lördag, maj 03, 2008

A M Homes

Upptäckte henne i och med This book will save your life och har läst mig bakåt, nu har jag bara The Mistress's daughter och Music for torching kvar. Novellsamlingen Things you should know fick mig att gåshudsgråta och klappa lite på omslaget flera gånger igår. Många av hennes karaktärer är så fruktansvärt osympatiska, de har fastnat, de är plågsamma för sin omgivning, de förstör nästan allt och alla de tar i fast de verkligen försöker att inte göra det. De är lite som Mårran i Mumin-böckerna, Nicole Kidmans figur i Margot at the wedding och privata småmonster som dyker upp med jämna mellanrum. Överjävliga, ensamma, små och nästan outhärdligt sorgliga. Jag tycker så väldigt, väldigt mycket om dem.

ur Please remain calm, en av novellerna i Things you should know:
And what if I truly gave it up, if I said, yes it is a beautiful day, yes I am incredibly lucky - one of the luckiest men in the world. What if I admitted it, you are my best friend, my favourite fuck, my cure. What if I say I love you and she says it's over. What if that's part of the game, the dance? I will have missed my moment, I will be shit out of luck - stuck here forever.
"Why do you put up with it?"
"Because this is not you, " she says. "It's part of you, but it's not you. Are you still going to kill yourself?"
"Yes," I say. Yes I am, to prove I am independent, to prove I still can. "I hate you," I tell her. "I hate you so much."
"I know," she says.
My wife is not without complications of her own. She keeps a baseball bat under her side of the bed. I discovered it by accident - one day it rolled out from under. Louisville Slugger. I rolled it back into place and have never let on that I know it's there.

4 kommentarer:

Anonym sa...

upptäckte Kennedy när Andres Lokko alltid tjatade om henne i Bibel och var han nu skrev mer för tio år sedan och har älskat henne sedan dess. Kul att vi blir fler!

Emma sa...

Hmmm. Som jag ser det finns det cirka två möjliga anledningar till att din kommentar för mig är helt obegriplig:

1) Jag är helt slut i luvan.
2) Du var en aning berusad vid kommentarstillfället.

Vilken Kennedy syftar du på? Är det någon jag också skulle älska? Berätta!

Anonym sa...

Nu blir jag lite skev i min syn på livet. Började optimistiskt med This Book Will save Your Life för nåt år sen men tyckte det blev sockersliskigt med munkarna redan efter ca 60 sidor och lade den åt sidan. Ska jag ge den en chans till alltså? Gillade typ första 20 sidorna men jag hatar klyschiga matbeskrivningar där det är frigjort och livsoptimerande att äta "syndiga" sötsaker.

Emma sa...

Hmm. Jag tyckte hemskt mycket om boken, och det där minns jag inte ens - det är annars något jag också är allergisk mot. (Undvik för allt i världen The Jane Austen book club. Vidrig på den fronten, och många andra.) Men prova igen! Om det inte funkar är Homes andra böcker mörkare - ta i så fall kanske hellre Jack.

En annan sak som är fullständigt vedervärdigt är när kvinnor skildras som Livsbejakande för att de äter med fingrarna. Mjusch.