onsdag, maj 11, 2011

Cannesbonanza!

Få en bild av vad som händer i Cannes, följ t ex

Kinobloggen / @SR_Kino

Min fd kollega Søren Høys blogg Scarlett i mitt badekar.

@cannes

eugonline / @eug

The Playlist

Filmmaker Magazine

SubDVD:s Cannesblogg

@totalfilm

Bara ett yttepyttelitet axplock förstås. Har du egna tips/favoriter, länka gärna till dem i kommentarerna så fyller jag på.

7 kommentarer:

SweJens sa...

Kristianstadsbladets finest

http://blogg.kristianstadsbladet.se/cannesblogg/

Anonym sa...

Finlandssvenska Radio Vega: http://lorna.kulturen.fi/

Emma sa...

Tack för tips!

Robbe sa...

Är så otroligt sugen på att se Melancholia.

Magnus sa...

Tänker också se von Trier - och Werner Herzogs båda dokumentärer, den ena om grottmålningar, den andra om människor i Sibirien. Det är verkligen ämnen som gjutna för honom.

Men en annan filmnyhet från Cannes är mindre kul: Röde Orm ska bli film - och naturligtvis den dyraste någonsin i Norden. Alltså, efter "Snapphanar" och de stendöda Arnfilmerna så frågar man sig: varför är svenska filmproducenter så j-a fega när de satsar mot utlandet? När man någon gång initierar ett stort filmprojekt som ska ha internationell lyskraft så väljer man någon roman om vikingatiden eller medeltiden, en som har gått ut i stora upplagor, trots att vi är dokumenterat usla på att göra just den typen av filmer och ge dem en genuin, övertygande känsla av den epoken och samtidigt skapa levande gestalter som man orkar bry sig om. Ska man göra kostymepos om medeltiden eller om vikingarna så ska det (anser jag) se ut som "Mongol", "Gladiator" eller "Korpen flyger" - det ska våga ta chanser, etablera ett eget visuellt språk och samtidigt förflytta oss till den tid det handlar om utan att spela över. Det ska också lämna en del outtalat. Och det klarar inte svenska eller danska filmare numera, svensk tv har nästan aldrig gjort det. Vi har inte den förmågan att skapa mångbottnat och egensinnigt kostymdrama, och när det är massor med pengar inblandat leder det till att alla sejfar, som i Arnfilmerna - vilka var i konventionell mening snyggt filmade, men hopplöst döda skolplanscher.

Ingmar Bergman kunde i "Det sjunde inseglet" - och i "Fanny och Alexander" förstås, från en senare epok - men då just för att han inte primärt gjorde en kostymfilm. Med Sjunde inseglet spelade det nog också in just att man *inte* hade en hög budget, och inte kunde bygga upp en komplett och tråktung medeltid runt skådespelarna. Lars Molin kunde berätta om en tid strax före nutiden - "Tre kärlekar", "Ivar Kreuger" men han var redan då nästan ett unikum.

Jag har inget emot böckerna om Röde Orm, de är verkliga original, förbaskat roliga också, och Bengtson hade, säga vad man vill, just den känsla för historiens gång och för att skapa slående karaktärer som den svenska ocjh skandinaviska filmbranschen inte har. Filmer om vikingar? Nej.

Tomas_Timelock sa...

Jag bloggar om min Cannes-resa - i egenskap av producent - på Filmcafe's forum: http://www.filmcafe.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8999

Emma sa...

Robbe: Jag med!

Magnus: Är också hemst nyfiken på Herzogs dokumentärer - och håller helt med om Röde Orm!

Tomas: Åhå, tack för tips!