tisdag, april 17, 2007

Avlyssningen.

Eftermiddagen har ägnats åt att skriva ut telefonare jag gjorde förra veckan, ord för ord för ord för ord....zzz.....zzzzzz.....zzzz. Tills jag var tvungen att spola tillbaka och lyssna lite mer noggrant. No, he didn't?! Men, jo. Ett av intervjuobjekten tog med mig på toaletten. Jag är helt säker. Hörde till och med efterskaket och de sista små dropparna. Åh. Mitt liv är så spännande.

--

Avlyssningen är för övrigt ett måste för dem som inte sett den än. Och apropå Gene Hackman såg jag French Connection igen häromdagen. Dagen innan det såg jag om Mannen på taket. Widerberg har ju kärleksfullt snott ett och annat från den förra, men fan vet om inte Mannen på taket är bättre.

--

Mannen på taket hade för övrigt premiär på min födelsedag. Recensenten Jurgen Schildt menade dagen efter premiären "att 1 oktober 1976 blev ett meningsfullt märkesdatum i svensk filmhistoria". Dagar av hybris brukar jag tänka att jaa, absolut.

9 kommentarer:

eff sa...

Mannen på taket är underbar. Jag har DVD-utgåvan med två skivor, dokumentären som följer med där är skön, tycker jag. En massa gamla rävar som snackar skit om hur Widerberg gjorde si, gjorde så. Hur han skitsnackade tokigt höjdrädde Hirdwall till att tacka ja till rollen som mannen på taket (sen syns han typ i fem filmrutor). Stor humor.

Tycker Tomas Hellberg är så jävla bra som Gunnvald Larsson. Lassgård var bra också, men jag gillar Hellberg bäst. Och Wollter. Och Lindstedt! Den är sååå bra.

(Shit, du nämner en film jag kan prata någorlunda intelligent om. Annars är det bara en massa jag bara hört namnet på, och min kulturhatt är mest för syns skull. Plommonstop är fint.)

gudmundson sa...

Namnet. Vi vill ha namnet!

Urologen sa...

Gudmundson - Jag också.

Avlyssningen är ju närmast legendarisk, eller vad kallar man en film som alla pratar om men betydligt färre har sett?
Ganska inspirerad av Blow up, fast bättre?

Överhuvudtaget gjordes det väldigt många riktigt bra filmer på sjuttiotalet.

Anonym sa...

Måste absolut kolla upp vad som hände av filmhistorisk vikt 1 november 1964... :-)

Anders sa...

Avlyssningen är lätt en av 70-talets bästa filmer. Och icke att förglömma: En av de bästa svenska titlarna på en film.

Anonym sa...

Jag förstår inte vad som är så bra med Mannen på taket. Äckliga 70-talsmänniskor som alla ser ut att gå på heroin, fotot är under all kritik och långt värre än alla skolfilmer jag någonsin sett och det "bästa" av allt; barnbajs! Widerberg var, just det, "widrig". Nä fy för den filmen.

Vilken tur att något annat bra kom på premiärdagen iaf ;-)

Emma sa...

Eff: Jo, den där dokumentären låter onekligen påskina att ett och annat hände på den där inspelningen - och säkerheten lär inte ha varit de bästa i de där takscenerna. Tvivlar på att man ens skulle få spela in en film på det sättet idag utan att få polis och/eller Thomas Bolme på sig.

Gudmundson och Max: Det får ni inte. :) Och Max, Avlyssningen är väldigt mycket bättre än Blow up. Tycker i alla fall jag. (Och jag undrar förresten om inte den allra bästa 70-talsfilmen är en annan Hackman-rulle: Fågelskrämman.)

John: Hittade bara att den här killen föddes då, och det känns inte särskilt filmhistoriskt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Daran_Norris
:)

Anders: Tycker du inte att Lagens våldsamma män, som French Connection hette på svenska, knäcker det med några hästlängder?

Anonym: se om den! :)

Anders sa...

Ja, fast det är ju bara undertiteln. Det var för övrigt ett intressant fenomen ett tag det där, att man la till en förklarande svensk undertitel till den amerikanska originaltiteln. Typ "Boxcar Bertha - rånar och älskar" eller "The Kindred - han finns i källaren".

Och: Jag håller med om att skådespelarinsatserna i Fågelskrämman är bland Pacinos och Hackmans bästa, men manuset? Mja.

Robert Karlsson sa...

Avlyssningen är verkligt lysande! Skulle vilja utnämna den till Francis Fords bästa utav dem jag sett (Dracula, Gudfadern-filmerna, Apocalypse Now Redux). Gene Hackman är lysande.