måndag, februari 03, 2014

The look of love +++


Regi Michael Winterbottom, med Steve Coogan, Imogen Poots, Anna Friel m fl
DRAMA
Förra fredagen visades Michael Winterbottoms “The look of love” på Göteborgs filmfestival, i dag har den premiär på TriArt.se och Telias VoD-tjänst. Vanlig biopremiär blir det först i juli. (Ett experiment för att undersöka om det slår negativt mot biovisningarna. På tiden!) Filmen kretsar kring verklighetens Paul Raymond, som i 60-talets London startade ett porrimperium och blev Storbritanniens rikaste man. När Winterbottom och Steve Coogan jobbade tillsammans på “24 hour party people”, om Tony Wilson och Factory Records, var resultatet skruvat - och mycket bra. Den här gången har de gjort en traditionell sak utan krusiduller. Standard. Coogan går på halvfart, miljöer och kläder är fläckvis retrokul. Det är fixat och polerat och halkar runt i mellanrummet mellan lagom roligt och lagom gripande.

(Aftonbladet 14-01-31)

2 kommentarer:

Arsen sa...

Har alltid gillar dig som recensent. Du är ofta nyanserat, vilket jag gillar. Men jag undrar hur du gör för att själv hantera kritik? Jag tycker att idén om att en recensent, som kritiserar en film och sedan i sin tur får negativ kritik då och då är intressant. Plus att du är gift med en regissör som kritiserats mycket av kritiker. Kanske en omformulerad fråga, man jag ser en intressant paradox i allt det där :)

Emma sa...

Förlåt för sent svar - om du ens ser den här...

Hur som helst: Tack för komplimangen! Ser inga problem alls med att få kritik - så länge det handlar om hur jag skriver om film - och inte om hur jag ser ut. : )