lördag, januari 08, 2011

Snäll är inte dum och feg. Snäll är bra.

Läser det här och det här på Linna Johanssons blogg och blir lite trött, igen, på den där definitionen av ordet snäll. Kan vi inte göra 2011 till året då vi en gång för alla slutar säga att snäll är detsamma som dum och feg? Att vara snäll är inte detsamma som att vara en dörrmatta eller att inte våga ta plats. Att inte ta plats och vara en dörrmatta är bara, bara dumt och har inget som helst med snällhet att göra. Att vara snäll innebär inte att man är dålig på att löneförhandla eller offrar sig själv för andras skull, det innebär bara att man gör världen till en lite, lite bättre plats - både för sig själv och för andra. Men om ni går och tänker att ni också ska bli mindre snälla i år, kan ni inte istället sikta på "vänlig men bestämd"? Deal?

--

Uppdatering: Har nu läst igenom ovanstående några extra varv, och kan fortfarande inte riktigt begripa hur man kan tolka det som Linna Johansson uppenbarligen gjort. Jag är väl snäll och lite dum, I guess. Och har det alldeles för lätt. Men ja, vet hur man gör.

Uppdatering 2: Har läst nu igen på morgonen, och kan fortfarande inte riktigt se att jag på något sätt skulle ha försökt att förnumstigt och självgott livstilscoacha er tillbaka till stenåldern. Jag påstår inte heller att jag är snäll, eller att det skulle vara lätt att vara det, och definitivt inte att om man nu slutade vara en dörrmatta så skulle "livet och relationerna rulla ut sej oproblematiskt och fint". Jag är bara inte med på att snäll skulle vara något dåligt. Lydig däremot, är nästan alltid dåligt. Och att göra våld på sig själv för någon annan. Men snäll? Näe.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Du har så rätt så rätt, fram för snällhet och att faktiskt bemöta andra med lite vänlighet och intresse. Generellt sett tycker jag att folk har extremt lätt att föra fram kritik, ironisera över andras projekt och idéer, men kan själva sällan eller aldrig yttra en tanke eller komma med nåt kreativt som inte redan har sanktionerats iaf inom den egna kretsen (månde det vara fikarummet, media eller bloggosfären). Snäll är bra, inte minst öppnar det upp för en mindre självkritisk hållning!

Emma sa...

Hanna: Tack för tipset.

Anonym: Ja, att vara snällare mot sig själv är kanske det allra viktigaste!

Gabh sa...

Jag vill inte leva i ett värld utan snällhet. Det värld heter djungeln.

Leo sa...

Ah vad tråkigt att folk förvränger ordet snäll på det viset. Hon borde läsa Einhorns, Konsten att vara snäll.

Johan sa...

Du har rätt, Emma. Det finns tillfredsställelse i att hålla ihop och säga ifrån utan bli kränkande och nedlåtande. Du åstadkommer inte mer och förändrar inte andra genom att kliva på dem.

Emma sa...

Gabh: Jo...

Leo: Har inte läst den, men det är många som rekommenderat den.

Johan: Exakt!

Anonym sa...

Annika Norlin (aka Säkert!) sa i någon intervju nyligen att den egenskap hon får utstå mest kritik för är hennes snällhet. Nåt är ju jävligt fel då kan jag tycka. Sen är det mest förvirrade människor som likställer det med mesighet. Jag har mött en del elaka människor som utger sig själv för att vara en sån "som säger vad de tycker". Samma människor har oftast en tendens att säga exakt vad de tycker om andra när de personerna inte är närvarande.

Anonym sa...

Det är väl en fråga om vad ordet snäll egentligen har för betydelse. Menar man undfallande/dörrmatta/feg så borde man väl skriva det istället?

"It's so easy to laugh, it's so easy to hate, it takes guts to be gentle and kind"

Emma sa...

Anonym 1: Ja, många av de där säger-bara-vad-jag-tycker-människorna är bara dumma och elaka...

Anonym 2: Ja, det är ju mest av allt en definitionsfråga.

Minns ni förresten Be kind-scenen i Holy Smoke, om ni sett den? Ska genast kolla om den finns på YouTube.

Michaela sa...

Heja Emma! I'm with you!

Emma sa...

Yay!

Tekrånglat sa...

Jag tycker du var snäll när du tipsade om "Dogtooth".
Snuskig men fantastisk var den. En ny favorit.

Emma sa...

Åh, vad roligt att du gillade!

Unknown sa...

Ha ha ha Emma motvals. Alla ger filmen "Gudar och mänskor" toppbetyg utom 1 recensent, Emma Gray Munthe.

Då jag inte har sett filmen så kan jag inte uttala mig om vem som har rätt. Emma eller resten av värden.

Emma sa...

Jag, såklart!

moarity sa...

Ahh, Linna Johansson är ett bittert surkart
Forever, and ever, and ever..

Let beauty loose

Johannes Soldal sa...

Förstår inte heller. Vi har ju redan ett ord för dumsnällhet. En annan sak som är lite oroande: uppfattningen att man måste skyffla undan alla bra mänskliga egenskaper för att lyckas i livet. Om det är det som krävs så ger jag inte så mycket för att "lyckas i livet".

Emma sa...

Inte jag heller!