torsdag, maj 24, 2007

Dödssäkert, dödsmärkligt och dödsrädda DN

Death proof sedd. Mina lips är sealed tills min recension i Aftonbladet - men jag kan säga så här: Hade jag inte varit på en så städad tillställning som en pressvisning hade jag ta mig fan ställt mig upp och skrikit och vevat med armarna förblindad av galenskrattårar till slutscenerna.

--

Jag har läst de senaste dagarnas kommentarer till Triangelfilms konkurs. Och det är något som gnagt i mig och jag har undrat och känt att något är snett utan att riktigt kunna sätta fingret på det. Sen läser jag Eating in publics eminenta sammanfattning och länkas därifrån till flera andra kommentarer och poletten trillar ner. Varför har jag inte på ett enda ställe till nu läst någon som sagt att Nohrborg & co faktiskt drivit sitt företag som fullständiga klåpare med skygglappar de senaste åren?

--

DN framstår mer och mer som den mest interneträdda tidningen i Sverige. Jovisst, jag fattar att Benke vill provocera. Men det är så... dumt. Och så trött. Och så tråkigt. Det är 2007. Ni är journalister. Lär er att använda nätet. För helvete.

--

Oooh, jag höll på att glömma. Roger har tvingat mig under hot att jag ska tipsa om nya bloggen Bögjävlar. Annars skulle han aldrig ta bort mig från Ge mig fem på Rodeo. Bastard.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Bra sagt om känslan av att sitta på en pressvisning och se "Death proof". Men jag lovar Emma, om du hade börjat - hade du haft sällskap av mig sekunden efter.

Vilken fantastisk film!!!

/Sam

Sebastian Lindvall sa...

Jag hade också nöjet att svänga förbi pressvisningen! Om jag bara hade haft en vän med mig hade jag fattat mod att ställa mig upp och klappa händer i slutscenen.

Läs gärna min recension och säg vad du tycker! Jag är inte direkt någon proffsjournalist, snarare en 20-årig hobbyskribent, men kul att höra vad du tycker!

http://www.tellusfilm.com/recension.php?id=85001550

Emma sa...

Men vad bra, då är vi i alla fall tre stycken nästa gång. :)

Sebastian: Bra recension, även om jag inte alls håller med dig om mycket i den. Fotot t ex tycker jag var mästerligt! Sen tycker jag kanske att du skulle utvecklat det där med kvinnosynen - men jag förstår om du kämpar mot utrymmesbegränsing? För jag menar, vad är det egentligen som är dåligt med kvinnosynen i filmen? Kvinnorna ser mer ut som vem som helst än vad tjejer gör i många Hollywoodfilmer idag, de är kaxigare än många tjejer i Hollywoodfilmer idag, de röker och super mer än tjejer får göra i Hollywoodilmen idag...

Jag tror förresten att du kanske skulle kolla på lite rape revenge-filmer, eller kanske Faster Pussycat Kill Kill! så inser du att det Tarantino gör inte är så där värst nytt egentligen. :)

Sebastian Lindvall sa...

Några rape/revange-filmer har jag i hyllan, och visst är inte det Tarantino gör unikt, men 2007 känns det väldigt fräscht och vågat på något sätt! Om inte annat för alla stålar som de lagt på kalaset, vilket i sig är lite ironiskt då inspirationen hämtats från de billigare rullarna! Är "Death Proof" tidernas mest påkostade lågbudgetfilm? ;)

Jag trodde att den skulle vara lättsmält, mer som förlagorna helt enkelt. Jag läste att Orvar tyckte att den var ojämn, och det förstår jag att man kan tycka... Men jag gillade hoppet och svängarna, Tarantino fick till en väldigt speciell stämning som jag aldrig känt av tidigare! Jag har ändå en hel del exploitationfilmer här hemma, men jag tycker att "Death Proof" är väldigt egen samtidigt som det är en lyckad tribute. Två flugor i en smäll!

Angående kvinnosynen... Ja, egentligen var väl inte det jag skrev helt genomtänkt, mer en snabb tanke som flög förbi och råkade fastna, men jag tyckte att tjejerna i första delen ändå var utmålade som de klassiska offrena, med skillnaden att de supit och rökt mer gräs. Min enda invändning mot andra delen är att det öppet förklarades att de var två galna stuntbrudar, hade varit mer effektfullt ifall det kom fram i och med payback-time!

Äh, nu är jag trött och lite dimmig, men kul att du tog dig tid att läsa recensionen! :)

Anonym sa...

Undrar om du läser kommentarer på gamla inlägg...

Hursomhelst: Har din recension på Death Proof blivit officiell än?

Emma sa...

Den finns med i morgondagens Aftonbladet.