lördag, mars 21, 2009

naaw

Blev just lite blöt i ögonen av att läsa följande rad i en filmbeskrivning:

Vi hade ingen budget mer än kostnaden för skådespelarens nya gymnastikskor och kakor.

--

På ett liknande tema: jag har missat att tipsa er om Manus X, ett barnprogram på SVT om ungas manusskrivande. Så jävla bra idé, jag önskar verkligen att jag hade kläckt den själv och varit med på mer än ett litet hörn. Se! (Gissa förresten om jag satt och grinade när jag såg de färdigproducerade filmerna på Park? You bet.)

4 kommentarer:

marit sa...

I mitten av 80-talet fanns ett barnprogram med Staffan och Bengt som hette Skrivklådan. Barn fick skicka in sina manus och så gjorde programmet filmer av dem.

Kvaliteten varierade, men där var en övervägande del skräckhistorier - eller så är det helt enkelt bara skräckhistorierna jag minns.

Jag fick mardrömmar som höll i sig i åratal, om att få ett tredje öga i pannan och att mina föräldrar skulle förvandlas till varulvar.

Undrar om det är lika mycket skräck i den här programidén?

Emma sa...

Ja! Det där programmet hade jag nästan glömt - men nu när du säger det har jag faktiskt också tydliga minnesbilder av Bert-Åke Varg (för det var väl han? Eller var det en Bengt?) som varulv.

Av de åtta manus jag läste för Manus X var det nog bara ett som var skräckrelaterat, så du ska nog våga titta tror jag. :)

Quaddo sa...

Emma: Bengt spelades av Bengt Andersson (även om Bert-Åke Warg deltog enl Wikipedia.)

"Skrivklådan" minns jag inte, dock "Sant och Sånt".

Introt räckte ju långt bara det:
http://www.youtube.com/watch?v=HNHgTp848zg

Emma sa...

Ahhh, tack för utredningen!