Regi Lars von Trier, med Charlotte Gainsbourg, Stellan Skarsgård, Shia LaBeouf m fl
DRAMA
Nymfomani! Kändisar har explicit sex! Finporr! Producenten Peter Aalbeck Jensen är ett PR-geni, och media har än en gång svalt paketet han serverat. Förhandshysterin till trots, “Nymphomaniac” är mer tanke än kött och sex. Versionen vi får se är nedklippt med 90 minuter (mest sex, enligt PR-maskineriet), kvar finns fyra timmar.
Först: en gränd, en misshandlad kvinna på marken. Den förbipasserande Seligman hittar Joe, tar henne med sig hem, bäddar ner henne och sätter sig vid sängkanten och vill höra hennes berättelse. Hon, en självutnämnd nymfoman och dålig människa, börjar sina bekännelser med att berätta hur hon upptäckte sitt kön vid två års ålder, och fortsätter därifrån. Sexeskapad efter sexeskapad, flashback efter flashback, begär och skuld. Seligman är hennes raka motsats, försöker övertyga henne om att hon inte alls är en dålig människa, och kopplar hennes historier till konst, musik, religion, litteratur och flugfiske. Kropp och känsla möter tanke och teori. Hon har krävt mer av livet än andra. Han verkar varken ha krävt eller känt.
“Antichrist”, mästerverket “Melancholia” och “Nymphomaniac” utgör tillsammans en trilogi där von Trier behandlar egna depressioner, och sista delen är som hans filmer brukar vara mest. Det svänger mellan det omtumlande och hjärtslitande, mellan humor, djupdykande i psyken och barnsliga provokationer. Provokationsmässigt sänker han sig dessvärre lägre än någonsin, och drar filmen med sig ner.
Att “Nymphomaniac” är öppen för tolkningar pekar reaktionerna på, men här försöker von Trier också i hög grad skriva publiken på näsan i något som till stora delar känns som ett försvarstal: han vill reda ut bland annat anklagelserna om misogyni. Jag har aldrig förstått den invändningen - det har alltid så tydligt varit kvinnorna i filmerna han identifierat sig med. Men ja, “Nymphomaniac” har både hyllats och fått människor att misogynirasa. Det senare kanske mest över filmens andra del.
I den förlorar Joe förmågan till orgasm. Det som tidigare skänkt glädje gör det inte längre, hon känner ingenting - precis som livet ju ter sig för den deprimerade. Hon försöker allt, söker sig så småningom till masochism. Många har märkligt nog läst dessa scener som “kvinnomisshandel”. Snabb parallell: minns ni när de livströtta, likgiltiga männen i “Fight Club” hängav sig åt källarslagsmål och fysisk smärta för att känna att de levde? Inom såväl slagsmålsklubbar som masochism finns tydliga regler, och det är tydliga val att ge sig in i båda dessa världar. Hur får kvinnlig sexualitet på film se ut? Vem får skildra den? Finns sexmissbruk? von Trier utmanar fördomar, leker med fördomar, är fördomsfull. Vem dömer vi, och varför?
(Aftonbladet 14-01-31)
2 kommentarer:
Lars von Trier, alltså... Snubben förstår sig inte på människor om ens hans rövs suveränitet berodde på det. Men jag tvekar inte att han faktiskt upplever världen så som han skildrar den i sina filmer. Jag klandrar inte honom, direkt, för jag är precis likadan - totalt verklighetsbefriad. Så, jag kan relatera till dessa ting, hur mycket jag än föraktar dem och försöker komma bort ifrån det här fängelset vi befinner oss i som Trier bidrar till att bygga ut.
Har du tänkt vilket sammanträffande det är att Stellan Skarsgård spelar i den här filmen, när han som ung pojke på 70-talet hade en av huvudrollerna i en film som berörde en annan nymfoman - kära Anita, spelad av Christina Lindberg. Från vad Christina Lindberg har sagt i en intervju, så är Skarsgård inte särskilt stolt över 'Anita' som en av sina tidigare roller. Roligt att han då, som äldre och mer mogen skådespelare, är med i den här filmiska såpan.
I vilket fall som helst... Jag gillade inte 'Antichrist', och tyckte 'Melancholia' var okej. Jag kommer nog inte att se den här filmen. Jag tycker inte Trier har ställt några frågor överhuvudtaget med några av hans senare alster - jag tycker han bara producerar filmer väldigt intuitivt och spontant, vilket han också själv har erkänt i flera av sina intervjuer. Kolla bara på 'Breaking the Waves' dokumentären - de säger själva att de inte vet vad fan de ens sysslar med under inspelningen. Och Samma skit med 'Antichrist' - den handlar inte om nånting egentligen. Men jag förstår att Trier behöver ventilera sin panfobi och beröra dessa ämnen och försätta göra filmer så att han inte bryter ihop helt och tar livet av sig. Det är väl en ganska så terapeutisk process, och jag unnar honom detta. Jag är ju, trots allt, ungefär likadan...
Åh, men Melancholia är ju FANTASTISK! Att kliva omkring i den var som att kliva omkring i mitt eget huvud. Och SOM han förstår sig på människor.
Skicka en kommentar