måndag, augusti 18, 2008

Absolute Opera

Sommaren har inte bara burit ett underligt målarboksbehov i sin famn, den senaste veckan har jag utvecklat ett annat, helt nytt sug. Efter opera. Eftersom jag är en barbar som kan absolut ingenting om opera tog jag några stapplande nybörjarsteg idag och köpte Best of-samlingar - Pavarotti, Maria Callas och Jussi Björling - som förmodligen skulle få vilken fantast som helst att skaka av tillbakahållen, indignerad gråt. Så, vad är nästa rekommenderade steg? Anyone?

(Är jag förresten ensam om att ha ägt Absolute Country, Absolute Reggae, Absolute Reggae 2, Power Ballads, More Power Ballads och Even More Power Ballads? Det är jag va? Jag skyller allt på Älmhult. Det var inte mitt fel.)

19 kommentarer:

Anonym sa...

Typ ... operabesök? Musiken är ofta den viktigaste poängen med opera, tycker jag, men det är scenen som ger den en kontext och ett sammanhang. De senaste fem åren har jag gått på fem gånger så många operaförställningar som biofilmer, och du bor väl til och med i en stad då du inte ens behöver åka någonstans för att göra det?

//JJ

Emma sa...

Jo, det ska jag ju förstås göra. Är det något som går/ska gå på Operan som du kan rekommendera? http://www.operan.se/

Johan Ahlin sa...

Försök få biljetter till Wagner, Ringen alltså. Kanonmusik. Feta människor i Gotiska kläder är aldrig fel.

Anonym sa...

"Är jag förresten ensam om att ha ägt Absolute Country, Absolute Reggae, Absolute Reggae 2, Power Ballads, More Power Ballads och Even More Power Ballads?"

Eh, nej. Jag skyller på att jag vann Absolute Country.
Fast Absolute Reggae 1 och Power ballads skulle jag nog kunna sätta på även idag, om det inte vore för att de legat på vinden hos mina föräldrar i ett antal år.
Absolute Country skulle jag inte ens låta komma nära min CD-spelare.

Anonym sa...

Du får absolut inte missa Bohème på Operan. Ståpälsvarning utfärdas! La Traviata är inte heller helt fel.

Anonym sa...

Jag skulle satsa på en opera av antingen Puccini (bl a La Bohéme) eller Verdi (bl a La Traviata). De är ganska lättillgängliga och meoidiösa.

Min favorit är Madame Butterfly (Puccini) som är galet bra. Drömmen är ju att se den på Metropolitan Opera i New York.

Lisa sa...

Rigoletto är rysligt bra!

Emma sa...

Tack för tips!

Nordh: Nja, alltså. Vetefan om Absolute Reggae skulle få släppas in i min cd-spelare igen. Men Absolute Country... Hmmm. Kanske. Mest för att det var så länge sen. Powerballaderna har fortfarande en speciell plats i hjärtat, förstås.

Anonym sa...

Operadille! Något som bara måste testas. Jag rekommenderar valfri opera av Verdi. Spela den flera gånger under fyllan så den sitter, få operadille dagen efter, utbrist "Martin, inte visste jag att du kunde sjunga opera", kom på att det kan han nog inte, inse att det är du som fått operadille och rusa ut i full panik.

Anonym sa...

Jag har haft svårt för opera i det förflutna, men jag bölade faktiskt på Rigoletto. Och om de spelar nån lovande opera på Drottningholms slottsteater nån gång måste du gå dit. Det är en fantastisk lokal. Totalt värt.

Emma sa...

Jag har också rätt svårt för opera, egentligen. Men det är något med hur kroppen reagerar innan huvudet. Gåshud, tårar i ögonen, rysningar - medan hjärnan försöker protestera.

Emma sa...

Och, tack för tips förstås!

Unknown sa...

Eftersom du redan köpt några best of samlingar så börja med att se vilka kompositörer du verkar gilla. Prova sedan någon komplett opera av denne.

Av vad operan kör nästa säsong:

Askungen och Barberaren är bägge godkända uppsättningar sen kanske inte Rossini är gåshudsframkallande men klart underhållande.

Av Puccini-operorna så har ju alla en god uppsättning av kända stora arior. Till skillnad från Andreas ovan så tycker jag rejält illa om Boheme-uppsättningen (gillar inte omotiverade byten av tidsepok och 1980-talet ger så fula kostymer ;-).

Wagners Tristan och Isolde, fem timmar Wagner kan knäcka många nybörjare men chansen att höra Nina Stemme uppväger det mesta. Och om du har tur så visar det sig att Wagner är din typ av musik.

R Meyers obildade avkomma sa...

Cecilia Bartoli är den stora CD-operasångerskan (för alla operabuffs som inte syns på Operan)... Hennes album från Decca är grymt snygga med små hårda böcker osv. Prova "Opera probita"!

Hon är dessutom operadetektiv läs den här artikeln från SVD

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_259025.svd

Anonym sa...

Allt detta vet du säkert, men kan ändå inte låta bli att påminna om att:
När Du ändock är i farten bör Du ju se (om?) filmatiseringen av Mozarts Don Giovanni som regisserades av Joseph Losey som nyligen utgavs med en exklusiv digital remastering (Second Sight, tror jag). Denna opera är antagligen en perfekt språngbräda till bredare operakärlek, även om Bergmans Trollflöjten också funkar. Själv tycker jag att det klassiska temat av Don Giovanni är roligare och mer tacksamt för film.

På tal om opera bör man ju heller inte missa den första ljudinspelningen (någonsin, tror jag) av Caruso's "O Paradis" från 1907. Den ÄR magically outstanding!

Anonym sa...

Svaret är väl givet. Vad som helst med Paul Potts.

Anonym sa...

Upptäcktsfärder i melankolins skugglandskap?

Et in terra pax - ur Vivaldi's Gloria, är smått djävulsk...
(länk i aliaset, ajabaja). Men den bästa versionen jag hört hittills av den (och så blir de lite filmtema också) finns i en gammal 'Jon Voight' åttiotalsrulle - Runaway Train.

Anonym sa...

Hej Emma
Du får absolut inte missa att kolla in Opera på Bio. I höst visas Opera - live från Metropolitan på digitala biografer i hela Sverige. Lördagsmatiné i NY = primetime i Sverige. I Stockholm (med omnejd) visas operorna på Klarabiografen i kulturhuset, Spångafolkan, Folkets Hus i Kallhäll och Vågen i Nynäshamn.

Emma sa...

Vilka bra tips, tack snälla!

Vickan: Haha, Paul Potts! Jag börjar ju såklart böla varje gång jag ser de där YouTube-klippen.

ogeretla: Oh, Runaway Train är ju lite av en favorit. (Men jag vet inte om jag minns något operainslag? Måste se om!)

Mathias: Ja, det där ska jag absolut försöka gå på. Jag är väldigt nyfiken på hur det funkar att se på duk på det sättet.