tisdag, maj 28, 2013

Fast & Furious 6 ++


Regi Justin Lin, med Vin Diesel, Dwayne Johnson, Paul Walker. 
ACTION 
Först: mullrande motorljud och två bilar som kör alldeles för fort längs slingriga bergsvägar. Det ska födas barn, visar det sig. Idylliskt familjeliv - Brian, Mia, bebis, morbror Dom plus flickvän - utbryter. Deras kriminella liv är över, Doms gäng har dragit sig tillbaka och spritts för vinden efter den lyckade mångmiljonkuppen i förra filmen. Lugnet varar givetvis inte länge. Forne motståndaren agent Hobbs dyker upp för att be om hjälp med att få stopp på en grupp specialmotorburna terrorister. Dom & co erbjuds amnesti i utbyte, men övertygas först när Hobbs visar en bild på en av terroristerna. Det är Doms ex, den förmodat mördade Letty! Är det en bluff? Om hon lever, varför har hon slagit sig ihop med terrorister? Strunt samma. Familjen framför allt!  
I ”Fast five” övergick man från street racing-fokus till en blandning av parkour-på-tak-action och biltät kuppfilm. Var och en i teamet hade plötsligt specialkunskaper som tog dem in dit ingen annan ens haft tanken på att försöka ta sig. Det var en lyckad utveckling av konceptet, och det är lovande när gänget samlas igen. Dessvärre visar det sig snabbt att upplägget inte alls är detsamma. Var och en bidrar med just ingenting utöver att de då och då samlas i ett rum fullt av datorer, kör bil och slåss. (Där är MMA-stjärnan Gina Carano ett välkommet nytillskott.) 
”Fast & Furious 6” är utan tvekan dummare och mindre charmig (Dwayne Johnsons charm är till exempel sorgligt outnyttjad) än föregångaren, men lever förstås efter uppföljarmottot “Större! Högre! Mer!”. Resultatet är imponerande spektakulärt, men när det blir som mest överdrivet saknas glimten i ögat som krävs för att de ska kunna komma undan med det. Det som i stället bjuds i humorväg är spridda pajaserier som inte passar in. Vad värre är, scener av sentimental såpa är också insprängda. När då samtliga actionsekvenser är på tok för långa och det finns så lite andrum mellan dem att man till slut inte orkar engagera sig i vad som händer vem och varför känns den utfyllnaden extra onödig. I de scenerna blir det också extra tydligt att Vin Diesel inte har mer än en halv sträng på sin uttryckslyra.
 Publicerades i fredagens Aftonbladet.

Inga kommentarer: