lördag, februari 02, 2008

Det sista samtalet i Skybaren

Främmande man: Jag såg dig här häromdagen. Du har en ståtlig näsa.
Jag: Eh... Tack. Det är en mycket bra näsa.
Främmande man: Tycker du?
Jag: Ja?

--

Festivalfacit:

12 långfilmer (gillade nog dokumentärerna om Annie Leibovitz och Danny Williams, norska Tatt av kvinnen och Malcolm McDowells monolog om Lindsay Anderson bäst. Mina funderingar kring En enastående studie i mänsklig förnedring hamnar på Weird Science i morgon.), 11 kortfilmer. Mitt lag hamnade tvåa, med mycket knapp marginal i filmquizen. Jag hittade även en nyckelknippa och ringde polisens kundtjänst mest för att kolla vart jag skulle lämna in den, vilket slutade med att de skickade en bil för att möta upp mig och hämta den.

--

Nu är jag hemma igen. Förkyld, trött och ska diska och se The Lost Weekend. Imorgon, hålla i ett snack med Malin Skjöld på Popcorn.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Halli hallå. Först och främst skulle jag vilja berömma din blogg. Jag gillar inte bloggar i övrigt men den här handlar ju faktiskt om något och är dessutom stundtals väldigt rolig. Vissa formuleringar skulle ju lätt platsa i Rocky (serien ofc).

Den ursprungliga anledningen till att jag kommenterar är dock att jag undrar om det går att läsa din recension på Charlie Wilsons War någon stans. Hoppas innerligt att jag missförstått något i filmen, jag vill inte tycka illa om Mike Nichols. Mvh

eff sa...

Åh, den där förvåningen alltså! "Nu ska jag berömma hennes näsa eftersom hon helt klart måste ha komplex för den."

Sicket verktyg.

Ville Wonka sa...

Såg du Johan Melins långfilm "Preludium"?

Martin sa...

Först The Apartment, sen One Two Three och nu The Lost Weekend. Vilken underbar lyx att få se Wilder-filmerna för första gången, grattis! Du fick mig tillochmed att äntligen köpa The Apartment.

Anonym sa...

Den där främmande mannen måste ju ha försökt Game-a dig genom att dissa. Klassiskt knep.

Emma sa...

anonym: Tack snälla för komplimangerna! Min Charlie-recension finns att läsa här:

http://www.aftonbladet.se/nojesliv/film/recensioner/article1744529.ab

Jag vill inte heller tycka illa om Nichols, men lite lagom halvilla tyckte jag nog ändå...

Eff: Faktiskt!

Ville Wonka: Nej, tyvärr. Men ska föröka se den vid tillfälle. Såg du den? Vad tyckte du i så fall?

Martin: Ungkarlslyan hade jag förstås sett förut - men de andra är nya. Igårkväll såg jag också Double Indemnity som jag trodde att jag sett innan - men inte hade något som helst minne av...

Kay-v: Ett MYCKET klassiskt och alltför vanligt knep. Funkar ruskigt dåligt på mig.

Ville Wonka sa...

Nej, tyvärr...men vill se den. Tycker Johan Melin är guld.

Anonym sa...

Emma: "..klassiskt och alltför vanligt knep. Funkar ruskigt dåligt på mig"

pga:
a) Det var alldeles taffligt utfört.
b) Du är alldeles för gift.
c) Du är alldeles för intelligent.
d) killen såg ju ut som en.. bilolycka.

Malcolm "clockwork" McDowell är väl grymt underskattad btw?

Emma sa...

Ville: Tror tyvärr inte att jag sett någon av hans kortfilmer. Ska åtgärdas!

Ogeretla:
a) For sure!
b) Alldeles!
c) OH JA!
d) Va, SÅG du honom? Var du där?

Malcolm McD kan absolut vara väldigt bra!