måndag, februari 20, 2012

Carnage ++++

Komedi

Regisserad av Roman Polanski med Kate Winslet, Jodie Foster, John C Reilly m fl

Två par som aldrig tidigare träffats ses i en lägenhet för att diskutera det här med att deras barn hamnat i slagsmål med varandra. Hur löser vi situationen? Vem står för tandläkarkostnader? Skulle någon vilja ha lite mer päronpaj? Det börjar lugnt, men spårar snart ur. ”Carnage” är så obekväm att man glömmer att andas och gömmer ansiktet i händerna, den är svettigt klaustrofobisk och så galen att den känns alldeles, alldeles för sannolik. Och, den är fruktansvärt rolig. Garanterat det roligaste du kommer att se på svenska biografer i år. Filmen vilar tryggt och tungt på skådespelarna, och Kate Winslet, Jodie Foster, John C Reilly och Christoph Walz är fullständigt lysande tillsammans.
Recensionen publicerades i fredagens Aftonbladet.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm... Tyckte det var en grov, övertydlig, hysterisk buskisliknande film. Dessutom svår att ta på allvar eftersom våldet sonen råkat ut för var såpass allvarligt. När gjorde Polanski något bra senast (förutom Pianisten)?

Catherine sa...

jag tyckte inte att den var så bra, jag blev lite besviken..

Emma sa...

Anonym: Tyckte du det? Oj! Men håller anars med om att han inte gjort så mycket bra på senaste.

Catherine: Hade du höga förväntningar kanske? Jag såg den utan att veta nästan någonting.

Anonym sa...

Jag menar, skulle någon slå ut tänderna på min son, skulle man inte köpa några tulpaner, inte skulle ens lojalitet vackla (såsom John C Reillys gjorde). Och kräkscenen, och att Foster sedan försöker rädda Coffee-table-böcker - BUSKIS!

Emma sa...

Fast det där med tandgrejen - kändes det inte lite som om Fosters figur överdrev det där? Men ja, jag kan absolut se hur man kan tycka det är buskisoverkligt. Kanske just det där överdrivna som gör att jag tycker det känns alldeles sannolikt och på riktigt. : )

Anonym sa...

Varför tog manusförfattare i så hårt när de skulle beskriva skadorna? 2 permanenta tänder av, några implantat går ej att sätta dit, en tand på väg att dö, svullet ansikte (jag hade sett rött om ngt sådant hänt min son)... Litar väldigt mycket på ditt omdöme (utan att ha sett "police" förstår jag precis dina invändningar t.e.x), och var kanske kanske lite för peppad, blev kanske därför lite besviken. Keep up the good work annars :) !!

Emma sa...

Ja, höga förväntingar är allra oftast ett otyg... Hade som sagt inga alls på Carnage, så det bidrog säkert.

Emma sa...

Ja, höga förväntingar är allra oftast ett otyg... Hade som sagt inga alls på Carnage, så det bidrog säkert.