onsdag, februari 13, 2008

Spielberg drar sig ur OS

Har undrat lite när det skulle hända.

10 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Hmm, men att göra krigsfilmer försedda med personal och utrustning av USAs militär i utbyte mot att Pentagon får ändra lite i manus är tydligen okay :S. USA har dessutom långt mycket mer och fler etiskt "tveksamma" internationella konflikter imo. Säger inte att han gör fel när det gäller avhoppet, men det skadar ju inte att släppa patriotismen för en sekund och börja bojkotta lite här och där i det land man bor.

Emma sa...

Well, nu tycker jag kanske inte riktigt att det är jämförbart att vara med och regissera ett event som ett OS i en diktatur med att göra krigsfilmer där Pentagon har pillat lite i manus. Sen vet jag inte heller om jag riktigt kan hålla med dig om att USA har "långt mycket mer och fler etiskt "tveksamma" internationella konflikter" än KINA? Det är väl lite att ta i, tycker du inte?

Och apropå Spielbergs patriotism och att han borde bojkotta lite i det land han bor i: Har du sett München? Där säger han ju att våld föder våld, och slutbilderna är över WTC. Är det "patriotiskt" på det slentrianmässiga sätt jag gissar att du använder ordet på?

Anonym sa...

Jag tycker nog att det är jämförbart, jag tycker kanske tillochmed att det är värre att göra film där det ändrats i manus i USA än att regissera ett event i Kina. Jag menar de filmer han har regisserat har ju varit i direkt anknytning till USAs internationella konflikter, förutom Juressic Park då, medan eventet i Kina förmodligen inte kommer att handla om Darfur.

Jag började skriva ett svar här angående ländernas internationella konflikter, men jag tog bort det eftersom det kändes så vidrigt att diskutera vilket som är "värst" och jag var rädd att det skulle framstå som att jag försvarade någon part. Jag tar således tillbaka det jag skrev om konflikter i det första inlägget.

Tillbaka till Spielberg. Jag såg Munich och den är ju definitivt inte patriotisk på något sätt. Men jag såg även Flags of our Fathers och Letters From Iwo Jima som jag tyckte var lite tveksamma. Det kändes lite som att de kompenserade en ganska amerikansk vinkling genom att ha med ett par undantag om du förstår hur jag menar (jag är förmodligen inte helt objektiv). De filmerna är ju iofs baserade på historier och brev från båda hållen så jag vet inte riktigt hur man ska tolka dem. Men att Spielberg bör släppa patriotismen är nog en överdrift, jag tycker han är en lysande regissör. Jag blir bara så irriterad av oförmåga att se samma problem i landet man bor i som man ser utomlands, vilket ledde till ett kanske inte allt för genomtänkt inlägg. Jag tycker givetvis att det är väldigt bra att Spielberg försöker påverka Kinas förhållningssätt till Darfur, men det borde finnas tillfällen i hans filmskapande i USA som även de gör att hans samvete säger nej.

Mvh

Emma sa...

Näe vet du vad. Nu får du faktiskt ta och kolla upp Steven Spielberg på imdb.

"Jag menar de filmer han har regisserat har ju varit i direkt anknytning till USAs internationella konflikter, förutom Juressic Park då"

Hajen? Peter Pan? ET? Världarnas krig, Närkontakt av tredje graden? Sugarland Express? Har de verkligen med USAs internationella konflikter att göra?

Flags of our fathers och Letters from Iwo Jima är regisserade av Clint Eastwood.

Emma sa...

Hook menar jag, inte Peter Pan.

Anonym sa...

Ah shit, trodde både han o Clint Eastwood regisserade Letters of Iwo Jima och Flags of our Fathers, men han har ju finansierat filmerna iaf. Vad det gället hans övriga filmer så menade jag givetvis inte alla hans filmer utan enbart de som innehåller krig eller krigsfordon. Dvs filmer som försetts med material och personal av militären i utbyte mot Pentagon får ändra i manus.

Anonym sa...

Jag menar inte att det är hela världen alltså, men om man är såpass vettig som han verkar vara så borde man kanske förstå att finansiera och regissera USA vänliga krigsfilmer har betydelse.

Emma sa...

Mer betydelse än att hans avhopp nu skapat en rejäl debatt?

Anonym sa...

"Dvs filmer som försetts med material och personal av militären i utbyte mot Pentagon får ändra i manus."

Den rekvisita som är med i filmerna görs väl från scratch, alternativt tar de in kostymer från något lager i Ungern? Sen så har de väl t ex på Saving Private Ryan använt sig av ex-militärer som rådgivare. Vadan detta Pentagontjafs? Steven Spielberg har för mycket integritet för det men också snuskigt stort inflytande. Det du pratar om skulle typ tillåtas på alla filmer utom just hans.