tisdag, april 08, 2008

två små tips + meningslös statistik

Om ni som av en händelse skulle vara sugna på en söt film om en hög övergivna barn som fastnar på en flygplats på julafton, se Unaccompanied minors.

--

Om ni vill läsa en bra bok, läs A M Homes Jack. Fin! På något sätt är den lite som filmen Supersugen i stämningen, Michael Cera och Jonah Hill skulle vara som klippta och skurna för rollerna. (Blir väldigt nyfiken på den - tydligen - redan existerande tevefilmatiseringen. Någon som sett? Killen från t ex Alpha Dog och kommande T4 är med.)

--

Har sett 255 filmer i år. Rätt många av dem är iofs kortfilmer.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ligger nog på cirka 80 sedda filmer i år (nada kortisar i princip).
Men usch, vilket mindervärdeskomplex man får..
Nu ska jag se Thumbsucker bara för det!

Anonym sa...

Vilka är dom bästa kortfilmerna du har sett iår?

eff sa...

Jösses. Jag har nog inte sett 255 filmer på de senaste tio åren.

Vågar inte gå på bio längre eftersom jag inte vill skaka galler på grund av dråp eller grov misshandel. Alltså, nån kommer bli skadad och det är inte jag.

Emma sa...

Emil: *skakar lite på huvudet som Baloo när Mowgli försöker skrämmas* 80 filmer. Tsss. :) Vad tyckte du om Thumbsucker? (Och använde jag de där stjärnona rätt nu? Jag har aldrig fattat hur man gör.)

Anonym: Några av de bästa jag sett såg jag på Tampere Film festival, som jag skrev om här:

http://shootmewhileimhappy.blogspot.com/2008/03/tampere.html

Eff: Sant. Nu ser ju jag ganska många filmer på pressvisningar där det sällan händer något väre i störväg än att CG Carlsson kan prassla lite med sin frukostmacka. Eller hemma. Men på bio vill man som sagt dela ut en och annan pjäxdropkick.

eff sa...

CG Carlsson kan man ju inte göra illa. Han är så söt att man bara vill äta opp han eller stoppa honom i fickan och ta med honom hem.

Anonym sa...

Om min internetvisdom inte sviker mig nu så vågar jag påstå att du gjorde helt rätt!

Thumbsucker? Skapligt härlig känsla som förmedlas, och Elliott Smiths (och Polyphonic Sprees) roll i det hela ska inte underskattas. Men filmen känns aningen för hoppig för att jag ska ta till mig den till hundra procent. Ett mindre problem stavas K-E-A-N-U. Han är alltjämnt usel. Lyckligtvis sabbar han inte denna film fullständigt, vilket han förmodligen gjort om hans roll fått mer utrymme. Vaughn kändes inte heller särskilt genuin. Föräldrarna är dock jävligt intressanta och Tilda Swinton är som vanligt lysande.
Filmen får tre stolar. Hehe.

superkryp sa...

CG i fickan = stooor ficka (lång iaf).

Jag har aldrig slutat titta på så många filmer mitt i, som i år. Pallar jag inte så ger jag upp.

Nu blev jag ju toksugen på T4. Hade missat den, tror jag, inkl. att Christian Bale är med i den. Glad gubbe!

Emma sa...

Eff & Suprkryp: Nej, men till CG behöver man inte en så stor ficka ändå. Inte om man ber honom krypa ihop lite.

Emil: Vad skönt! Och, visst ÄR Tilda bra i nästan vad som helst?

Superkryp: Jag önskar verkligen att jag stängde av fler filmer. Jag är så "duktig" att jag ofta plågar mig igenom crapfilmer bara för att.