onsdag, augusti 08, 2007

7 lästips

1. Glancing, cruising, staring - queer ways of looking. Hittat via GreenCine Daily.

2. Back to basics - Talking to Paul Verhoeven. Också från Bright Lights. Guldgruva! Queerfilmsdokumentären Here's looking at you, boy som gick på SVT häromkvällen fick mig otroligt nyfiken på Verhoevens Fjärde mannen som jag inte sett. Än. (Apropå queer ways of looking: dokumentären gjorde mig förresten också rejält förvånad, över att Wolfgang Petersen gjort en film som ses som queerklassiker - jag hade aldrig hört talas om den - vilket kanske gör Troja något mindre förvånande, men inte desto mindre modig, rent mans-huds-mässigt. Inte så mycket bättre dock.)

3. Before The Green Door - The Mitchell Brothers, the counterculture, and hard-core's beginnings. Också från Bright lights.

4. Spielberg mulls quitting olympics to pressure Chinese on Darfur. Missade det här under semestern, tydligen har Mia Farrow kallat Spielberg för "en Leni Riefenstahl".

5. Ten pop culture references to Antonioni and Bergman.

6. IFC news podcast #39: The most disturbing sex scenes of all time.

7. Ebert strikes back. Jonathan Rosenbaum och Roger Ebert bråkar om Bergman.

--

UPPDATERAD: De danska Arn-medfinansiärerna DR får nys om SVTs avhopp genom att läsa på SVTs hemsida. Snyggt.

5 kommentarer:

Rött och Svart sa...

Kul att du blivit intresserad av tidiga Verhoeven. Om du vill läsa mer om Verhoeven ur ett queerperspektiv kan jag rekommendera min egen C-uppsats (skrev den 2001/2002) som heter "Queer as Verhoeven - en queerteoretisk läsning av två Verhoevenfilmer". Filmerna jag skriver om är just De Vierde Man (se den!) och Spetters (min Verhoevenfavorit). Finns i Filmhusbiblioteket.

William

Emma sa...

Ah! Tusen tack för tipset!

Niklas sa...

Guldkorn!. Har än så länge bara hunnit läsa 5 och 7 men är mycket nöjd. Får se om jag lyssnar på 6:an ikväll. Tack!

AOC sa...

Hej!
Det var superkul igår på skivan!
Insåg att jag och lina inte pröjsade för taxin. Det var inte så snyggt. Jag var full i alla fall. Ser jag dig ska jag ge dig pengar.

Emma sa...

Niklas: Så lite så. :)

Eric: Äsch, det är lugnt! Lovar. :)