...

Före mig hamnade de på elfte plats, vilket också kändes hyfsat märkligt.

Anonym sa...

Mattias, byt namn! Det blir förvirrande annars... :)

The cynics hamnade på 19e plats med 17% för mig.
Kan ta min top 5:
1. Jean-Paul Sartre (100%)
2. Kant (91%)
3. Nel Noddings (79%)
4. Aquinas (70%)
5. Ayn Rand (70%)

Att Ayn Rand kommer på 5e plats ser jag som HELT osannolikt, min filosofi och ideologi brukar vara raka motsatsen...

Unknown sa...

1. Jean-Paul Sartr (100%)
2. Nietzsche (93%)
3. David Hume (92%)
4. Epicureans (86%)
5. Thomas Hobbes (82%)
6. Kant (78%)
7. Nel Noddings (75%)
8. Spinoza (71%)
9. Stoics (68%)
10. Jeremy Bentham (65%)

Vi är nog rätt lika Emma! ;)

mattias sa...

Om Exit - handlar den hårda kritiken inte bara om att Mads låter som Svenska Kocken i Mupparna?

Emma sa...

nacka ff-mattias: :) Could well be. Annars vet jag inte rikitigt vad de blir så ilskna över.

Anonym sa...

1. Jean-Paul Sartre (100%)
2. Spinoza (98%)
3. David Hume (84%)
4. Nietzsche (82%)
5. Stoics (79%)

Tja, Sartre och Nietzche hör väl hemma ungf där de hamnade, cynics; sjua. Men ibland kände jag nog att testet torde ha skiljt mer på vad man tror att människans moral är baserad på och om den har något värde. Vi tycks ju generellt förundras över svaren här, så nåt smålurt är det :d

Anonym sa...

tack för tipset - ska göra filosofitestet med en gång och är det inte angenämt att få skriva bara "Oj vad dålig" om en film :-) bloggen rules!

Anonym sa...

skumt, jag ville inte synas som "pennyhenny" det står att mitt displaynamn är "martin"- är det blogger beta som spökar härinne månne?
/morelli

Emma sa...

Pennyhenny/Morelli/Martin: Skumt. Igår skrev jag flera kommentarer som bara försvann. Bara så där. Bloggertrassel, helt klart.

Och jo, det är underbart att kunna säga Oj vad dålig. :)

mattias sa...

Mer om Exit: för vad den utger sig för att vara (vilket jag antar är en snygg och tät thriller i finansvärldsmiljö) tycker jag i coh för sig filmen är ganska undermålig. Lite för mycket som inte funkar -skärgårdsdoktorn som psyko till exempel. Samtidigt är den ju inte på något sätt sämre eller unknare än varenda jämrans Beck/Wallander/van Veteren-thriller.

Emma sa...

Den senaste Beck-filmen, som ändå fick hyfsad kritik, fick mig att sitta med skämsfingrarna framför ögonen. Den var inte okej någonstans. Eller jo, Mikael Persbrandt var väl ok.

Anna Nio sa...

Jag insåg att jag kanske skulle bekänna att jag lånade det här testet också. Undskuld. Verkar som att jag är nästan den enda som inte är Sartre dock, hm.