fredag, augusti 29, 2008

drömtydning for dummies

Drömde inatt att jag var i en butik och letade kappor. Jag sa att jag var ute efter något som var "rockigt och cool, men samtidigt klassiskt och elegant". Det plockades fram en kappa, inpackad i silkespapper. Den såg inte ut att vara något att ha vid första anblicken, men när jag tog på mig den var den exakt vad jag letat efter länge. Jag tittade mig i spegeln och var helt lyrisk över hur jag den var. Sen såg jag prislappen. 12 600 spänn. Och sen började jag böla för att det skulle kosta så mycket att vara den jag ville vara. Analyze that.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Jag drömde att jag skulle sälja en jacka till Emma Gray Munthe. Hon hade inte råd med jackan utan fick gå ut i det svala höstvädret utan jacka. Hon bölade för att hon inte hade råd med jackan. Böla inte sade jag. Det gör ingenting. Det finns värre saker. Och jag hade rätt. Utan jacka och iklädd inte mycket mer än en halv kjol dröjde det inte länge förrän hon fick lunginflammation.

Anonym sa...

En kappa skulle det visst ha varit, men sensmoralen är densamma, klä dig rätt, ät nyttigt och ta hand om dig annars går det inte bra.

ogeretla sa...

Hmmm, du känner dig trött och lite hängig och.... håller på att förvandlas till Blondinbella. Skyddsmekanismer i hjärnan har redan inletts. Processer som ska förhindra dig från att märka när du börjar skriva på intellektuell mellanstadiesvenska.. och börjar dela ut skönhetstips. ;-)

Emma sa...

Lars: Haha!

ogeretla: Åhå! Så pass?

Anonym sa...

Emma, du som är recensent, svara mig hur följande hänger ihop. Miami Vice (den nya) får som ett genomsnitt 3or i betyg av svenska recensenter. VISSA Beck filmer eller Wallanderfilmer får samma betyg i genomsnitt.

Hur hänger detta ihop? Visst, recentioner är personlig smak och så, men det är ju sån jävla klassskillnad så det är löjligt och ändå får de ungefär samma betyg. Är det inte så att många svenska filmers betyg blir lite "för att vara svensk" betyg?

Emma sa...

I min bok hönger det inte heller ihop. Det är galenskap. Och såklart, betygen är satta efter någon form av "bra-för-att-vara-svenska-bra"-standard.

eff sa...

Typisk niacinbrist-dröm.

Emma sa...

Det var värst.

Johannes Edmark sa...

Jag undrar vad lärjunge Jung skulle ha sagt om dina drömmar...

Själv drömmer jag ofta om kappor i sådana prisklasser. Dock i vaket tillstånd.

Johan Ahlin sa...

Du är utsatt för förtal, det är den gängse uppfattningen om drömmar med kappor involverat, jag skojar inte;)

eff sa...

Jag såg förresten idag en man med en trench coat som såg ut lite som en badrock. Det kan väl aldrig vara ett positivt omdöme?

Anonym sa...

hm det betyder att du fryser men saknar medlen till att höja värmen i lägenheten vilket skulle leda till höjd elräkning, eller så är det bara ett tecken på att du bör stänga dina fönster,sommaren är över och luften har blivit kallare.

du kan också skådat in i framtiden å sett dig själv nån månad in i tiden, men nu kan du tänka yes! julrea bara 4 månader kvar and 50% off!

Emma sa...

Eff: Nej, badrockstrenchcoat låter verkligen inget vidare. Vad sportades för skor till denna ensemble?

Hmm. Enligt Dream moods betyder kappor i drömmar följande:

"To see or wear a coat in your dream, symbolizes your protectiveness and defensive persona. You may be isolating yourself. Consider also the color, appearance, and type of coat for additional significance."

Min drömkappa gick ner till fötterna, var slimmad och lite i pansargotmilitärstyle med styv strutkrage som gick upp nästan upp till hårfästet och hade en hel del extra remmar och knappar. Den var verkligen ruskigt snygg. Men ja, ganska protective på det stora hela.

Emma sa...

Och, den var GIVETVIS svart.

Emma sa...

Svart enligt Dream Moods:

"If the feeling in the dream is one of joy, blackness could imply hidden spirituality and divine qualities."

Ha!

eff sa...

Svarta skor. Ej sneakers. Tror han skulle vara välklädd.

Emma sa...

Mystiskt. Det låter ju inte så välklätt.