måndag, februari 06, 2012

kulturlogg v. 4 - 5

The Descendants Hollywoodputtrig, med svarta sorgkanter. Oväntat mörk humor tittar in då och då i övriga Clooney-som-vilsen-pappa-myserierna.

Larry Crowne Jag har en soft spot för både Tom Hanks och Julia Roberts, så det gick liksom inte att värja sig för charmen. Men var den inte himla... omycket fingret på sin samtid? Små sms-texter i bild känns liksom 2001 och koreansk film om tonårsgäng med Hello Kitty-mobilsmycken? Och de där småsparkarna som var löst riktade åt all things internet/bloggeri/surfande? Lamt, lamt, lamt. Men, som sagt, charmig film ändå.

What just happened? Mycket underhållande om och inifrån filmbranschen. Och, det var länge sedan jag såg Robert De Niro så bra. Hur har den där filmen helt kunnat flyga under min radar? Hade inte ens hört talas om den?! Bygger på Art Linsons biografi What Just Happened? Bitter Hollywood Tales from the Front Line - som jag blev nyfiken på, och så blev jag påmind, igen, om att jag borde se Where the buffalo roam.

Sarah Palin - You betcha! Verkligheten överträffar dikten osv. Visas på Tempo i mars, och Nick Broomfield och Joan Churchill gästar festivalen. Biljetterna släpps den 14 februari.

Järnladyn Se några snabba tankar här.

Alper Så inte en ny Dogtooth. Men, för all del, snygg.

En gång i Phuket Oväntat småputtrig!

Big fan Njä.

--

Det har gått lite si och så med läsande och filmtittande de senaste veckorna. Ungen sover inte så bra. Mest beroende på hosteri och snörvlande. De här dagisbacillerna är inte så skoj, för någon - och folk säger lite casually att "det är så första halvåret". Första halvåret?! Vi har knappt varit riktigt friska en dag sedan hon började i november. (Annars går dagis över precis all förväntan bra, så här långt. Glädjen! Dagis, vilken jävla grej!)

6 kommentarer:

Josefine sa...

Tack för tips om "What just happened"! Den hade jag helt missat.

Och. Minns när min unge började på dagis. Jag var förkyld i ett halvår. De bara avlöste varandra. Har aldrig varit med om så dödliga (kanske att ta i) virus som dagisvirus. Gick till läkaren till slut som bara "du får försöka träna i en lucka så att du stärker immunförsvaret för nu bryts det bara ner" eh jippie?

Emma sa...

Haha! Ja. Nä. Dagisvirus är tydligen inte så många människors starkaste gren.

Emanuel Almroth sa...

Har du sett The Artist?

Anonym sa...

hej Emma! du är en superb filmkritiker. kan du ge tips på roliga filmer som är skrivna för kvinnor, alltså som bridesmaids. motsvarigheten till grabbiga gänghäng film fast för tjejer.
trevlig helg

Emma sa...

Sorry för sent svar!

Emanuel: Ja. Den är bra, men jag är kanske inte lika såld som många andra. Har du sett den?

Anonym: Tack för komplimangen! Den enda som dyker upp på rak arm är Snygg, sexig och singel (eller The Sweetest thing som den hette i original) - men jag minns inte om jag tyckte att den var så kul... Sett den? Har du kommit på några andra?

Emma sa...

Och förresten, Whip it! borde också kunna hamna i den kategorin. Har du sett den?